×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
تصمیمات خوب برای واردات واکسن/ برجام نیاز به میانجی ندارد/ بن‌بست غیر قابل حل با عربستان نداریم

کیوسک خبر ـ سعید خطیب زاده در نشست هفتگی خود که با حضور رسانه های داخلی و خارجی برگزار شده بود ، همچنین با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به سوریه گفت: ایشان بامداد امروز به تهران بازگشتند.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به برخی از اظهارات مقامات عراقی در جریان نشست بغداد آیا قرار است بغداد و یا کشوری بین ایران و آمریکا در ارتباط با موضوع برجام میانجی‌گری کند، گفت: موضوع برجام نیاز به میانجی ندارد. ما با آمریکا در وین و یا جای دیگر گفت‌وگوی مستقیم و غیرمستقیمی نداریم و گفت‌وگوها در وین بین ایران و ۱+۴ انجام شده است.

وی با بیان اینکه آنچه که اکنون از سوی دولت آمریکا صورت گرفته پافشاری بر سیاست های شکست خورده دولت ترامپ است، گفت: ما متأسفانه هیچ تغییری از سوی دولت واشنگتن در رفتار مشاهده نکرده‌ایم و آن ها با تکرار همان رفتارها و سیاست های دولت قبل آمریکا به دنبال رسیدن به نتایج بهتری هستند. آن ها باید در رفتار خود و اعمال فشار حداکثری علیه ملت ایران که در واقع تروریسم اقتصادی است تجدید نظر کنند و در آن صورت است که خواهند دید که مسیر گفت‌وگوها در وین به خوبی طی می‌شود. آنچه که در مذاکرات وین باقی مانده به خاطر لجبازی و رفتارهای غیرمنطقی طرف آمریکایی و غربی است و اگر تغییر رفتاری صورت بگیرد برجام قابل احیا خواهد بود.

خطیب زاده تأکید کرد: برجام در فضایی جدا از منطقه پیگیری می شود و مسیر خود را طی می کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در حاشیه نشست بغداد گفت وگویی بین ایران و عربستان انجام شده است، گفت: در مورد عربستان، بیشتر از گفت وگوهایی که پیش از این در بغداد صورت گرفته گفت وگویی بین ایران و عربستان انجام نشده و در نشست بغداد شاهد گفت‌وگوی جدیدی نبودیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد موضوع عربستان و گفت وگوها بین دو کشور تصریح کرد: تاکنون سه دور گفت وگو بین دو کشور برگزار شده است و در صورت لزوم دورهای بعدی برگزار می شود و ما از نقش سازنده عراق هم در این زمینه تقدیر و تشکر می کنیم.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بن بستی در مذاکرات ایران و عربستان صورت گرفته که این مذاکرات ادامه پیدا نکرده یا اینکه ادامه این مذاکرات نیز منتظر ادامه تغییرات در ایران و استقرار دولت جدید است، تصریح کرد: عربستان همسایه ما در این منطقه است. ما و عربستان نقاط اشتراکی زیادی برای صلح و ثبات در این منطقه داریم. ایران هیچ گاه دست دوستی خود را از ریاض دریغ نکرده است و هرگاه در عربستان این اراده ایجاد شده است که براساس سازوکار منطقه ای عمل کند و در این مسیر حرکتی داشته باشد با استقبال ایران روبرو شده است.

وی تأکید کرد: هیچ بن بستی میان این دو کشور بزرگ نیست که قابل حل نباشد و تنها به اراده سیاسی و به اقدام در پایتخت های دو کشور نیاز دارد و این امر می تواند کمک کننده باشد.

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که آیا بحث مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا از دستور خارج شده است یا اینکه با ادامه مذاکرات وین این موضوع نیز همچنان پیگیری خواهد شد؟ تصریح کرد: موضوع آزادی زندانیان ایرانی که به بهانه های واهی توسط آمریکا در این کشور و یا کشورهای دیگر به گروگان گرفته شده اند چیزی نیست که از دستور کار ما خارج شود و اگر آمریکا این موضوع را تسهیل کند و به تعهدات خود در این زمینه عمل کند این مسئله برای گفت وگوهای وین نیز بهتر است.

وی ادامه داد: آنچه که در این زمینه توافق شده بود به دلیل کارشکنی های آشکار آمریکا در شب آخر انجام نشد و اگر امروز آمریکایی ها به توافق انجام شده عمل کنند، فردا این زندانیان آزاد می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در حاشیه نشست بغداد گفت وگوهایی بین ایران و برخی از کشورها از جمله مصر انجام شده است یا خیر، گفت: عموما در جریان برگزاری اجلاس های بین المللی و منطقه ای رایزنی های مختلفی بین کشورهای شرکت کننده به سبک و سیاق های مختلفی انجام می شود. برخی از این مذاکرات دوجانبه، برخی چندجانبه و برخی نیز در حاشیه آن اجلاس انجام می شود و همان طور که خودتان نیز مشاهده کردید در جریان نشست بغداد گفت وگوهایی بین آقای امیرعبداللهیان و رئیس جمهور مصر صورت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست در پاسخ به این سوال که چرا ایران در اجلاس منطقه ای حمایت از عراق در سطح رئیس جمهور شرکت نکرد و آقای امیرعبداللهیان به عنوان نماینده ایران در آن اجلاس حضور داشت، گفت: در مورد هر اجلاس بین المللی، سطح و ترکیب شرکت کنندگان توسط کشورها براساس جزئیات برگزاری و براساس آمادگی موجود در کشورها تصمیم گرفته می شود. اینکه رئیس جمهور یا وزیر خارجه در اجلاسی شرکت کند براساس سطح شرکت کنندگان و برنامه های رئیس جمهور محترم و مسائل این چنینی تصمیم گرفته می شود و تفاوتی در عمل در این حوزه وجود ندارد به ویژه در مورد عراق چرا که ایران یک سیاست اصولی در مورد عراق دارد و بارها آن را اعلام کرده است. ما از هر ابتکار و حرکتی که به صلح و ثبات و آرامش عراق و تقویت نقش منطقه ای این کشور کمک کند استقبال می کنیم و در کنار عراق هستیم.

وی همچنین گفت: پیش از این آقای رئیسی سفر بسیار موفقی به عراق داشتند. گفت وگوهای خوبی با مقامات این کشور انجام دادند و انشاءالله در آینده نیز این سفر انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برخی از حواشی ایجاد شده در مورد عکس یادگاری مقامات شرکت کننده در نشست بغداد و جایگاهی که وزیر امور خارجه ایران در آن ایستاد تصریح کرد: سفر آقای امیرعبداللهیان به عراق و حضورشان در این نشست سفر موفقی بود. پرداختن به حواشی که بخواهد متن را کمرنگ کند در حوزه سیاست خارجی نیست. این سفر بازتاب بسیار خوبی در گروه های مختلف داشته است و ممکن است که برخی بخواهند با حواشی این متن پررنگ را بپوشانند.

خطیب زاده گفت: همه می دانند که ایران چه جایگاهی در عراق و منطقه دارد و آنچه که مهم است این است که اجلاس عراق در مسیر همگرایی بیشتر بود و آقای امیرعبداللهیان نیز در این نشست بر اهمیت همکاری کشورهای منطقه و اینکه سرنوشت ملت ها و دولت های منطقه به هم پیوند خورده است تأکید کردند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در مورد ارسال محموله های سوخت از سوی ایران به لبنان و برخی از موضع گیری ها و مسائلی که در این زمینه مطرح شده است، گفت: همان طور که قبلا نیز گفته ام اینکه ما نفت و سوخت خود را به چه کشورها و مشتریانی بفروشیم یک تصمیم حاکمیتی است و نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری در جایگاهی نیستند که بخواهند جلوی این تجارت مشروع ایران را بگیرند.

وی ادامه داد: ما در خصوص اعمال حاکمیت خود بسیار جدی هستیم و فکر می کنم همگان باید بدانند که تجارت مشروع در این حوزه جزو بدیهیات اولیه حقوق بشر است. در مورد فروش محموله های سوخت خود به لبنان نیز همین مسیر را رفتیم و مادامی که مشتری داشته باشیم و تقاضا وجود داشته باشد این مسیر و فروش ادامه پیدا می کند.

وی افزود: مردم لبنان مردم ثروتمندی هستند و نیاز به اعانه ندارند و می توانند نیازهای خود را توسط خودشان تأمین کنند. فقط برخی از کشورها باید از سیاسی کردن مسائل دست بردارند و اجازه دهند که مردم لبنان نیازهای خود را تأمین کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به صحبت های اخیر مقام معظم رهبری آیا ایران، طالبان را به رسمیت می شناسد، تصریح کرد: آنچه که مقام معظم رهبری فرمودند سیاست های قطعی ایران در مورد افغانستان در ۴۰ سال گذشته بوده است. ما همواره در کنار مردم افغانستان بوده‌ایم و اولویت ما تأمین صلح و ثبات و پیشرفت افغانستان بوده و است. افغانستان همسایه عزیز ما است. در حوزه تمدنی ما قرار دارد و در بیانیه ای که من نیز در جلسه سخنگویی وزارت خارجه هفته گذشته به عنوان بیانیه وزارت خارجه خواندم تأکید شده بود که جان و ناموس و مال مردم افغانستان باید توسط همه گروه ها در این کشور رعایت شود. آنچه که ما فکر می کنیم برای افغانستان صلح و ثبات می آورد تشکیل دولتی فراگیر در این کشور که بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی افغانستان باشد، است.

خطیب زاده افزود: در این مسیر مسئولیت پذیری دولت آتی افغانستان و تعهد پذیری به انجام تعهدات قطعی شان کمک می کند و ما منتظر می مانیم که در عمل تشکیل دولت فراگیر و تعهد آن دولت به اجرای مسئولیت هایش را مشاهده کنیم و بر آن اساس ایران و جامعه بین الملل تصمیمات خود را اتخاذ خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد نشست بغداد و تأثیر آن بر همکاری های منطقه ای تصریح کرد: ما از اقدام و ابتکاری که به ایجاد صلح و ثبات در عراق کمک کند استقبال می کنیم و در این زمینه پیش قدم بوده و خواهیم بود و امیدواریم این گونه نشست ها گام موثری برای همگرایی بیشتر منطقه ای بدون دخالت قدرت های فرامنطقه باشد.