×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

رئیس جمهور سوریه در جدیدترین موضع گیری خود با اشاره به حمایت تمام عیار ایران از سوریه درباره روابط با حزب الله و کشورهای عربی هم به بیان مواضع خود پرداخت.

به گزارش کیوسک خبر، روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی اعلام کرد که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه هفته گذشته با شماری از اصحاب رسانه و پژوهشگران سوری دیداری در کاخ ریاست جمهوری در دمشق داشته است.

الاخبار گزارش داد: این دیدار حدود سه ساعت به طول انجامیده است و وی به سئولات حاضران پاسخ داده است. درحالی که عمده صحبت‌های بشار اسد در این نشست مربوط به مسائل داخلی سوریه، تأثیرات جنگ بر جامعه و اقتصاد این کشور و همچنین مشکلات معیشتی و اقتصادی سوری‌ها در نتیجه محاصره و تحریم‌های تحمیل شده از جانب غرب بود، اما او بخشی از سخنان خود را نیز به اظهار نظر درباره برخی مسائل سیاسی مرتبط با روابط کشورهای همسایه سوریه یا کشورهای فعال در پرونده سیاسی این کشور اختصاص داد. رئیس جمهوری سوریه ابتدا درباره رابطه با ترکیه صحبت کرد که به نظر می‌سد این روزها تا حدودی مثبت شده است.

بشار اسد اعلام کرد: روابط با آنکارا اکنون صرفاً ماهیت اطلاعاتی دارد اما بالا رفتن سطح دیدارها را به همراه خواهد داشت و ترکیه نشان داده که آمادگی اجابت خواسته‌های دمشق را دارد. البته سوریه از ترکیه انتظار عمل دارد نه صرفاً حرف. اکنون ممکن است ترکیه در رویکردهای خود نسبت به برخی کشورهای عربی صادق‌تر باشد اما نمی‌توان قضاوت کرد که این موضع ترکیه جدی بوده یا صرفاً مانوری سیاسی است. این اشتباه است که روزنامه‌نگاران یا پژوهشگران تغییر سیاست هرکشوری را بر اساس تغییر اشخاص بسنجند. باید از صِرف صدور بیانیه یا مطرح کردن اظهارات پرهیز شده و این اظهارات با اقداماتی عملی همراه باشد.

بشار اسد درباره آمریکا و اشغالگری آن در سوریه نیز گفت که ما هیچ ارتباطی با آمریکایی‌ها برقرار نمی‌کنیم و روی تشدید مقاومت مردمی برای فشار علیه آمریکایی‌ها جهت خروج از اراضی سوریه که اشغال کرده‌اند حساب باز کرده‌ایم.

بشار اسد در ادامه درباره روابط با متحدان دمشق هم گفت: ایران به طور مؤثر از سوریه حمایت و پشتیبانی کرده است و همچنان از ما حمایت اقتصادی و نظامی می‌کند و در حق ما کوتاهی نکرده است.

درباره روسیه هم افزود: روسیه نیز کمک‌های زیادی به ما کرده است اما واقعیت امروز بعد از عملیات نظامی این کشور در اوکراین و فشارهای اقتصادی و نظامی که بر مسکو وجود دارد متفاوت شده است.

درباره روابط با حزب الله هم تاکید کرد: ما از حزب‌الله حمایت کردیم و همچنان حمایت می‌کنیم و این حمایت‌های ما ادامه خواهد یافت زیرا حزب‌الله همپیمان راهبردی ما به شمار می‌رود.

وی ضمن ابراز نگرانی درباره لبنان و آینده آن با توجه به شرایط کنونی آن، ثبات در سوریه را مهم قلمداد کرد.

بشار اسد درباره عراق هم گفت که روابط دمشق با بغداد دوستانه دانست و گفت: ما به سیاست کلی توجه داریم نه مواضع افراد.

درباره از سرگیری روابط با حماس هم گفت: حماس به طور علنی عذرخواهی کرد و این عذرخواهی از همه مردم سوریه بود و این در جریان سفر خلیل الحیه و مواضع علنی در این باره رخ داد.

درباره دیگر کشورهای عرب هم رئیس جمهوری سوریه گفت: ما منتظر موضع گیری مصر متناسب با وزن مصر در جهان عرب هستیم و موضع مصر در قبال دمشق باید متفاوت از جهان عرب باشد اما آنها دوگانه عمل می‌کنند؛ چرا که آنها ابتدا پیغام می‌دهند با بازگشت دمشق به اتحادیه عرب موافق هستند اما زمانی که این مسئله به طور رسمی مطرح شد مصر مخالف بازگشت دمشق به اتحادیه بود.

وی درباره کشورهای حوزه خلیج فارس نیز موضع سلطان‌نشین عمان منطقی‌ترین و صادقانه‌ترین موضع درباره سوریه دانست و موضع امارات در مرتبه بعدی قلمداد کرد.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از مهر، بشار اسد گفت: درباره عربستان و بحرین، موضع محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی منفی نبود اما او تحت فشار قرار گرفت تا با دولت دمشق همکاری نکند. بحرین نیز هرچند از نظر وسعت بسیار کوچک است اما در بازگشایی سفارت خود در دمشق جرأت به خرج داد.

بشار اسد در پایان گفت: ما مشکلی برای بازگرداندن روابط خود با هر کشوری مانند شرایط قبل از جنگ نداریم؛ مشروط به اینکه آنها رفتار خود را نسبت به ما تغییر دهند. ما برای اجرای هر ابتکاری در راستای بالا بردن سطح روابط آماده‌ایم؛ به شرط اینکه طرف‌های مقابل از ما نخواهند که امتیازی بدهیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.