×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
خدمات بانکداری الکترونیک در زمان کرونا و ترغیب مشتریان به استفاده از خدمات بانکداری در بانک ایران زمین

بانکداری الکترونیک، یکی از انواع بانکداری است که تمامی نقل و انتقال مالی و فرآیندهای بانکی را در بستر دیجیتال و بدون نیاز به حضور فیزیکی مشتری را با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته شبکه و مخابرات مدیریت می‌کند. صنعت بانکداری در دوره بحران کرونا- درحالی که بیشترین آسیب کرونا در فضاهای بانک ها متوجه کارکنان بود- از آزمون ناخواسته سربلند بیرون آمدند.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از رصد اقتصادی ، یکی از فضاهایی که بیشترین نگرانی را در زمان شیوع کرونا متوجه خود کرده بود، شعب بانک ها بودند. بانک ها در حوزه کارکنان بیشترین آسیب را در این زمان دیدند و یکی از چیزهایی که بیشترین نگرانی را در اپیدمی و انتقال کرونا متوجه خود ساخت، جابجایی اسکناس بود. بانک ایران زمین یکی از بانک هایی بود که در زمینه کاهش آسیب های کرونا، بسیار موفق و پیشرو عمل کرد. در حال حاضر بیشتر تراکنش های مالی این بانک از طریق خدمات بانکداری غیرحضوری و خارج از شعب اتفاق می افتد.

اما این نوع از بانکداری، و احساس نیاز به وجود آن، شاید بیشتر در شرایط فعلی و محدودیت­ هایی که بیماری همه­‌گیر کرونا، برای دسترسی افراد برای مراجعه حضوری به بانک ایجاد کرده و استفاده از خدمات بانکی غیرحضوری را به اولویت مردم، تبدیل کرده است، بیش از پیش لمس شود.

حتما هریک از شما که درحال خواندن این مطلب هستید با مسائلی از جمله پرداخت قبوض، مشاهده و پرداخت صورتحساب ­های بانکی خود، پرداخت اقساط تسهیلات، خرید شارژ و حتی خریدهای اینترنتی و هزاران مورد دیگر که می­توان با استفاده از اینترنت آن را انجام داد، مواجه شده باشید.

صنعت بانکداری در دوره بحران کرونا، درحالی که بیشترین آسیب سرایت کرونا در فضاهای بانک ها متوجه کارکنان بود، از پس آزمونی که به یکباره در آن قرار گرفته بود، پیروز بیرون آمد؛ اینکه بتواند در حجم گسترده و فراگیر آموزش های استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک و دیجیتال را در اختیار مشتریان قرار دهد و روش های استفاده از خدمات غیرحضوری را به مشتریان بیاموزد و از حضور مردم در شعب بانک ها به طور شگفت انگیزی بکاهد و بدین شکل نگرانی ها در خصوص شیوع کرونا از طریق حضور در شعب بانک ها و تماس مستقیم با اسکناس کاهش یافت و الزام استفاده مشتریان بانک ها از خدمات بانکداری الکترونیک در کاهش مخاطرات دوران کرونا نقش تعیین کننده ای داشت.

قطعا، ویژگی هایی چون؛ سرعت قابل قبول، سهولت انجام فرآیندهای بانکی برای مشتری، امنیت شبکه بانکی، مصرف حجم کمی از اینترنت مشتری و همه و همه نکاتی که شما به­ عنوان یک مشتری، درنظر دارید، در انتخاب شما برای استفاده از شبکه اینترنتی یک بانک، موثر باشد.

در دروه کرونا بانکداری الکترونیک در بانک ها گسترش یافت و استفاده از پول به عنوان یک عامل انتقال ویروس کرونا کاهش یافت.

البته استفاده از کیف پولهای الکترونیک علی‌رغم تلاش های بسیار بانک ها و موسسات و کسب و کارها در ترغیب مشتریان به استفاده از این امکان تقریبا بی‌نتیجه مانده است. در همین راستا، می ­خواهیم یکی از بانکهای فعال در بانکداری دیجیتال را به شما معرفی کنیم.

بانک ایران زمین پیشرو در خدمات دیجیتال بانکی، در راستای سیاست های بانکداری دیجیتال خود با استفاده از فناوری احراز هویت الکترونیکی، امکانات غیرحضوری بسیاری را آماده کرده است که در صورت ارائه مجوزتوسط بانک مرکزی می تواند به زودی در این بانک عملیاتی نماید و آماده است تا طرح های جدید را به صورت نمونه زیر نظر بانک مرکزی ارائه دهد و در صورت موفق بودن، در سایر بانک ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

از خدمات دیگر که در دوره کرونا بسیار مورد توجه قرار گرفت، استفاده از دستگاه های ATMR است.

ماشین های ATMR قابلیت دریافت اسکناس را دارند و به طور خودکار اسکناس ها را به چرخه پرداخت بر می گردانند. با وجود این امکان، تماس کارکنان بانک ها با پول نقد که یکی از عوامل انتقال کرونا بود کاهش یافت.

واریز وجه بین بانکی یکی از مواردی است که اگر اجرایی شود، مشتریان قادر خواهند بود پول نقد خود را به دست این دستگاه ها بسپارند تا به بانک خود منتقل کنند و این مورد هم سبب کاهش حضور در شعب بانک ها خواهد بود.

یکی از شعب دیجیتال بانک ایران زمین در مرکز تجاری مگامال شهرک اکباتان تهران است که در آن شعبه مجموعه ای از ماشین های بانکی مختلف وجود دارد و نحوه ارائه خدمات و سرویس ها در این شعبه بر اساس پلتفرم های دیجیتال است.

استفاده از ماشین های ATMR در مراکز تجاری مانند مگامال باعث کاهش مخاطرات بسیاری در دوران کرونا شده است. یکی از شعب دیگر دیجیتال بانک ایران زمین درمیدان ونک واقع شده و در این شعبه نیز به دلیل وجود خدمات دیجیتال به مشتریان، شاهد کمترین میزان برخورد افراد در تبادل خدمات هستیم.

دستگاه های VTM با قابلیت بازگشایی حساب، دستگاه های کیوسک با قابلیت صدور کارت هدیه و سایر خدمات بانک ایران زمین توانسته اند در کاهش شیوع بیماری ویروسی کرونا موثر باشد.

نویسنده : سمیرا عسگری