×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تحول دیجیتال و توسعه منابع انسانی

جعفر سمساری، مدیر کل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی

کیوسک خبر ـ در عصر حاضر، اطلاعات به عنوان رکن اصلی قدرت تمدنها مطرح است. بنا به گواهی تاریخ، انسان در مسیر تمدن خویش سه گذر اصلی را طی نموده است. در دورانـی وسعت زمینها و توسعه کشاورزی، سپس کارخانه و صنایع و در حال حاضر نیز اطلاعات و فناوری مربوط بـه آن اساسی ترین پایه های تمدن در هـزاره سـوم محسوب می شوند.
در چنین فضایی، تکنولوژی، شرایط بازار و خواسته های مشـتری، با سرعت و در جهت های مختلف تغییر پیدا می کند که پاسخگوئی متناسب با استفاده از فناوری های روز را می طلبد، چرا که موفقیت و بقای سازمانها به این مهم وابسته است.
سازمانها برای مدیریت موفق تغییرات، تلفیق ساختارها و راهبردهای جدید و دستیابی به فرصت های جدید بازار، به سرعت و انعطاف پذیری نیاز دارند. روند شدید تغییرات، رویکردها و دیدگاه های گذشته را در رویارویی با چالش های سازمانها، ناتوان نشان داده و پارادایم جدیدی بنام “چابکی”را برای رویارویی با چالشها و رسیدن به موفقیت معرفی کرده است.
در همین راستا سازمان تأمین اجتماعی بر اساس برنامه راهبردی خود در ترسیم افق ۱۴۰۰، سازمانی است، پایدار، پویا، چابک و سرآمد در پاسخگوئی با فرآیندهای هوشمند اداری، که بتواند به نیازهای متنوع جامعه گسترده تحت پوشش خویش پاسخگو باشد.
چـابکی را می تـوان بـه صـورت هم راستایی نزد یک سازمان با نیازهای متغیرکاری در جهـت کسـب مزیت رقابتی تعریف کرد. در چنین سازمانی هدف های کارکنان با هدف های سازمان در یک راستا قرار داشته و این دو توأم با یکدیگر درصدد هستند تا به نیازهای متغییر مشتریان پاسخ مناسبی بدهند.
سازمان تأمین اجتماعی با این رویکرد و در راستای توسعه فناوری اطلاعات و خدمات غیرحضوری، تحول دیجیتال را در سال های اخیر مورد توجه قرار داده و در سال ۱۳۹۹ طرح عظیم ۳۰۷۰، به منظور کاهش ۷۰ میلیون بار مراجعه حضوری با ۳۰ خدمت غیرحضوری، عملیاتی شد که ثمره شیرینی برای ذینفعان سازمان به بار آورد.
با اجرای این طرح ضمن کاهش بار مراجعات حضوری به شعب، شاهد تسریع و تسهل امور و دسترسی مخاطبین فراتر از زمان و مکان به خدمات سازمان هستیم و از این طریق، بستری مناسب برای ارتقای کیفی خدمات و نیز ارتقای بهره وری و توسعه منابع انسانی فراهم آمده است.
در دنیای فعلی تکنولوژی اطلاعات به عنوان خمیرمایه توسعه انسانی در سازمانها بوده و چهارچوب و محورهای اساسی توسعه منابع انسانی را تعیین و محتوا و ماهیت آن را نیز متناسب با نیاز جامعه و انسانها تعیین می نماید. در توسعه منابع انسانی همواره بایستی ظرفیت های جدید انسانی شناخته شده و آن ظرفیتها عملیاتی و کاربردی شود تا توسعه قابلیتها و کیفیت های انسانی به صورت یک فرآیند دایمی انجام شود، این امر در گرو بهره گیری از تکنولوژی اطلاعات است و چون تکنولوژی اطلاعات نیز یک فرآیند مداوم است که در آن، اطلاعات تولید، پردازش، توزیع و مدیریت می گردد، بنابراین تکنولوژی اطلاعات زمانی حلال مشکلات خواهد بود که در خدمت توسعه و پرورش انسانها قرار گرفته و قابلیت های انسانی با تسهیل گری تکنولوژی اطلاعات در یک نظام مدیریت مطلوب با هم تلفیق و منجر به توسعه و بهره وری گردد.
براین اساس با توسعه فناوری در سازمان، بایستی مهارت افزایی و دانش اندوزی کارکنان و مخاطبین به عنوان یکی از ارکان اساسی نیل به برنامه راهبردی سازمان مورد توجه قرار گرفته و ضمن شناسایی نیازهای مخاطبین و کارکنان به صورت مداوم، ساختاری چابک و منعطف برای تطابق با شرایط موجود در هر مقطع زمانی و نیز شناسایی و توسعه ظرفیت های بالقوه در حوزه منابع انسانی فراهم آید.
یقیناً با این رویکرد، ضمن پویایی سازمان، دستیابی به پایداری و سرآمدی در پاسخگوئی به معنای واقعی کلمه محقق شده و رضایت مندی هر چه بیشتر مخاطبین از خدمات حاصل خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.