×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان

کیوسک خبر ـ بیمه مسئولیت پزشکان به عنوان یکی از انواع بیمه نامه‌های مسئولیت، یکی از ضرروی ترین بیمه نامه‌ها برای جامعه پزشکان و پیراپزشکان است. حرفه پزشکی به دلیل سر و کار داشتن با جان افراد، حرفه‌ای با مسئولیت بسیار سنگین است. در اثر قصور یا هرگونه غفلت پزشکان و پیراپزشکان، خسارات جانی یا روانی سنگینی به بیماران وارد می‌شود. تجویز نادرست، تشخیص اشتباه، غفلت یا غصور در انجام معالجه، خطا در جراحی همگی از مواردی هستند که می‌توانند باعث آسیب جانی و روانی به بیماران شوند. به همین دلیل است که اکثر پزشکان و پیراپزشکان از بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان برای جبران این خسارت‌های احتمالی استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید بدانید بیمه مسئولیت پزشکان چیست و چه پوشش‌هایی دارد در ادامه این مطلب همراه با بیمه آسماری باشید.

بیمه مسئولیت حرفه ای پزشکان و پیراپزشکان
بیمه مسئولیت پزشکان چیست؟
بیمه مسئولیت پزشکان یکی از انواع بیمه مسئولیت حرفه‌ای است که بر اساس ماده ۱۹ قانون مدنی، هرگاه پزشکی در معالجه هایی که انجام می دهد یا دستور آن را صادر می کند – هرچند به اذن مریض یا ولی او باشد – موجب تلف یا نقص عضو یا خسارت مالی شود ضامن است هر مسئولیتی که یک پزشک مطابق قانون در برابر بیمار خود دارد، تحت پوشش قرار می دهد. در شرایطی مانند اشتباهات و خطاهای پزشکی که در پوشش بیمه نامه بیمه مسئولیت پزشکان قراردارد، شرکت بیمه گر، مسئولیت پزشک در قبال بیمار را برعهده می‌گیرد و پاسخگو خواهد بود.

بر این اساس حتی اگر مداوای بیمار با رضایت خود و یا ولی قانونی وی انجام بگیرد و مشکلی در روند درمان رخ دهد که مسئولیت آن متوجه پزشک باشد، بیمه مسئولیت پزشک را در زمان خسارت بره عهده خواهد گرفت. اگر در حرفه پزشکی یا پیراپزشکی فعالیت می‌کنید می‌توانید از طریق سایت بیمه آسماری، درخواست مشاوره خود را ثبت کنید یا از طریق تماس با شماره‌های موجود در سایت از مشاوره کارشناسان بیمه در این زمینه بهره مند شوید.

پوشش های بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان
چه خساراتی تحت پوشش بیمه مسئولیت پزشکان قرار دارد؟
همچون بیمه تکمیلی و سایر انواع خدمات بیمه ای، خسارات مشخصی تحت پوشش بیمه مسئولیت پزشکان قرار دارد که بر اساس اصول و قواعد خاصی انتخاب می شوند. بر اساس آیین نامه مصوب شورای عالی بیمه، صدمات جسمی یا روانی و هم چنین فوت اشخاص که به علت خطا، اشتباه، غفلت یا قصور پزشک در انجام امور درمانی یا پزشکی باشد، تحت پوشش می باشد.

غرامت فوت بیماران به علت خطا و اشتباه پزشک
یکی از مهم‌ترین خسارت‌هایی که تحت پوشش بیمه مسئولیت قرار دارد، غرامت فوت بیمار به علت خطا و اشتباه پزشک یا پیراپزشک است. مبلغ غرامت فوت بیماران در اثر اشتباه پزشک برابر با دیه در ماه‌های عادی یا حرام است که به ورثه مستحق دریافت غرامت از سوی شرکت بیمه گر پرداخت می‌شود.

غرامت نقص عضو بیماران در اثر اشتباه پزشکی
علاوه بر غرامت فوت بیماران، غرامت نقص عضو بیماران در صورت بروز قصور و خطای پزشکی تحت پوشش بیمه مسئولیت پزشکی قرار می‌گیرد. تعهد غرامت نقص عضو بیماران به این ترتیب در صورت بروز اشتباه، خطا یا قصور پزشکی، بیمه گر تا سقف تعهد قید شده در بیمه نامه، حداکثر معادل یک دیه ماه عادی می باشد مسئولیت پزشک را بر عهده می‌گیرد.

بیمه مسئولیت پزشکان مایه آرامش پزشک و بیمار
طبقه بندی مشاغل در بیمه مسئولیت پزشکان، چه پزشکانی می‌توانند از بیمه مسئولیت استفاده کنند؟
به طور کلی تقریباً همه پزشکان با تخصص های متفاوت تحت پوشش بیمه مسئولیت پزشکان قرار خواهند گرفت. با توجه به ریسک متفاوتی که تخصص های مختلف پزشکی دارند معمولاً مشاغل پزشکی را به ۴ گروه زیر تقسیم می‌کنند. این طبقه بندی در محاسبه حق بیمه مسئولیت پزشکان تأثیر گذار است.

· طبقه یک: جراح و متخصص زنان و زایمان، جراحان عمومی، بیهوشی، ارتوپدی

· طبقه دو: جراح و متخصصین قلب، مغز و اعصاب، چشم، ترکیبی، پلاستیک و ارولوژی

· طبقه سه: جراح و متخصص فک و صورت، گوش و حلق و بینی، جراح دندان و لثه، پوست و اطفال

· طبقه چهارم: متخصصین غیر جراح، پزشک عمومی، دندانپزشک، داروساز، رادیولوژی، میکروبیولوژی، آندوسکوپی

در این طبقه بندی معمولا میزان خطرات احتمالی و مسئولیت در قبال جان بیماران از طبقه یک تا طبقه چهارم کاهش پیدا می کند. در نتیجه پزشکان طبقه یک معمولا حق بیمه ای بیشتری نسبت به سایرین می پردازند.

برای مثال جراح متخصص زنان و زایمان که همزمان مسئول جان کودک و مادر است معمولا حق بیمه مسئولیت بیشتری می پردازد. یکی از خدمات بیمه آسماری، بیمه زایمان است که یکی از پوشش های بیمه درمان تکمیلی آسماری محسوب می شود. به این ترتیب چتر خدمات بیمه ای آسماری همزمان و توسط خدمات متفاوت، پزشکان و بیماران آن ها را تحت پوشش قرار می دهد.

آیا پیراپزشکان نیز تحت پوشش بیمه مسئولیت قرار می‌گیرند؟
بیمه مسئولیت دارای گستردگی زیادی است و به انواع بسیار مختلفی تقسیم می‌شود. جامعه پیراپزشکان نیز مانند پزشکان می‌توانند این بیمه نامه را با عنوان بیمه مسئولیت پیراپزشکان تهیه کنند. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه بیمه مسئولیت اطلاعات بیشتری در مورد این دسته از بیمه نامه‌های پرکاربرد به دست آورید.

به طور کلی مشاغل در بیمه مسئولیت پیراپزشکان به شکل زیر طبقه بندی می‌شوند:

گروه ۱: ماماهایی که دارای مطب مستقل هستند
گروه ۲: ماماها (شاغل در بیمارستان)، دندانپزشکان تجربی و بهداشت کاران دهان و دندان
گروه ۳: کارشناسان ارشد و تکنسین‌های بیهوشی، کارشناسان فیزیوتراپی، پرستاران، بهیاران شاغل در کلیه بخش‌های CCU و ICU، دیالیز، اورژانس و سوپروایزرها
گروه ۴: پرستاران و بهیاران سایر بخشها، تکنسین‌های اتاق عمل، پرستاران و بهیاران اتاق عمل، سوپروایزرهای آموزشی
گروه ۵: تکنسین‌های رادیولوژی، سی تی اسکن و MRI و کارشناسان و تکنسین‌های آزمایشگاه، داروخانه و تکنسین‌های نوارنگاری و CSR و کمک بهیاران
حق بیمه مسئولیت پزشکان چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟
به طور کلی حق بیمه مسئولیت پزشکان بر اساس نوع تخصص و حوزه کاری پزشک و سقف پوشش‌های انتخابی توسط پزشک تعیین می‌شود. مسئولیت پزشکان با تخصص های مختلف با هم متفاوت است و همین موضوع باعث می‌شود تا حق بیمه مسئولیت پزشکان عدد ثابتی برای همه پزشکان نباشد. ضمن اینکه پزشکان معتمد می توانند در صورت عدم خسارت در زمان تمدید از تخفیف عدم خسارت منتفع شوند.

بیمه مسئولیت پزشکان شامل چه خسارتی نمی شود؟
چه خساراتی تحت پوشش بیمه مسئولیت قرار ندارند؟
بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان دارای موارد استثنایی است که تحت پوشش بیمه مسئولیت قرار ندارند. در صورت بروز این اتفاقات، شرکت بیمه گر غرامات و خسارات را تحت پوشش قرار نمی‌دهد و خسارتی پرداخت نمی‌کند:

در خساراتی که ناشی از درمان و یا عمل جراحی خارج از تخصص، پزشک و یا پیراپزشک باشد، بیمه گر مسئولیتی را قبول نمی‌کند.
اگر پزشک و یا پیرا پزشک به دلیل استعمال مواد مخدر و یا داروهای خواب آور و یا مشروبات الکلی صدماتی را به بیمار وارد کند، بیمه گر مسئولیتی در پرداخت خسارت نخواهد داشت.
هرگونه خسارت ناشی از هرگونه معالجه و مداوا و یا عمل جراحی اتفاق بیافتد که بر خلاف قوانین و مقررات جاری کشور باشد، بیمه مسئولیتی را قبول نمی‌کند.
دوره پوشش بیمه مسئولیت پزشکان چه مدت می باشد؟
اکثر بیمه نامه های مسئولیت دارای اعتبار یک ساله می باشند به این معنا که صرفا خسارات حادث شده طی یک سال بازه اعتبار بیمه نامه تحت پوشش می باشد، اما در بیمه مسئولیت پزشکان، با توجه به تفاوت … که در تشخیص زمان عارضه و خسارات حادث شده برای بیماران پزشک وجود دارد، مواردی که در مدت اعتبار بیمه نامه رخ دهد وقتی ادعای خسارت تا چهارسال پس از انقضای بیمه نامه نیز اعلام شود، تحت پوشش می باشد.

ملاک احراز مسئولیت پزشکان و پرداخت خسارت ملاک ایفای تعهد بیمه گر و پرداخت دیه، رای محاکم قضائی می باشد که بر اساس نظر هیئت انتظامی نظام پزشکی صادر می شود.

بهترین بیمه مسئولیت پزشکان را از کجا تهیه کنیم؟
برای انتخاب بهترین بیمه مسئولیت پزشکان، باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید. رعایت موارد زیر در هنگام انتخاب شرکت بیمه گر به شما کمک می‌کند تا گزینه مناسب را برای ارائه خدمات خود انتخاب کنید.

به موارد تحت پوشش بیمه نامه مسئولیت دقت کنید و گزینه‌ای را انتخاب کنید که پوشش‌های مورد نیاز شما را ارائه می‌کند.
در هنگام انتخاب بیمه مسئولیت و پیراپزشکان، دقت لازم را در انتخاب طبقه شغلی داشته باشید
شرکت بیمه‌ای را انتخاب کنید که حداکثر سقف تعهدات را ارائه می‌کند و توانگری کافی برخوردارد باشد
به نحوه محاسبه غرامت فوت و دیه دقت داشته باشید و شرکتی را انتخاب کنید که دیه را به طور کامل و با شرایط مناسب پرداخت نماید.
بیمه آسماری، ارائه کننده انواع بیمه مسئولیت و مهندسی
در این مقاله سعی کردیم با بیمه مسئولیت پزشکان، موارد تحت پوشش آن، شرایط استفاده از آن و بهترین ارائه کننده بیمه مسئولیت پزشکان آشنا شویم. بیمه مسئولیت با پوشش غرامت فوت و نقص عضو بیماران در اثر اشتباه، خطا و قصور پزشکان و پیراپزشکان، طبق تعهدهای مندرج در بیمه نامه، می‌تواند آسودگی خاطر را برای جامعه پزشکان و پیراپزشکان به همراه داشته باشد. شما می‌توانید همین حالا با مراجعه به صفحه بیمه مسئولیت در سایت آسماری درخواست مشاوره خود را ثبت کنید تا از مشاوره کارشناسان بیمه حرفه‌ای بهره مند شوید. شماره تلفن ۰۲۱۴۳۴۱۷ نیز پاسخگوی سؤالات احتمالی شما خواهد بود.