×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه روز چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ با حضور در دانشگاه مرمره ترکیه با پروفسور ارطغرول بوینوکالین رئیس مؤسسه اقتصاد و مالی اسلامی دانشگاه مرمره، عبدالغدیر عطار استادیار و معاون موسسه، دکتر مراد سیمسک رئیس اداره بیمه اسلامی موسسه، دکتر زین‌العابدین خیاط استادیار دانشگاه مرمره و هماهنگ کننده روابط بین الملل، پروفسور صائم کیادیبی عضو هیات علمی دانشگاه مرمره و دکتر شاکر گورموش، دکتر مراد یاس و دکتر آمل هاکو استادیاران این دانشگاه دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژهشکده بیمه، دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه در ابتدای این نشست با اشاره به جلسه پیشین خود با مؤسسه اقتصاد و مالی اسلامی دانشگاه مرمره ترکیه خاطرنشان کرد، پیرو مذاکرات صورت گرفته در خصوص برگزاری دوره فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی پژوهشکده بیمه، در آینده نزدیک اعضای هیئت علمی پژوهشکده و دانشجویان ایرانی مقطع دکتری جهت گذراندن این دوره و انجام طرح پژوهشی و نگارش مقالات مشترک به دانشگاه مرمره اعزام خواهند شد.
رئیس پژوهشکده بیمه حضور پروفسور صائم کیادیبی و دکتر مراد یاس از اساتید برجسته و اعضای هیات علمی دانشگاه مرمره در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه کیش‌اینوکس [۱] و ارائه سخنرانی علمی در پنل تخصصی پژوهشکده بیمه را اولین گام در آغاز همکاری مشترک دو مجموعه برشمرد و از رئیس و مدیران ارشد این موسسه برای مشارکت در همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲، ارائه مقاله و برگزاری کارگاه آموزشی در حوزه موضوعات مرتبط با بیمه و تکافل دعوت به عمل آورد.
دکتر عسگری اهداف و چشم انداز پژوهشکده بیمه و مؤسسه اقتصاد و مالی اسلامی دانشگاه مرمره ترکیه را همسو و در راستای ترویج اقتصاد و مالی اسلامی در منطقه و در سطح بین‌الملل برشمرد و با اشاره به جلسه هیئت اعزامی پژوهشکده بیمه با سازمان نظارت و تنظیم‌مقررات بیمه و مستمری بازنشستگی خصوصی ترکیه افزود، پژوهشکده بیمه در نظر دارد مشابه تجربه سرمایه گذاری مشترک با کشور سوریه و تاسیس شرکت تکافلی با سهم ۶۰درصدی صنعت بیمه ایران و سهم ۴۰درصدی صنعت بیمه سوریه در این کشور را، در کشور ترکیه نیز آغاز نماید.
وی با بیان تاکیدات رئیس جمهور و وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران بر گسترش تعاملات بین المللی خاطرنشان کرد؛ طی یک سال گذشته با تمرکز پژوهشکده بیمه بر موضوع تکافل، کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه و شورای فقهی صنعت بیمه تاسیس شده است و اکنون ۹ شرکت بیمه ایرانی مجوز ارائه پنجره تکافل را دریافت نموده‌اند. مقدمات تاسیس اولین شرکت تخصصی تکافل در ایران نیز فراهم گردیده است.
دکتر عسگری تصریح کرد؛ پژوهشکده بیمه تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک با مراکز علمی پژوهشی و دانشگاه‌های تراز اول ایران شامل دانشگاه شهید بهشتی و علامه طباطبائی را منعقد نموده است. بر این اساس مدیران ارشد دانشگاه مرمره ضمن حضور در در پژوهشکده بیمه و آشنایی با صنعت بیمه ایران می‌توانند نشست‌های کاری مشترک با مراکز مذکور را نیز برگزار نمایند.
رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به سابقه ۴۰ ساله بانکداری اسلامی در ایران تصریح کرد، امام خمینی(ره) حدود ۶۰ سال پیش در شهر بورسای ترکیه برای اولین بار موضوع تکافل را در مسائل ۷ و ۸ از بخش تأمین (بیمه) کتاب تحریر الوسیله مطرح کردند. بر این اساس تکافل در ابتدا و از سال ۱۹۶۴ تحت عنوان تضامن از ترکیه و بورسا آغاز شد. این در حالی است که اولین شرکت‌های تکافل در سال ۱۹۷۹ در سودان و در سال ۱۹۸۴ در مالزی راه اندازی گردید.
در ادامه دکتر ارطغرول بوینوکالین رئیس مؤسسه اقتصاد و مالی اسلامی دانشگاه مرمره ضمن خوشامدگویی به هیئت اعزامی پژوهشکده بیمه، به حضور دانشجویان بین المللی در این دانشگاه اشاره کرد و به تبیین برنامه آموزشی و شرایط پذیرش دنشجویانِ سایر کشورها در رشته‌های مرتبط با بیمه، اقتصاد و مالی اسلامی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه پرداخت. ارطغرول بوینوکالین موضوع تکافل را مورد تاکید رئیس جمهور ترکیه عنوان کرد و افزود، در ایران و ترکیه به سبب حضور جمعیت بالای مسلمانان، تقاضای قابل قبولی برای محصولات تکافل وجود خواهد داشت.
رئیس مؤسسه اقتصاد و مالی اسلامی دانشگاه مرمره همچنین اعلام کرد پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری با پژوهشکده بیمه در آینده نزدیک، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه جهت حضور در برنامه‌های آموزشی پژوهشکده بیمه به ایران اعزام خواهند شد. وی همچنین بیان کرد امکان تدریس دانشجویان ایرانی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در برنامه آموزشی بورسیه ترکیه[۲] فراهم می‌باشد و اکنون نیز دانشجویانی از سایر کشورها شامل آذربایجان، قرطبه، بنگلادش و … در این برنامه حضور دارند.
پس از آن عبدالغدیر عطار استادیار و معاون مؤسسه اقتصاد و مالی اسلامی دانشگاه مرمره با اعلام آمادگی برای همکاری با پژوهشکده بیمه تصریح کرد؛ دانشگاه مرمره برای گسترش همکاری با پژوهشکده و دانشگاه‌های ایران دارای عزم جدی است و ضمن امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک در آینده نزدیک از پژوهشکده بیمه بازدید به عمل خواهد آمد. وی ضمن بیان رویه همکاری‌های بین‌الملل این مرکز افزود، به زودی با موافقت وزارت علوم ترکیه و پس از ابلاغ به ریاست دانشگاه مرمره، برنامه تبادل استاد و دانشجو با پژوهشکده بیمه آغاز خواهد شد.
دکتر زین‌العابدین خیاط استادیار و هماهنگ کننده روابط بین الملل دانشگاه مرمره نیز با استقبال از دعوت مدیران ارشد دانشگاه مرمره جهت حضور در همایش بیمه و توسعه سال جاری، ابراز امیدورای کرد با همکاری مشترک دو مجموعه، تکافل به موضوعی فراگیر در سطح بین‌المللی تبدیل گردد.
دکتر آمل هاکو استادیار دانشگاه مرمره نیز خاطرنشان کرد، مؤسسه اقتصاد و مالی اسلامی دانشگاه مرمره ترکیه علاوه بر دوره‌های تحصیلات تکمیلی، برخی برنامه‌های آموزشی را در سطح پسادکتری ارائه می‌نماید و دانشجویان این دوره‌ها پس از دریافت مدرک دکتری می‌توانند در این دوره‌ها ثبت‌نام و برای یک یا دو ترم تحصیلی در دانشگاه مرمره حضور یابند. دکتر آمل هاکو بیان کرد، برنامه‌های پسادکتری دانشگاه مرمره فاقد هرگونه ضرب الاجل و در طول سال تحصیلی در حال اجرا می‌باشند و تمامی هزینه‌های زندگی و تحصیل دانشجویان نیز از سوی برنامه آموزشی بورسیه ترکیه پرداخت خواهد شد. برای سایر برنامه‌های آموزشی اعم از برنامه کارشناسی ارشد و دکتری نیز، بازه زمان خاصی تعیین شده است و ثبت‌نام در این دوره‌ها ‌اغلب طی ماه‌های ژانویه یا فوریه بررسی و انجام می‌گردد.

همچنین دکتر مراد سیمسک رئیس اداره بیمه اسلامی مؤسسه اقتصاد و مالی اسلامی دانشگاه مرمره با ابراز خرسندی از حضور مجدد هیئت اعزامی پژوهشکده بیمه در این دانشگاه، آمادگی خود را جهت حضور در تهران، بازدید از پژوهشکده بیمه و دیدار با فعالان صنعت بیمه ایران اعلام کرد.
در بخش پایانی این دیدار، دکتر عسگری با قدردانی از میهمان‌نوازی موسسه اقتصاد و مالی اسلامی دانشگاه مرمره ترکیه ابراز امیدواری کرد با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و این موسسه در آینده نزدیک، علاوه بر همکاری‌های علمی، زمینه تاسیس شرکت تخصصی تکافل به صورت مشترک بین ایران و ترکیه فراهم گردد.
شایان ذکر است دانشگاه مرمره[۳] از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور ترکیه است که در ۱۵ ژانویه ۱۸۸۳ میلادی تحت نام مکتب عالی تجارت حمیدیه در شهر استانبول تأسیس شد. سپس در سال‌های بعد با تغییراتی در ساختار مؤسسه، با نام دانشکده علوم تجاری و اداری به فعالیت خود ادامه داد. این دانشگاه در ۲۰ ژوئیه سال ۱۹۸۲ میلادی با تصویب هیئت وزیران به ساختار امروزی خود با بیش از ۱۶ پردیس مختلف در سراسر استانبول و حدود ۷۰۰۰۰ دانشجو در رشته‌های مختلف تحصیلی به یکی از بزرگترین موسسات آموزش عالی ترکیه تبدیل گشت. دانشگاه مرمره در حال حاضر دارای ۱۳ دانشکده، ۱۱ مؤسسه، ۸ مدرسه عالی، ۳ بخش وابسته به ریاست دانشگاه، ۲۸ مرکز تحقیقاتی و پژوهشی، ۴۴ برنامه و ۱۰۴ رشته آموزشی می‌باشد.
مؤسسه اقتصاد و مالی اسلامی دانشگاه مرمره (MUISEF) نیز در آوریل سال ۲۰۱۹ با هدف توسعه مطالعات در حوزه اقتصاد مالی و حمایت از اجرای نظام اقتصادی مبتنی بر اصول و ارزش‌های دین اسلام و بر اساس تصمیم ریاست جمهوی به شماره سند ۹۶۷، تأسیس شد. این مرکز اولین مؤسسه متمایز در این حوزه در ترکیه است و مهم‌ترین هدف آن پرورش دانشمندانی است که در صحنه بین‌المللی صدای اندیشه خود را از طریق برنامه‌های آموزشی کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه اقتصاد و مالی اسلامی به گوش جهانیان می‌رسانند.

۲۰۲۳۱۱۰۱_۱۱۴۵۱۸٫jpg

۲۰۲۳۱۱۰۱_۱۲۱۷۲۷٫jpg

[۱] Kish Invex

[۲] Turkish Scholarship Program

[۳] Marmara Üniversitesi – Marmara University

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.