×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
رشد ۴۰ درصدی صادرات در یکسال گذشته / افسران دور زدن تحریم داریم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه عصبانیت دشمن ما را متوقف نمی‌کند، گفت : تمام تولیدکنندگان و صادرکنندگان افسران دور زدن تحریم‌ها هستند.

به گزارش کیوسک خبر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز (شنبه) در همایش روز ملی صادرات که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: در ابتدای سخن باید از همه دست‌اندرکاران به ویژه صادرکنندگان که در عرصه صادرات افتخارات بزرگی برای کشور آفریدند تقدیر و تشکر کنم. امروز علی رغم تحریم‌ها و تهدیدها شاهد رشد صادرات در کشور هستیم.

رشد ۴۰ درصدی صادرات در یکسال گذشته

وی افزود: ۴۰ درصد رشد صادرات در سال گذشته و ۱۳ درصد رشد صادرات نفتی در سال جاری نشانه عزم جدی صادرکنندگان است که می‌خواهند صادرات در کشور رشد پیدا کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در این نشست باید به موانع صادرات و راهکارهای رشد صادرات توجه شود، تاکید کرد: بهتر از هر کس و بیشتر از هر نظر، نظرات و دیدگاه‌های صادرکنندگان که خود در این عرصه فعال هستند قابل توجه است و باید به دیدگاه آنها توجه شود که با چه مشکلاتی مواجه هستند.

رئیسی خاطرنشان کرد: طبیعتاً کارگروه‌های مرتبط با صادرات باید به نگاه‌ها و نظرات صادرکنندگان بیش از دیگران توجه کنند. بدون تردید صادرات لازمه یک تولید قابل توجه است و آنچه رهبری به عنوان سخن سال به همه ما فرمودند این است که تمام تلاش باید در جهت رشد تولید دانش پایه و فناوری پایه باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه در کنار صنعت، معدن، کشاورزی و غیره قرار گیرد و به صنعت و بازار ضمیمه شود، اضافه کرد: اگر اقتصاد ما دانش و فناوری پایه باشد منجر به افزایش تولیدات و صادرات و رشد اشتغال و رفع بیکاری خواهد شد و کالای کارآمد به منطقه عرصه خواهد شد.

رئیس‌جمهور گفت: آمار پنج درصدی رشد تولید، خبر بسیار خوبی است. رشد تجهیزات و ابزار تولید خبر خوبی است. رشد در حوزه شرکت‌های بورسی و کاهش نرخ بیکاری در کشور خبر خوبی است. ارتباط با زیرساخت‌های اقتصادی سازمان شانگهای و آسیا، خبر خوبی است. برداشتن موانع ارتباطات همسایگی و فعال شدن سیاست همسایگی و سیاست ارتباط با کشورهای همسایه خبرهای خوبی برای تولید و اقتصاد و پیشرفت کشور است.

رئیسی با بیان اینکه زمینه برقراری ارتباط با اقتصاد منطقه و استنقاذ سهم خود در ترانزیت کالا و گردش مالی و پولی منطقه حق ایران اسلامی است، تصریح کرد: مصمم به دنبال کردن این کار هستیم و تلاش شما نشان می‌دهد در این عرصه فعال هستید و این نشست نماد آن است که رشد اقتصادی به عنوان یک آرمان دست نیافتنی نیست بلکه امکان پذیر است.

دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصد قابل دسترس است

وی افزود: اگر می‌گوئیم رشد اقتصادی قریب به بیش از پنج درصد داریم، حتماً دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصد که هدف‌گذاری شده قابل دسترسی است. زیربنای این امر در کشور وجود دارد و زنان و مردان با اراده در این مسیر داریم. موانع باشد برداشته شود. اگر موانع از پیش روی فعالان اقتصادی برداشته شود خودشان با انگیزه و اندیشه خود این کار را پیش خواهند برد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه با تلاش تولیدکنندگان در عرصه صنعت و کشاورزی رشد اقتصادی امکان پذیر است، تاکید کرد: این مسأله دشمن را عصبانی کرده است. تحریم‌ها برای جلوگیری از رشد کشور و صادرات و تولید در کشور است. می‌خواهند کشور ما مولد نباشد بلکه مصرف کننده باشد و وقتی شما می‌خواهید حرف اول را در منطقه بزنید آنها عصبانی می‌شوند.

رئیسی ادامه داد: آنها نمی‌خواهند این چنین شود و آشوب و بلوا به پل می‌کنند و رسماً هم این را می‌گویند و هم به آن عمل می‌کنند، هر جا بازاریابی کنید و بخواهید کالای خود را عرضه کنید تلاش می‌کنند کالای شما بازار نداشته باشد و می‌دانند که کالای ما هم کالای رقابتی و ارزشمند است.

امروز جنگ اراده هاست

وی با بیان اینکه امروز جنگ اراده‌ها است، گفت: آنها نمی‌خواهند ملت ایران حرفی در صادرات داشته باشد. ملت ایران می‌خواهد با اراده بازار را فتح کند. ما نشان دادیم متوقف نمی‌شویم. امروز شما صادرکنندگان باید اراده خود را به دنیا ثابت کنید که قصد دارید دست برتر صادرات در دنیا باشید؛ این امر شعاری، آرمانی و تحقق ناپذیر نیست و حتماً امکان انجام آن وجود دارد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: کشت و صنعتی که در خصوصی سازی با خاک یکسان شد و کشت و صنعت دیگری را دیدم که با داشته‌هایش که انگیزه او هست، دیدنی شده است و بیش از هزار نفر از بچه‌های آن منطقه را به کار گرفته است و مشخص می‌شود می‌توان کار کرد.

رئیسی تصریح کرد: امروز بیش از ۲ هزار کارخانه و کارگاه تولیدی احیا شده است. کارخانه‌ای را دیدم با خاک یکسان شده و تولیدکننده رفته و آن را از نو سرپا و احیا کرده است و این روش ادامه دارد. اگر احیای کارخانجات و کارگاه‌های تولید، افزایش صادرات و مثبت شدن تراز تجاری و صادرات نفتی و غیر نفتی در کشور دشمن را عصبانی می‌کند؛ بگذار عصبانی شود و از این عصبانیت بمیرد.

تولیدکنندگان و صادرات کنندگان افسران دور زدن تحریم‌ها هستند

وی با اعلام اینکه عصبانیت دشمن ما را متوقف نمی‌کند، افزود: شما و تمام تولیدکنندگان و صادرات کنندگان افسران دور زدن تحریم‌ها هستید. ما با پشتوانه مهندسان، تولیدکنندگان و صنعتگران خود حرف می‌زنیم. دیروز شما در صنعت نظامی گرفتار سیم خاردار بودید و امروز در نیویورک و سمرقند می‌گویند نمی‌شود تولیدات نظامی خود را به ما بفروشید؟ می‌گویند صنایع نظامی شما پیشرفته است و با تمام دنیا فرق می‌کند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: معلوم است که صنایع هسته‌ای و نظامی و نشان می‌دهد جوانان، زنان و مردان در میدان نبرد تلاش کردند و وارد این میدان مبارزه شدند.

رئیسی تاکید کرد: حاضر نیستند فرمول تولید کالا را به شما بدهند، اما کلاً هر چه بخواهید به شما می‌دهند. می‌گویند نباید خودتان تولید کنید. چرا؟ چون می‌خواهند مستقل نباشید. اگر جلوی برخی از کالاهای اساسی و سفره ایرانی‌ها را بگیرند چه می‌خواهید بکنید؟ نمی‌خواهند اجاره تولید به ما بدهند.

وی گفت: بازاریابی کار دولت است. طی بازدیدهایی که داشتم و با نشست‌های متعدد با صادرکنندگان داخلی و خارج از ایران برای پیگیری رفع موانع و مشکلات تصمیم گیری می‌کنیم و بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مربوطه هدایت، حمایت و نظارت را مورد توجه قرار دهند. ما اعتقاد داریم زنان و مردان ما فعال هستند و باید موانع از سر راه آنها برداشته شود.

رئیس‌جمهور بیان کرد: یکی از موانع بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها است. تولیدکننده و کشاورز باید بتواند تولید و عرضه محصول خود را پیش‌بینی کند. قابل پیش‌بینی بودن تولید در گرو ثبات بازار است و هر چه مقابل تصمیمات لحظه‌ای ایستادگی شود، منجر به رشد بیشتر تولید و صادرات خواهد شد.

رئیسی افزود: تصمیمات باید حساب شده و متقن و با مشورت تولیدکننده و صادرکننده باشد. قابل پیش‌بینی بودن، به بازار ما ثبات می‌دهد. همچنین در بازاریابی و عرضه کالا رعایت خلق و خوی ایرانی و رعایت کیفیت که کار متقن و استاندارد است بسیار اهمیت دارد. انتفاع در پرتوی ارائه کار با کیفیت است.

وی با بیان اینکه نباید کیفیت را فدای کمیت کرد، افزود: دستیابی به رشد اقتصادی در گرو افزایش تولید و صادرات در کشور است و نقش شما در این رابطه بسیار اهمیت دارد. همانطور که ملت در جنگ تحمیلی سرافراز شد در جنگ تحریمی نیز سرافراز شد و پس از این نیز سربلند خواهیم بود. افسران جنگ تحریمی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان هستند. بارها اعلام کردند فشار حداکثری شأن شکست خورده است و این نشان می‌دهد افسران جنگ تحریمی توانستند موفق عمل کنند.

رئیس‌جمهور افزود: در زمینه ترانزیت و خدمات فنی و مهندسی که بخش مهمی در صادرات است و همچنین در حوزه سلامت در منطقه حرف داریم. رهبری بارها در فرمایشات خود بر جلوگیری از خام فروشی تاکید داشتند و در مکان‌هایی که بازار جمهوری اسلامی است عقب ماندگی‌های احتمالی جبران شود.

دیپلماسی سیاسی باید دغدغه دیپلماسی اقتصادی داشته باشد

رئیسی بیان کرد: دیپلماسی سیاسی باید دغدغه دیپلماسی اقتصادی داشته باشد و هیچ سفیری نباید جز این دغدغه‌ای داشته باشند. اگر کشوری رشد یافته است باید نقش دیپلماسی را در آن رشد، مورد توجه قرار دهیم.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری شورای عالی اقتصاد برای تصمیم گیری های درست و به موقع، گفت: هر جا لازم باشد که رایزن تجاری و سیاسی فعال شود باید مورد توجه قرار گیرد. خیلی‌ها ظرفیت‌های ایران را نمی‌شناسند. کار مراکز تجاری این است که آنها را شناسایی و تعریف کند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: حجم و کیفیت صادرات بسیار اهمیت دارد و نشان دهنده قدرت اقتصادی کشور است و افزایش صادرات بیانگر بسیاری از موفقیت‌های اقتصادی، سیاسی و فنی در کشور است. به حمدالله امروز این پیام وجود دارد که ما می‌توانیم عرصه‌های مختلفی در صادرات داشته باشیم.

رئیسی با بیان اینکه فعال کردن بازارچه‌های مرزی نیز می‌تواند به توسعه تجارت کمک کند و می‌تواند بازار صادرات را رونق دهد، افزود: یکی از اقدامات در ماه‌های اول فعالیت دولت بسته‌ای برای حل مشکلات اقتصادی صادرکنندگان بود که ابلاغ و منجر به خرسندی بسیاری از صادرکنندگان شد.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از مهر، وی گفت: دولتمردان و نمایندگان مجلس مصمم به رونق تولید و صادرات نفتی و غیر نفتی در کشور هستند و صادرکننده باید احساس کند کارش مورد حمایت است. خواست رهبری از ما و شما این است که کار مضاعف در کشور صورت گیرد و ما می‌توانیم به جایگاه برتر برسیم و با تلاش شما امکان تحقق رشد بیشتر و تحقق صادرات بیشتر نیز وجود دارد و می‌توانیم به جایگاه اصلی خود که مورد غفلت دشمن بوده است برسیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه همت شما و پشتیبانی دستگاه‌های اداری و نظارتی بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: ما مصمم هستیم کار در جایگاه برتری قرار گیرد و حتماً امکان پذیر است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.