×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

در دنیای پرچمدار تکنولوژی، وارد یک دوران جدید شده‌ایم که ارزهای دیجیتال نقش مهمی در اقتصاد جهانی و سیستم مالی ایفا می‌کنند. در این زمینه بیت‌کوین به عنوان پدر ارزهای دیجیتال نام برده می‌شود چرا که در این زمینه یعنی دیجیتالی شدن سیستم مالی اولین بوده و به نوعی چراغ راه و راهنمای باقی ارزها در این زمینه محسوب می‌شود.

در این قسمت از مقاله، برای آشنایی بیشتر می‌خواهیم به طرز دقیقی بیت‌کوین را بررسی کنیم و بدانیم که بیت‌ کوین چیست؟

بیت‌کوین چیست؟

در سال ۲۰۰۸ ساتوشی ناکاموتو مفهوم جدیدی را در عرصه مالی و سیستم پرداخت به وجود آورد. مفهوم ارز دیجیتال، با ظهور اولین آن‌ها به نام بیت‌کوین آغاز شد. بیت‌کوین اولین ارز دیجیتالی بود که با محوریت غیرمتمرکز بودن شروع به کار کرد و امکان انجام تراکنش‌ها به صورت همتابه‌همتا را فراهم آورد.

هدف ما در این مقاله این است که بدانیم بیت‌کوین در حالت صعودی و نزولی چه تاثیری بر روی دیگر آلت‌کوین‌ها دارد و در هنگام صعود و یا نزول قیمت بیت‌کوین، قیمت‌های دیگر آلت‌کوین‌ها به چه نحوی تغییر پیدا می‌کند. اما قبل از آن پسندیده است تا مزایا و معایب بیت‌کوین را نیز شناسایی کنیم تا بهتر آن را شناخته و درک کنیم. در این قسمت مقاله به مزایا و معایب بیت‌ کوین می‌پردازیم.

مزایا

۱٫     ارزش و اعتبار بیت‌کوین به خاطر قدمت

بیت‌کوین قدیمی‌ترین و اولین ارز دیجیتال است. همین موضوع، باعث جذب کاربران بسیار زیادی برای بیت‌کوین شده است. از آنجا که در دنیای ارزهای دیجیتال، ارزهایی هستند که مدتی بعد از شروع فعالیت، زمین‌گیر و نابود می‌شوند این موضوع قدمت در بیت‌کوین، باعث افزایش اعتماد در میان کاربران شده و می‌دانند شبکه آن قدر قدیمی است که بتوان به راحتی به آن اعتماد کرد.

۲٫     مجهول‌الهویه ماندن ساتوشی

ساتوشی ناکاموتو عنوانی است که برای ارائه‌دهنده بیت‌کوین نام برده می‌شود، اما این عنوان معلوم نیست که مختص به یک فرد است یا نام اعضای یک گروه. یکی دیگر از عواملی که کاربران را به سمت بیت‌کوین سوق می‌دهد، همین مولفه ناشناس ماندن توسعه‌دهنده بیت‌کوین است چرا که در دنیای ارزهای دیجیتال اغلب رمزارزهایی که یک گروه توسعه‌دهنده مشخص دارند، معمولا با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و امکان دستگیری عوامل و نابودی سرمایه‌ها در آن‌ها بسیار زیاد است اما در بیت‌کوین چنین موضوعی وجود ندارد و شبکه، از خطرات نظارتی مصون می‌ماند و به عبارتی تعطیل بردار نیست.

۳٫     بیت‌کوین، معرف حضور همه

 بیت‌کوین توانسته با کسب اعتماد کاربران و افزایش محبوبیتش در میان عامه مردم، اسم و رسمی برای خود برهم بزند و بدین شکل معرف حضور همه باشد و در دنیای ارزهای دیجیتال، حرف اول را بزند.

۴٫     کاربران متعدد

بیت‌کوین توانسته بیشترین میزان کاربر را در میان جامعه ارزهای دیجیتال به خود اختصاص دهد و به بزرگ‌ترین رمز ارز، از لحاظ تعداد کاربران تبدیل شود.

۵٫     اندوخته و حجم سرمایه بالا

بیت‌کوین توانسته با کسب کاربران زیاد، حجم سرمایه خود را افزایش دهد و به اولین و بزرگترین ارز دیجیتال از لحاظ حجم سرمایه هم تبدیل شود.

معایب

۱٫     امپراطور ارزهای دیجیتال، غول مصرف انرژی

حقیقت این است که امپراطور ارزهای دیجیتال، امپراطور مصرف انرژی هم هست، به طوری که این میزان از مصرف انرژی خسارات جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد آورده. داده‌ها و اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که مصرف برق سالیانه بیت‌کوین با مصرف برق سالیانه شهرهای کوچک برابری می‌کند.

۲٫     بیت‌کوین کابوسی برای محیط زیست

بیت‌کوین از زمان آغاز به کار خود حجم بالایی دی اکسید کربن را تولید و روانه طبیعت کرده است، مقادیر نشان می‌دهد بیت‌کوین از زمان شروع به فعالیت خود ۲۰۰ میلیون تن دی اکسید کربن را تولید کرده و مسئول تامین ۰٫۰۴ درصد از کل دی اکسید کربن‌های تولید شده در جهان بوده است.

۳٫     دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین، زباله‌های الکترونیکی

برای استخراج بیت‌کوین نیاز به دستگاه‌هایی به نام ماینر است که فرآیندی بسیار پیچیده دارد و میزان مصرف برق در آن هم بسیار بالاست اما معضل اصلی این است که این دستگاه‌ها به غیر از استخراج بیت‌کوین هیچ کاربرد دیگری ندارند و به نوعی دستگاه‌هایی تک منظوره هستند که حتی مدت زمان استفاده مشخصی دارند و به طور متوسط بیش از یک سال نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد و بعد از آن از رده خارج شده و تبدیل به زباله‌های الکترونیکی می‌شوند.

۴٫     وجود موانع برای ارتقا

بیت‌کوین نتوانسته موانع سر راه خودش را بردارد و از پس مشکلات و معضلاتش بربیاید. همین موضوع نشان‌ می‌دهد که بیت‌کوین از جایگاهش به عنوان راهی برای فرار از سیستم اقتصادی سنتی، دور شده است.

۵٫     عدم توافق در میان اعضای جامعه

در بررسی معایب بیت‌کوین، موضوعاتی مانند سرعت تراکنش‌ها، اندازه بلاک‌ها و تعداد تراکنش‌ها مورد توجه قرار گرفته است.  گفتنی است که بیت‌کوین سعی خود را کرده تا بتواند این موانع را برطرف کند، اما یک معضل مانع پیشرفت شبکه شده و نمی‌گذارد بیت‌کوین به اهداف خود برسد. این معضل، عدم توافق میان اعضای جامعه بیت‌کوین است که باعث شده شبکه به جای پیشرفت در وضعیت ثابتی بماند.

تاثیر بیت‌کوین بر روی دیگر آلت‌کوین‌ها

به طور کلی تاثیر بیت‌کوین برروی دیگر آلت‌کوین‌ها معمولا غالب است و بیت‌کوین سلطه‌ای از لحاظ برتری بر تمامی آلت‌کوین‌ها دارد مگر موارد استثنا. در این قسمت از مقاله به بررسی این موارد استثنا می‌پردازیم.

باید یادآور شویم که میزان تاثیرگذاری آلت‌کوین‌ها نسبت به بیت‌کوین در بازار نزولی سنگین‌تر است و اگر مثلا بیت‌کوین با کاهش ۵ درصدی مواجه شود، این کاهش در دیگر آلت‌کوین‌ها میزان بیشتری را نشان می‌دهد و همین موضوع برای بازار صعودی نیز صدق می‌کند.

شایان ذکر است که استیبل‌کوین‌ها مستثنی از این تاثیرپذیری هستند. ارزهای ثابت مثل تتر، USDC و  دای در زمان کاهش قیمت هیچ تفاوتی با قبل ندارند و به تحرکات بیت‌کوین وابسته نیستند.

ذکر این نکته ضرروی است که موارد گفته‌ شده در قالب یک قانون کلی نیست و ممکن است گاهی اوقات، برخی از آلت‌کوین‌ها برخلاف روند بازار بیت‌کوین حرکت کنند.

سخن آخر

هدف ما در این مقاله این بود که به شما کاربران محترم کمک کنیم تا با افزایش دانش و آگاهی خود در زمینه مزایا و معایب بیت‌کوین، متوجه شوید که این ارز دیجیتال چقدر می‌تواند بر روی روند بازار تاثیرگذار باشد و به اصطلاح بازار را تکان دهد. این امر نشان می‌دهد که بیت‌کوین با اینکه کارکردش دچار مشکل شده و با معضلاتی رو به رو است، اما همچنان حرف اول را در بازار می‌زند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت بلاک‌پست به نشانیblockpost.ir مراجعه فرمایید.‎

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.