×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
تجلیل ازشهدای دفاع مقدس،مصون‌سازی نسل جوان است/عاشورا امتداددارد

کیوسک خبر – حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در آیین تجلیل و تکریم از پیشکسوتان دفاع مقدس گفت: ایام سوگواری اباعبدالله الحسین را تسلیت می‌گویم ان‌شاالله خداوند متعال به ابا عبدالله‌الحسین و عاشورا شهدای ما را قرین رحمت ناصر کند و به ما توفیق گام نهادن در مسیر آنان کند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در مورد وجود مقدس ابی‌عبدالله‌الحسین در زیارت اربعین آمده است که فلسفه قیام ابی‌عبدالله این بود که ملت‌ها را از جهالت و نادانی بیرون بیاورد، از گمراهی آنها را نجات دهد.

وی افزود: من می‌خواهم در این مراسم تجلیل و تکریم شهیدان و پیشکسوتان دفاع مقدس عرض کنم واجب است صیانت و روشنگری نسبت به پیام و هدف شهیدان برای این‌که هیچ وقت در عالم دچار جهل نشویم صورت بگیرد و در جهل و نادانی نمایم و اگر کسانی به هر دلیلی به دلیل فتنه فتنه‌گران و شیطنت شیاطین می‌خواهند دچار ضلالت و گمراهی در فکر و اندیشه و اخلاق شوند با نشان دادن راه نورانی شهیدان از ضلالت و گمراهی نجات پیدا کنند.

رئیس دولت گفت: نام، وصیت‌نامه و مسیر نورانی شهیدان در افکار عمومی نباید گم شود و برای رهایی یافتن از فتنه‌هایی که فتنه‌گران انجام می‌دهند، چنین امری لازم است.

وی تاکید کرد: حرکت عظیم تکریم و تجلیل از پیشکسوتان و تجلیل از دفاع مقدس مصون‌سازی نسل جوان است و راه صیانت بخشی از نسل امروز و نسل‌های آینده است.

رئیسی خاطرنشان کرد: باید عاشورا معرفی شود، باید امتداد عاشورا مشخص شود، امتداد عاشورا امروز جلوه‌ای از شهدایی است که برای خدا و یک امر مقدس در این میدان ظاهر شدند.

رئیس دولت سیزدهم در ادامه بیان کرد: در طول تاریخ بسیار جنگ است اما کدام از آن‌ها دفاع مقدس است؟، نظام های زیادی امروز در دنیا برقرار هستند اما کدامیک نظام مقدس است؟ رمز این قدسیت در نظام و دفاع ما چیست؟ آنچه مسلم است هیچ امری و هیچ شخصی و هیچ زمینی قدسی نمی‌شود مگر اینکه در پرتو قدوس باشد. اگر زمینی قدسیت دارد در پرتو ارتباط با قدوس است؛ اگر زمان یا شخصی قدسی است باید با او ارتباط برقرار کنیم.

وی افزود: نظام ما قدسی است چون نظام ما مبتنی بر دین و آموزه‌های دین است، مبتنی بر کتاب و سنت است و این رمز قدسیت نظام ماست. حاکمیتی است که نیابت از ولی و حجت خدا دارد. حاکمیت برای آن است که این جانشینی از طرف حجت خدا به نظام قدسیت می‌بخشد. در نظام ما هیچ قانون و مقرراتی نمی‌تواند تصویب و اجرا گردد الا اینکه باید مطابق با شرع و موازین شرعی باشد. شورای نگهبان برای مجلس و دیوان عالی برای قوه قضائیه تضمین این هستند که هیچ حکم و قانونی برخلاف موازین شرعی صادر نگردد.

رئیسی با تاکید بر اینکه در کنار قانون قدسیت باید در عمل باشد، همچنین ابراز داشت: علاوه بر این ما در قدسیت عمل هم می‌خواهیم، اگر سرباز و فرمانده و قاضی و نماینده و کارگزاری که قرار است مجری باشد بخواهد دور باشد، این چرخه کامل نمی‌شود؛ این اخلاص هم می‌خواهد اگر این سلسله مراتب قدسی باشد اما عامل به عمل قدسی عمل نکند، کار ما قدسی نخواهد بود.

وی افزود: رمز ماندگاری شهیدان ما در دفاع مقدس همین است که برای خدا از جانشان گذشتند. اینکه امام با همه عظمت خود گفتند که من احساس خاصی دارم وقتی با شما سربازان و رزمنده‌ها مواجه می‌شوم و از واژه حقارت استفاده می‌کنند در حالیکه همه ما می‌دانیم ایشان چه مرتبه‌ای داشتند؛ این نشان می‌دهد که امام اینگونه می‌خواهد بزرگی مخاطب خود را معرفی کند و بگوید کسی که در این لباس و این کسوت حاضر می‌شود، چه جایگاه و عظمتی دارد. اینکه یک نفر لباس سربازی و رزمندگی و خدمت در این نظام مقدس را داشته باشد، توفیقی است برای امروز و همه عصرها برای کسانی که از این خط نورانی پیروی و تبعیت می‌کنند. وقتی دفاع ما قدسی شد، بسیج و نیروهای ما نیز هم راهشان، هم پیام و هم مسلک‌شان جاودانه خواهد بود.

رئیسی گفت: همین مسیر نورانی که وجود دارد راهیان نور بسیارند اما کسانی که در این فضا قرار می‌گیرند با نورانیت آشنا می‌شوند چون بچه‌هایی که در این میدان بودند همه مخلصان روزگار بودند که باید به حال آنها غبطه خورد. این اشخاص، پیشکسوتان و سرداران و فرماندهانی دارند که اینان جایگاه ممتازی دارند. برخی بین ما نیستند و روح مطهرشان بین ما است.

وی با بیان اینکه خانواده شهدا پرچم‌های برافراشته هستند، افزود: در هر اداره در هر سازمانی خانواده‌های شهدا پرچم برافراشته است که راه شهید و اهداف شهید را معرفی می‌کند و باید همواره این‌ها گرامی داشته شوند و به نامشان، به راهشان و خانواده‌های معزز و مکرمشان افتخار کنیم.

رییس قوه مجریه اضافه کرد: همه این سرداران فرمانده بزرگی دارند که هم در دوران جنگ و هم قبل از جنگ تحمیلی همواره در کنار امام و به عنوان یار امام در صف‌های مقدم حضور داشتند. شخصیتی که این نمایشگاه بخشی از زندگی او را توانسته بیان کند و برخی از جلوه‌های زندگی ایشان را در کسوت یک ارادتمند به امام ذکر نکرده و سال‌های مبارزه با حکومت ستمشاهی نیز باید اضافه شود. باید معلوم شود که این حرکت منظم ادامه دارد تا چهره انقلابی، عالم، فرزانه، فقیه در کنار امام و بعد نقش آفرینی ایشان بعد از امام برای جامعه روشن شود که امروز جامعه ما توسط فقیه اداره می‌شود فقیهی که به مردم نمی‌گوید بروید بلکه به مردم می‌گوید بیایید؛ مقام معظم رهبری در قله‌ای قرار دارد که جایگاه او قیادت است.

وی تاکید کرد: رمز موفقیت امام در پیام‌شان است که خود به آن رسیده بود رهبری خود رسیده است و فرماندهان ما نیز در جایگاهی هستند که به سربازان و افسران‌شان نمی‌گویند که شما بروید.

رئیسی گفت: این نمایشگاه گویای آن است که شخصیتی امروز رهبر است که بنده افتخار می‌کنم سرباز ایشان باشم، وقتی میبینم که فرمانده من در میان پیشکسوتان پیشکسوت است، به ایشان افتخار می‌کنم.

رییس‌جمهور بیان کرد: صمیمانه از عزیزان و سروران عزیز و بزرگواری که در جلسه حضور دارند سپاسگزاری می‌کنم این تعبیری که رهبر معظم انقلاب دارند و می‌فرمایند که یاد شهدا و برگزاری مراسم برای شهدا خود شهادتی است که حقیقتاً در هر کوی و برزنی به همین صورت است. این نشان‌دهنده این است که مردم چقدر آمادگی دارند در شرایط کرونایی باید بدانند که تجلیل از مقام شهیدان ادامه راه شهدا باشد.

وی اظهار کرد: ما می‌گوییم که عاشوراییان در عاشورا متولد شدند، عاشورا پایان عاشوراییان نبود. بر تن‌های مطهر اسب‌ها را تازاندند و خیمه‌ها را آتش زدند که از حسین اثری نباشد اما عاشورا شد تولد عاشوراییان.

رئیسی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم روح‌های مطهر برای ما هم دعا کنند مخصوصاً برای دولتمردانی که امروز مسئولیت خطیری را برعهده گرفتند تا بتواند وظیفه را بر عهده داشته است. دولت را برای رفع مشکلات کشور و پیشرفت امور در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دعا کنید تا گام‌های ماندگاری بردارد.