×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تونی بلر: پایان هژمونی غرب نزدیک است/جهان دو یا چند قطبی خواهد شد

به گزارش کیوسک خبر، به نقل از تاس، بلر در سخنرانی خود در سمپوزیومی که توسط بنیاد انگلیسی-آمریکایی «دیچلی» برگزار شد، گفت: “بزرگترین تغییرات ژئوپلیتیکی در این قرن توسط چین صورت می‌گیرد، نه روسیه.”
وی افزود: در حال نزدیک شدن به پایان هژمونی غرب در عرصه سیاست و اقتصاد هستیم و جهان حداقل دو قطبی یا احتمالاً چند قطبی خواهد شد.
بلر ادامه داد: برای اولین بار در تاریخ معاصر، شرق می‌تواند با غرب برابری کند.
وی افزود: چین دومین ابرقدرت جهان است و پتانسیل اقتصادی و میزان مشارکت آن در اقتصاد جهانی بالاتر از روسیه است. چین در بسیاری از زمینه‌های تکنولوژیکی خود را به آمریکا رسانده و در برخی از آنها آمریکا را تهدید می‌کند.
وی مدعی شد: رهبری چین بیش از پیش “تهاجمی‌” رفتار و با غرب تحقیرآمیز رفتار می‌کند، به روسیه نزدیک می‌شود و می‌خواهد در نهایت می‌خواهد مشکل تایوان را حل کند.
او گفت: اشتباه نکنید، من نمی‌گویم که چین تلاش خواهد کرد تایوان را در اسرع وقت با زور تصرف کند، اما ما نمی‌توانیم سیاست خود را بر اساس این یقین بنا کنیم که این کار را نخواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: قطعاً روسیه و شاید ایران در آینده نزدیک به متحد چین تبدیل شوند.
بلر همچنین اختلاف مواضع کشورهای گروه ۲۰ در قبال اوکراین را هشداری برای غرب دانست.
وی خواستار ایجاد روابط با چین بر اساس اصل “قدرت به علاوه همکاری” شد و تاکید کرد که “غرب باید هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهد و به اندازه کافی قوی بماند تا در هر سناریوی آینده در برابر چین مقاومت کند و در عین حال روابط با پکن را حفظ کند، به شیوه‌ای عمل گرایانه و نه تهاجمی عمل کند و تمایل به احترام متقابل را نشان دهد.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.