×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
بهار نوسازی حمل و نقل عمومی با تحقق وعده‌های دولت

به گزارش کیوسک خبر ، داستان حال ناخوش و فرسودگی حمل و نقل عمومی تهران و لزوم نوسازی آن این روزها زیاد به گوش همه تهرانی ها رسیده. مسئولان شهرداری هم در ادوار مختلف صدای فرسودگی ناوگان را به گوش مسئولان بالا دستی رساندند گاهی مصاحبه کرده و از تریبون استفاده کردند، گاهی در مجالس رسمی و صحن علنی شورای شهر انتقاد خود را بیان کرده و گاهی هم دست به نامه شدند تا از طریق بیت رهبری راه به جایی ببرند، بگونه ای که شهریور ماه سال گذشته شهردار وقت تهران هنگامی که از وعده‌های دولت برای تامین اتوبوس و واگن مترو ناامید شد، در نامه‌ای به دفتر مقام معظم رهبری درخواست کرد که منابع مالی خرید اتوبوس و واگن مترو از محل بازگشت منابع صندوق توسعه ملی پرداخت شود.
پیروز حناچی در این نامه گزارشی رسمی از وضعیت حمل و نقل عمومی ارائه کرد و به حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، نهاوندیان دبیر شورای عالی هماهنگی امور اقتصادی دولت و همچنین نوبخت معاون رییس جمهور وقت  قبل نوشت: “همانطور که مستحضرید سامانه‌های مترو و اتوبوسرانی که وظیفه بخش قابل توجهی از جابه‌جایی‌های روزانه در کلانشهر تهران را برعهده دارند، با کمبودها و چالش‌های قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو هستند. به نحوی که در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده بوده و در سامانه مترو نیز بیش از ۵۰ درصد قطارها از مرز تعمیرات اساسی عبور کرده‌اند و این در حالی است که شهر تهران با کمبود حدود ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵۰۰ دستگاه واگن مترو نیز مواجه می‌باشد. ”
حناچی در ادامه نامه خود نوشت:” با توجه به مراتب مذکور، شهرداری تهران به منظور رفع بخشی از معضلات مطروحه در نظر دارد نسبت به خرید ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال و ۲۱۰ دستگاه واگن مترو به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال اقدام کند، لذا با توجه به محدودیت‌های مضاعف مالی ناشی از شیوع بیماری کرونا و عدم امکان تامین منابع مالی از سوی این شهرداری، خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به اخذ مجوز استفاده از بازگشت منابع صندوق توسعه ملی برای تامین مالی خرید اتوبوس‌ها و واگن‌های مذکور به مبلغ ۸۰ هزار میلیارد ریال اقدام لازم را مبذول نمایند. ”
شهردار تهران دست به نامه شد تا برای حمل و نقل تهران پولی بگیرد؛ اما در همان زمان‌ها محسن هاشمی رئیس وقت شورای شهر تهران  عدم تلاش مسئولان وقت شهرداری برای وصول وعده‌های دولت را یکی از دلایل عدم وصول واگن و اتوبوس عنوان کرد و بارها از مدیران خواست به جای مدیریت کت شلواری،  مدیریت “لحاف تشکی”  داشته باشند، بگونه‌ای که بر اساس این متد مدیریتی، مدیران برای وصول وعده دولت باید پشت در دفتر رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه لحاف تشک خود را پهن کنند و تا وقتی پول نگرفتند، از آنجا خارج نشوند.
۷۰۰ واگن باید اورهال بشود
فرسودگی ناوگان عمیق و بیشتر شد تا جایی که علاوه بر مسئولان کلان شهر، مدیران عامل اتوبوسرانی و مترو نیز لب به بیان وضعیت گشودند تا بلکه فرجی حاصل شود، به گونه‌ای که مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو اعلام کرد:” براساس بررسی‌های دقیق صورت گرفته، ۴۲ رام قطار DC در خطوط ۱ و ۲ متروی تهران نیاز به اورهال دارد و به طور کلی حدود ۷۰۰ واگن باید نوسازی و اورهال شود. برای این کار حداقل ۲ هزار میلیارد تومان بودجه لازم است. همچنین بخشی از ریل‌ها، هواسازها، پل‌های برقی و… دچار آسیب شده است و ممکن است هر لحظه ایمنی خود را از دست بدهد. به طور مثال؛ ۸۸ پله برقی ضرورت دارد که هر چه سریع‌تر مورد رسیدگی و تعمیر قرار گیرد.”
۷۵ درصد اتوبوس‌ها فرسوده‌اند
همچنین بهرام نکاحی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز اعلام کرد:” در سال‌های قبل وضعیت اتوبوسرانی مورد بی‌مهری قرار گرفته که حاصل آن فرسودگی حدود ۷۵ درصد از ناوگان، تأسیسات و زیرساخت ها شده است بگونه ای که سه هزار دستگاه اتوبوس طی سال‌های اخیر از ناوگان خارج شده و سه هزار اتوبوس دیگر هم زمین گیر هستند، بگونه ای که اکنون دو هزار اتوبوس فعال داریم و این در حالی است که سهم اتوبوسرانی در جابه جایی مسافران امروز چهار درصد است.”

چشم امید به دست دولت
اورهال در صورت تحقق بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران

در این میان ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز به کیوسک خبر می گوید: زمان آن رسیده که مجموعه شورا و مدیریت شهری برای نوسازی حمل و نقل و تکمیل ناوگان اتوبوس و مترو کاری کند. هرچند که اگر بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران محقق شود، بخشی از نواقص فعلی حل می‌شود.

وی با اشاره به حجم فرسودگی ناوگان ادامه می‌دهد: اما با توجه به نواقص جدی و عمیق اگر دولت کمکی نکند، ما هم د رمجموعه مدیریت شهری نمی‌توانیم کاری کنیم‌، چرا که عمق فرسودگی زیاد شده و دولت قول داده که هزار دستگاه اتوبوس به تهران بدهد که اگر محقق شود تحول بزرگی است؛ اما دقت داشته باشید که با تزریق این هزار اتوبوس ما  بازگشتی به سال ۹۶  خواهیم داشت چراکه در آن زمان  ۵۶۰۰ اتوبوس فعال داشتیم که به ۲۳۰۰ کاهش یافته و حالا در شرایطی هستیم که دو هزار اتوبوس کم داریم تا به وضعیت سال ۹۶ برسیم.

امانی ادامه می دهد: در حوزه مترو هم ۱۵۰۰ واگن کم داریم که این کمبود هم در خطوط در حال  بهره برداری و هم تکمیل ایستگاه های باقی مانده است؛ اما جای سوال است که  واقعا در سال ۱۴۰۱ چقدر واگن می‌تواند تامین شود؟ در حالی که تهیه واگن از روز ساخت تا تحویل حدود ۲ سال زمان می برد و خیلی امید نداریم که اتفاق بزرگ و فوق العاده در حوزه مترو و در کل حمل و نقل عمومی در سال پیش رو رخ دهد البته به اتوبوسهای جدید به شرط تحقق امیدواریم.

عبور موقتی از مرحله بحران در مترو با اورهال ناوگان
وی می افزاید: البته اگر بودجه شهرداری تهران برای سالجاری محقق شود با اورهال ناوگان می توانیم برای مدتی از مرحله بحران در مترو عبور می کنیم و کمبود قطعات و انبارهای خالی را برای مدتی پشت سر بگذاریم و امید است با گشایش منابع دولت و عمل دولت به قولش از این مرحله عبور کنیم؛ اما قطعا توسعه حمل و نقل بیش از یکسال زمان نیاز دارد.

همچنین پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر نیز در گفت‌وگو با کیوسک خبر ، در مورد وضعیت حمل ونقل عمومی می گوید:  برای تهرانی که دچار کمبود وسائل و تجهیزات حمل و نقل است، تا پایان سال ۱۴۰۰ ، هزار دستگاه اتوبوس را به ظرفیت  ناوگان اتوبوسرانی اضافه  کرده‌ایم و از همین روی برای سال  ۱۴۰۱  طبق تعهدات دولت، موضوع حمل و نقل در حوزه مترو، اتوبوس و تاکسی پر رونق خواهد بود و این تلاشی برای کاهش آلودگی و افزایش ظرفیت‌های حمل و نقل عمومی پایتخت است.
خرید ۶۳۰ واگن از طریق فاینانس
ورود ۲۴۰۰ اتوبوس به ناوگان
به گزارش کیوسک خبر ، زاکانی شهردار تهران نیز با اشاره به مشکلات ناوگان حمل ونقلی تصریح کرده است: تهران به ۷۰۰۰ اتوبوس نیاز دارد. در ابتدای این دوره ۲۲۲۵ دستگاه اتوبوس تحویل ما شد و ما ۱۷۵ دستگاه اتوبوس خریدم و اضافه کردیم. همچنین حدود ۵۰۰ دستگاه را با تعویض مخازن مورد بازسازی قرار داده‌ایم. در کنار آن نیز برای سال آینده ۱۳۵۰ اتوبوس بازسازی می‌شوند و ۱۰۰۰ دستگاه نیز وزارت کشور خریداری می‌کند، علاوه بر این برای شهریور سال آینده قرارداد ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی را برای تردد از میدان جمهوری تا بهارستان بسته ایم. درمجموع به این ظرفیت‌ها امسال ۶۵۰ دستگاه و سال آینده ۲۴۰۰ اتوبوس اضافه می شود و ظرفیت اتوبوس‌ها تا یک سال و نیم دیگر  بیش از دو برابر می شود، در کنار این اقدامات ۲۱۰ خط اتوبوسرانی را بازبینی و توسعه خواهیم داد.
شهردار تهران با اشاره به کمبود بالغ بر هزار واگن در ناوگان متروی تهران می افزاید: در مترو ۷ خط فعال داریم که۲۵۰۰  واگن لازم دارند. در حال حاضر ۱۵۰۰ واگن داریم که ۱۱۰۰ واگن آن در حال ارائه خدمات و مابقی از رده خارج هستند. ضمن اینکه دو سوم این واگن ها نیاز به اورهال دارند. خرید ۶۳۰ واگن از طریق فاینانس برنامه ریزی شده است و با تمهیدات نرم افزاری تصمیم داریم سرفاصله قطارها را  کمتر کنیم.
وی درباره تاکسی های شهر تهران نیز ادامه می دهد: ۷۸هزار تاکسی و ون داریم که بالغ بر ۵۰ درصد آنها فرسوده اند. تصمیم داریم سالیانه ۱۰ هزار دستگاه از آنان را نوسازی کنیم.

به گزارش کیوسک خبر ، با کاهش ساخت و ساز و رکود در این حوزه، از درآمد اصلی شهرداری تهران کاسته شد و به همین دلیل برخلاف دوره‌های پیشین مدیریت شهری،این بار چشم شهرداری برای پیشبرد اهداف بزرگ خود، به دست دولت بوده و امید است با محقق شدن وعده تأمین واگن مترو و هزار اتوبوس، شاهد بهاری در ناوگان حمل ونقل کلانشهر تهران باشیم.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.