×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

هزینه‌های نسبتا بالای مشاوره‌ روانشناسی و دریافت خدماتی مانند مشاوره خانواده و ازدواج بسیاری از افراد را از دریافت این خدمات ارزشمند محروم کرده است. بر‌اساس آمار خبرگزاری فارس بیشتر از ۷۰ درصد افراد جامعه توانایی مراجعه به روانشناس را به دلیل بالا بودن تعرفه این خدمات ندارند.

برای رفع این مشکل و افزایش سطح رفاه اجتماعی شهروندان هم‌اکنون برخی خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. به این معنی که بیمه تکمیلی هزینه روانشناسی و دریافت خدمات مشاوره را جبران می‌کند. در این مقاله با جزییات پوشش بیمه روانشناسی آشنا می‌شویم. همچنین بعد از مطالعه این مطلب اطلاعات کاملی درباره اینکه «کدام مسائل روانشناسی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد» دریافت خواهید کرد.

بیمه خدمات مشاوره و روانشناسی را پوشش می‌دهد

به تازگی و با‌توجه‌به اهمیت بالای رفع مشکلات شخصی و خانوادگی برای ارتقای سلامت جامعه، هیات دولت برخی از خدمات سلامت روان را تحت پوشش بیمه قرار داده است. این موارد شامل انواع اختلال‌های روانشناختی می‌شوند. افراد از هر رده سنی (از کودک تا سالمند) امکان مراجعه به مراکز مشاوره و استفاده از بیمه خدمات مشاوره و روانشناسی را خواهند داشت. به‌این‌ترتیب با خرید بیمه تکمیلی می‌توانید از پوشش بیمه تکمیلی خدمات روانشناسی برخوردار شوید.

پرداخت هزینه مشاوره و خدمات سلامت روان با بیمه روانشناسی

کدام خدمات سلامت روان تحت پوشش بیمه قرار دارند؟

گرایش روانشناسی بالینی و سلامت دو گرایشی هستند که در‌حال‌حاضر تحت پوشش بیمه پایه و انواع بیمه بیمه تکمیلی خانواده و انفرادی قرار گرفته‌اند. متاسفانه گرایش‌هایی هم‌چون روانشناسی تربیتی و روانشناسی صنعتی سازمانی که نقش مهم در تربیت نیروی فعال سالم در جامعه دارند هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند.

قرارگیری گرایش روانشناسی بالینی و سلامت تحت پوشش بیمه

سقف تعهدات بیمه و نحوه دریافت هزینه‌های روانشناس با دفترچه بیمه

به دلیل اینکه بیمه روانشناسی و سلامت به تازگی اجرا شده است، بسیاری از مراکز روانشناسی هنوز با بیمه قرارداد ندارند؛ اما مراجعه‌کننده می‌تواند با دریافت گواهی از متخصص و ارائه آن به بیمه تا سقف ۷۰ درصد از هزینه‌های مشاوره روانشناسی را دریافت کند. در‌صورتی هم که مرکز مشاوره با بیمه قرارداد داشته باشد این هزینه به‌طور مستقیم توسط بیمه پرداخت خواهد شد. توجه داشته باشید که از شرایط بیمه تکمیلی انفرادی و استفاده از خدمات این پوشش برخورداری از بیمه پایه (خدمات درمانی یا تامین اجتماعی) است.

به دلیل شباهت، خدمات روانشناسی نیز در دسته خدمات سرپایی قرار می‌گیرد. به‌ همین دلیل مانند این خدمات تحت پوشش ۷۰ درصدی بیمه قرار دارد.

پوشش ۷۰ درصدی هزینه‌های روانشناسی با بیمه

شرایط مورد‌نیاز برای اینکه خدمات مشاوره و روانشناسی شامل بیمه شود

شرایط مورد‌نیاز به‌منظور استفاده از خدمات مشاوره و روانشناسی توسط رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به‌این‌ترتیب اعلام شده است: متقاضیان برای استفاده از بیمه خدمات روانشناسی و مشاوره باید حتما به مشاورانی مراجعه‌ کنند که مدرک روانشناسی بالینی یا سلامت دارند. در‌حال‌حاضر سایر خدمات روانشناسی مانند مشاوره تربیتی و سازمانی تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند. قبل از مراجعه به متخصص مورد‌نظرتان می‌توانید بررسی کنید که آیا مشاور مورد‌نظر شما طرف قرارداد بیمه است یا خیر.

به‌طور‌کلی بهترین راه‌ برای کاهش هزینه‌های مشاوره و خدمات روانشناسی تهیه بیمه پایه و بیمه تکمیلی است. شما می‌توانید با پرداخت بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد، سازمان‌ها و افراد را با‌توجه‌به شرایطتان و از میان طرح‌های متنوع بیمه برای پوشش هزینه‌های روانشناسی بیمه کنید.

جبران هزینه‌های خدمات روانشناسی و مشاوره با استفاده از پوشش‌ بیمه تکمیلی

با بیمه شدن خدمات روانشناسی تعرفه این خدمات تحت پوشش بیمه‌ها قرار گرفته و در سامانه‌ها وارد شده است. با‌توجه‌به اینکه بسیاری از مشکلات مربوط به حوزه سلامت و روان با این خدمات برطرف می‌شوند این موضوع بسیار مهم و مثبت است. خدمات بیمه روانشناسی شامل ویزیت و خدمات درمانی هم‌چون روانشناسی فردی، گروهی و خانواده می‌شود. بسیاری از افرادی که تا این لحظه به دلیل هزینه‌های بالا امکان مراجعه به روانشناس نداشتند با اجرای این طرح می‌توانند از خدمات مشاوره سلامت و روانشناسی بالینی برخوردار شوند. با توجه‌به اینکه این طرح در هیات وزیران و شورای عالی بیمه به تصویب رسیده است همه بیمه‌های پایه هم‌چون بیمه تامین اجتماعی روانشناسی و شرکت‌های بیمه تکمیلی مانند شرکت بیمه آسماری نیز نسبت به ارائه آن اقدام نموده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.