×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مرخصی زایمان و اختصاص دوره ۹ ماهه استراحت، فرصت مناسبی برای بهبود شرایط جسمی و روحی مادر و رشد کودک است. دریافت بیمه تکمیلی به تخفیف هزینه‌های مرتبط با زایمان و دوران بارداری کمک می‌کند. در این مقاله با شرایط دریافت مرخصی زایمان و خدمات بیمه آسماری برای پوشش هزینه‌های درمانی دوران بارداری و زایمان آشنا می‌شویم.

بررسی سابقه بیمه برای دریافت مرخصی زایمان در مجله آسماری
حداقل سابقه بیمه برای مرخصی زایمان چقدر است؟ پاسخ به این سوال برای علاقه‌مندان دریافت خدمات مرخصی زایمان اهمیت بالایی دارد. ‌با‌توجه‌به پررنگ شدن نقش زنان در عرصه اقتصادی، سازمان‌های بیمه برای مراقبت از سلامت بدنی و روانی مادر و فرزند بعد از دوران زایمان، طرحی تحت‌عنوان مرخصی زایمان برای مادران در نظر گرفته‌اند. در این مقاله با اعلام حداقل مدت سابقه بیمه متوجه خواهید شد که آیا مشمول استفاده از خدمات بیمه مرخصی زایمان هستید یا خیر! همچنین اگر می‌خواهید با مزایای مرخصی زایمان و شرایط دریافت آن آشنا شوید این مقاله برای شما نوشته شده است.

بیمه مرخصی زایمان؛ بررسی حداقل سابقه بیمه برای برخورداری از این خدمت
یکی از شروط استفاده از خدمات بیمه مرخصی زایمان و برخورداری از شرایط استراحت در این دوره، پرداخت حق بیمه به میزان معین است. پس برای استفاده از این امتیاز اول باید به این سوال پاسخ دهیم که به چند سال سابقه بیمه برای مرخصی زایمان نیاز دارید؟‌ با استناد به ماده ۵۸ قانون مرخصی زایمان تامین اجتماعی هر مادر شاغل با حداقل یک سال سابقه پرداخت بیمه امکان دریافت مرخصی زایمان را خواهد داشت. در کنار بیمه تامین اجتماعی با تهیه بیمه تکمیلی آسماری می‌توانید هزینه‌های مربوط به دوران بارداری و همچنین هزینه‌های زایمان را پوشش دهید.

دوره مرخصی زایمان چقدر است؛ مرخصی ۹ ماهه برای تولد فرزند
در‌صورت پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی به مدت یک سال، مادران و پدران مشمول استفاده از مرخصی زایمان می‌شوند. این مرخصی برای مادران حداکثر ۹ ماه و برای آقایان به مدت ۳ روز است. دوره مرخصی زایمان تا قبل از سال ۱۳۹۲ حدود ۶ ماه بود؛ اما از این تاریخ به بعد همه ارگان‌ها و سازمان‌ها موظف به همکاری با سازمان تامین اجتماعی و اختصاص ۹ ماه مرخصی زایمان به کارمندان زن هستند. در‌صورت زایمان دوقلو و بیشتر زمان مرخصی زایمان نیز به ۱۲ ماه افزایش می‌یابد.

قوانینی همچون مرخصی زایمان برای حمایت از مادران شاغل و حفظ امنیت شغلی آن‌ها وضع شده‌اند. همچنین خانواده‌ها می‌توانند به‌منظور تامین راحت‌تر هزینه‌های دوران بارداری و پس از زایمان از بیمه تکمیلی خانواده آسماری استفاده کنند.

چه زمان برای دریافت بیمه مرخصی زایمان اقدام کنیم؟‌ نحوه ثبت‌نام مرخصی زایمان
مرخصی دوران بارداری معمولا یک دوره ۹ ماهه است. درصورت درخواست مادر، امکان شروع دوره مرخصی از دو ماه آخر بارداری وجود دارد. به‌منظور برخورداری از این امتیاز باید قبل از زایمان از پزشک متخصص زنان نامه استراحت پزشکی بگیرید. بعد از دریافت نامه می‌توانید به شعبه‌ای‌که حق بیمه شما را واریز می‌کند مراجعه کنید. سپس برای دریافت مرخصی بازرس باید اشتغال شما در کارگاه مربوط را تایید کند.

در‌صورتی‌ هم که می‌خواهید دوران مرخصی زایمان بعد از تولد فرزندتان آغاز شود با در دست داشتن مدارک شناسایی خود و فرزند، دفترچه بیمه و گواهی پزشک به یکی از شعب بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنید. در این مراکز می‌توانید درخواست مرخصی خود را به‌صورت حضوری به ثبت برسانید. برای رفاه حال مادران امکان ثبت‌نام به‌صورت آنلاین نیز وجود دارد. توجه داشته باشید که علاوه‌بر اهمیت استراحت در دوران پس از زایمان، تامین هزینه تولد فرزند نیز از دغدغه‌های مهم خانواده‌ها محسوب می‌شود. یکی از پوشش‌های مناسب برای تامین هزینه‌های پاراکلینیکی و هزینه‌های زایمان و تولد فرزند بیمه تکمیلی انفرادی آسماری است.

شرایط مرخصی زایمان بیمه تامین اجتماعی؛ بررسی شرایط و مدارک مورد‌نیاز
مهم‌ترین شرط برای دریافت مرخصی زایمان این است که حداقل ۱ سال حق بیمه پرداخت کرده باشد. همچنین این نکته مهم را فراموش نکنید که مادر در دوره مرخصی زایمان نباید هیچ‌گونه فعالیت کاری و دریافت حقوق از محل کار داشته باشد. از سال ۱۴۰۱ به بعد محدودیت استفاده از مرخصی زایمان بعد از تولد فرزند چهارم نیز برداشته شد. به‌این‌ترتیب برای تولد فرزند چهارم نیز می‌توانید از مرخصی دوران بارداری استفاده کنید.

مدارک مورد‌نیاز برای دریافت مرخصی زایمان شامل دفترچه بیمه یا کد بیمه تامین اجتماعی، کپی از همه صفحات شناسنامه پدر، مادر و کودک، گواهی پزشک و خلاصه پرونده ترخیص از بیمارستان می‌شود. در‌صورتی‌که تمایل دارید در کنار دوران مرخصی و استراحت، هزینه‌های تولد فرزند نیز پوشش داده شود باید برای دریافت بیمه تکمیلی اقدام کنید. با تهیه بیمه تکمیلی آسماری به‌عنوان بهترین بیمه تکمیلی برای زایمان می‌توانید از بالاترین سقف پوشش بیمه برای هزینه‌های زایمان بهره‌مند شوید.

نحوه محاسبه و میزان حقوق پرداختی در دوره مرخصی زایمان
مرخصی زایمان در دسته مرخصی‌های با حقوق قرار می‌گیرد. سازمان تامین‌ اجتماعی فرمول و نسبت خاصی برای محاسبه حقوق در این دوره دارد. نسبت حقوق پرداختی به مادر در دوره مرخصی زایمان برابر با دو سوم مبلغ آخرین حقوق پایه او خواهد بود. به‌طورکلی در این فرمول برای محاسبه مبلغ پرداختی مرخصی زایمان تعداد روزهای استراحت تجویز شده در دو سوم مبلغ حقوق مادر در ۹۰ روز قبل از شروع دوره استراحت او ضرب می‌شود. عدد به دست آمده رقم حقوق پرداختی به مادر در دوران مرخصی زایمان خواهد بود. توصیه می‌کنیم برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و تامین بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های تولد فرزند از طرح بیمه تکمیلی برای زایمان شرکت بیمه آسماری استفاده کنید.

امکان اختصاص مرخصی زایمان به آقایان هم وجود دارد!
در بسیاری از کشورها آقایان هم می‌توانند از خدمات بیمه مرخصی زایمان برخوردار شوند. این امکان در ایران نیز وجود دارد. البته مدت این مرخصی بسیار کوتاه است. از سال ۱۳۹۶ با تصویب ماده ۱۰۳، مردان به‌مدت ۳ روز می‌توانند از مرخصی بعد از زایمان استفاده کنند. در گذشته این دوره طولانی‌تر و به‌ مدت ۱۴ روز بود. در‌حال‌حاضر دوران مرخصی زایمان برای آقایان و امکان همراه بودن آن‌ها با مادر و فرزند بسیار کوتاه است؛ اما هنوز هم راه‌های دیگری برای همراهی با همسر در دوران بارداری وجود دارد. با تهیه بیمه آسماری تکمیلی درمان انفرادی و اختصاص بیمه تکمیلی برای اعضای خانواده‌تان، هزینه‌های درمان و مراقبت‌های پزشکی دوران بارداری به نحو قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت.

بیمه تکمیل خانواده آسماری؛ کامل‌ترین پوشش برای تامین هزینه‌های زایمان
سازمان تامین اجتماعی برخورداری از بیمه مرخصی زایمان را با هدف بهبود سلامت مادر و نوزاد، حمایت از خانواده‌ها و کمک به برقراری تعادل بین کار و زندگی شخصی وضع کرد. اختصاص این طرح رفاهی به خانواده‌ها این امکان را می‌دهد که زمان بیشتری را با نوزاد بگذرانند. این موضوع به بهبود سریع‌تر مادر و رشد و سلامت نوزاد کمک می‌کند. همچنین به موجب این طرح مادران مشمول استفاده از خدمات مرخصی بدون حقوق می‌شوند و نگرانی از بابت از دست دادن موقعیت شغلیشان نخواهند داشت. مبلغ حقوق دوران مرخصی زایمان نیز به‌طورکامل توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود. در‌صورت پرداخت حق بیمه به مدت یک سال می‌توانید از مرخصی زایمان و حقوق در نظر گرفته شده برای آن استفاده کنید. در‌صورتی هم که می‌خواهید هزینه‌های درمان و مراقبت دوران بارداری و تولد فرزند از طریق بیمه پوشش داده شود ما به شما بیمه درمان تکمیلی آسماری را پیشنهاد می‌کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.