×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تعویق عادی سازی روابط میان مراکش و رژیم صهیونیستی

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه الشرق الاوسط به نقل از برخی منابع دیپلماتیک در تل آویو فاش کرد مراکش روند برقراری روابط با رژیم صهیونیستی را کُند کرده و آن را منوط به مشخص شدن موضع دولت جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا کرده است.
بر اساس آنچه روزنامه هاآرتص روز پنچشنبه نقل کرد رباط تصمیم ندارد تا در حال حاضر روابط دیپلماتیک کاملی را با تل آویو برقرار کند و تنها به گشایش برخی دفاتر ارتباطی میان دو کشور بسنده کرده است. همچنین مراکش هم اکنون علاقه‌ای به امضای توافقنامه در خصوص بازگشایی دفاتر ارتباطی در یک مراسم جشن، به مانند آنچه میان رژیم صهیونیستی و دیگر کشور‌های عربی به وقوع پیوست را ندارد.
بنابر اعلام این منابع، علت این مسأله آن است که مقامات مراکش منتظر هستند تا بایدن دولت آمریکا را تحویل بگیرد و نظرش را در زمینه دیدگاه‌های ترامپ، به خصوص در زمینه به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی نشان دهد.
در این هفته هیئتی مراکشی به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده و از دفتر ارتباط قدیم رباط در تل آویو بازدید کرد؛ دفتری که مراکش در سال ۱۹۹۵ آن را مالک شد و در سال ۲۰۰۰ آن را تعطیل کرد.
در ادامه گزارش الشرق الاوسط آمده است: «یک هیئت رسمی مراکشی ماه آینده به اسرائیل سفر می‌کند تا توافق دو طرف برای بازگشایی دفاتر ارتباطی و نیز تسهیل سفر‌های مستقیم میان دو طرف را به امضا رساند. این امضا در مراسمی متوسط برگزار خواهد شد.منابع اسرائیلی گفته اند مراکش با استفاده از کلمه «عادی سازی» مخالف است و به آن اعتراض دارد. مراکش تصمیم دارد تا به همین میزان از روابط با رژیم صهیونیستی اکتفا کرده تا موضع بایدن مشخص شود.
برخی منابع دیگر در تل آویو به الشرق الاوسط اعلام کردند تیم بایدن عجله‌ای در اعلام موضع در برابر درخواست‌های مراکش ندارد و همین مسأله باعث ناراحتی مراکش شده است.
انتهای پیام/

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.