×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

جعفر سمساری، مدیر کل تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی
موضوع رفاه در ادبیات مربوط به توسعه، اقتصاد، جامعه شناسی، سیاست و … در اشکال، ابعاد و الگوهای متفاوتی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و می گیرد و برای این مفهوم گاه از اصلاح “رفاه” و گاهی از اصلاح “رفاه اجتماعی” و بعضاً “رفاه و تأمین اجتماعی” استفاده می شود. این مفهوم دارای سیر تطور تاریخی زیادی بوده و در گذر زمان، بر عمق و دامنه آن افزوده شده است.
منظور رفاه در ابتدا تأمین برخی نیازهای فیزبولوژیک (آب، غذا، پوشاک، سرپناه و …) بود و رویکرد اقتصادی بر آن غالب بود و بعدها به مقولات اجتماعی و فرهنگی تسری یافت. در مقاطعی موضوع رفاه با بحث مربوط به کارگر و کارفرما (زمانی که مدیریت بنگاه های اقتصادی از مالکیت آن تفکیک شد)، تداخل یافت و در این میان به خاطر تنش های مربوط به کارمند- دولت یا کارگر- کارفرما، موضوع رفاه و تأمین اجتماعی بیشتر به مباحث مربوط به مزدبگیران و بازنشستگان و بازماندگان و از کارافتادگان معطوف گردید، لیکن در حال حاضر و در غالب کشورهای دنیا به موضوع رفاه و تأمین اجتماعی در ابعاد و جهات مختلف پرداخته شده و سازو کارها و ساختارهای دولتی، عمومی و خصوصی زیادی برای این کار تمهید و تدارک شده است.
نظام تأمین اجتماعی به عنوان یکی از ابزارها و روشهای بازتوزیع درآمد وکاهش نابرابری است که به واسطه جلب مشارکت عمومی، هدفمند کردن پرداختهای انتقالی، جذب مشارکت از طریق حق بیمه و … موجب توزیع مجدد درآمدها در جامعه به نفع اقشار نیازمند و توانخواه می گردد. 
سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک سازمان بیمه ای- درمانی و یکی از گسترده ترین و موثرترین زیربخشهای نظام تأمین اجتماعی کشور، نقش مهمی در مناسبات اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی داشته و توسعه آن در همه ادوار به جهت تحقق عدالت و ایجاد تعادل بین نیروهای کار و تولید کشور مورد توجه بوده است. هر چند در این مسیر فراز و فرودهای زیادی را شاهد بوده و بعضا ً مشکلات و چالشهایی در مسیر حرکت این نهاد وجود داشته است و لیکن این کارکرد مهم، هیچگاه از چرخه حرکت بازنایستاده و به اتکا به همدلی شرکای اجتماعی و توان کارشناسی خود توانسته است وظایف و کارکردهای خود را محقق نماید.
سازمان تأمین اجتماعی در طی دهه اخیر با توجه به تغییرات روز افزون در فناوری های نوین و سلایق مخاطبین، ضمن متنوع سازی نحوه ارائه خدمات، توسعه خدمات غیرحضوری و الکترونیکی را در دستور کار قرار داده و در سالهای اخیر، تحولی شگرف در این حوزه را رقم زده است که با همراهی مخاطبین و استفاده ذینفعان از این خدمات، شاهد تحولی عظیم در کیفیت خدمات ارائه شده هستیم.
همچنین تعمیم و گسترش انواع بیمه های اجتماعی بین آحاد مردم به عنوان وظیفه ذاتی و فلسفه وجودی سازمان، در سالهای اخیر در قالب طراحی بیمه زنان خانه دار، بیمه دانشجویان،  امکان پرداخت حق بیمه کسر ماه و … متبلور شده است.
از سوی دیگر همزمان با افزایش کمی و کیفی خدمات، طی در سال جاری، اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران به عنوان یکی از مطالبات جدی جامعه بازنشستگی طی دهه اخیر، به بار نشسته و اقدام مهمی در راستای ارتقای معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران انجام شده است.
ایجاد توازن بین مطالبات جامعه کارگری و کارفرمایی و حمایت از تولید، به عنوان بهبود فضای کسب و کار، از اولویت های سازمان تأمین اجتماعی در سنوات گذشته بوده، و ضمن تأکید بر وصول مطالبات، به اذعان ذینفعان، همراهی در خور توجهی از جانب سازمان تأمین اجتماعی به جهت حفظ اشتغال و رونق تولید در حال انجام است.
باید پذیرفت، توسعه هر چه بیشتر تأمین اجتماعی در جامعه، ضمن ایجاد آرامش روحی و روانی در بین نیروی کار به جهت تأمین و تضمین آتیه آنان، ارتقای کارائی و بهره وری نیروی کار فعال، به عنوان پیش نیاز و پیش شرط تحقق رونق و جهش تولید را به دنبال خواهد داشت و با این رویکرد، اتخاذ تدابیر و تدوین قوانین و مقررات، متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور به لحاظ پایداری و مانایی این سازمان بین النسلی،  یک ضرورت حیاتی و ضروری است.
قوانینی که طی سالهای متمادی بر جامعه جاری و ساری بوده، بایستی انعطاف لازم در مقابل تغییرات اقتصادی و اجتماعی را داشته و متناسب با نیازهای جامعه مورد بازنگری قرارگیرند چرا که عدم مقاوم سازی چنین سازمان وسیعی با دامنه شمول گسترده، در مقابل تنشها و آسیب های احتمالی، تبعات گسترده ای را در نسلهای متوالی در پی خواهد داشته و کارکردهای این سازمان را مختل خواهد نمود.
هفته دولت ضمن اینکه فرصتی مغتنم برای بازگو کردن عملکرد و کارکردها است، می تواند زمانی مناسب برای بهسازی ادامه مسیر باشد و امید است با توان مدیریتی و منطق کارشناسی موجود، این مهم مورد توجه قرار گرفته و محقق گردد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.