×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
بن‌سلمان در برابر توهین‌های غرب سکوت و برای لبنانی‌ها عرض اندام می‌کند

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، سایت آمریکایی میدل ایست مانیتور در گزارشی اعلام کرد: “افزایش تنش‌های عربستان علیه لبنان به دنبال اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان سردرگمی و آشفتگی محمد بن سلمان و ضعف دولت شکست خورده‌اش را ثابت می‌کند. چرا محمد بن سلمان در برابر توهین‌های مکرر غرب سکوت می‌کند؛ اما در برابر لبنانی که با بحران‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند عرض اندام می‌کند؟ بن سلمان متوجه توهین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا زمانی که گفت عربستان را خواهد دوشید، نشد.
این سایت به بحران‌ها و رنج و مشکلات روزانه لبنان اشاره کرد درحالی که مردم از قطعی برق و کمبود سوخت رنج می‌برند و ساعات طولانی در پمپ بنزین‌ها و نانوایی‌ها صف می‌کشند.
زندگی روزانه برای آن‌ها قابل تحمل نیست. نزاعی میان نیروهای مسلح لبنان و حزب‌الله وجود دارد. هیچ کسی نمی‌داند اوضاع چگونه پیش خواهد رفت آیا جنگ داخلی در راه است؟ مردم عادی با پول و خون و زندگی‌شان بهای آن را می‌دهند.
گویی تمام این کافی نیست. اکنون می‌بینیم که جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان بدون قصد و به خاطر اظهاراتش درباره جنگ یمن این کشور را به بحران جدیدی کشانده است.
محمد بن سلمان از واکنش قرداحی راضی نبود. به یاد آورید بن سلمان همان کسی است که عملیات علیه یمن را حدود هشت سال پیش به راه انداخت و نتوانست آن را حل کند. ولیعهد در آن زمان مدعی شد که این جنگ تنها چند ساعت طول خواهد کشید و طی آن حوثی‌ها (انصارالله) را از بین خواهد برد و دولت مستعفی با رهبری عبدربه منصورهادی به یمن بازخواهد گشت.
همانطور که همگی می‌دانیم اوضاع به این شکل پیش نرفت. موشک‌های حوثی‌ها به ریاض و دیگر شهرهای عربستان شلیک شد و محمد بن سلمان مجبور شد طرحی را برای پایان جنگ در یمن ارائه کند و حوثی‌ها با آن مخالفت کردند. اکنون محمد بن سلمان از برخی کشورهای غربی می‌خواهد نزد ایران که از حوثی‌ها حمایت می‌کند برای آتش بس و مذاکرات میانجیگری کنند. اخبار اخیر نشان می‌دهد که مذاکرات میان عربستان و ایران پشت درهای بسته ادامه دارد.
قرداحی تنها کسی نیست که معتقد است جنگ یمن بی‌فایده است. سیاستمداران و مسؤولان دولتی غرب نیز همین را می‌گویند. تحلیلگران و نویسندگان زیادی خواهان توقف فوری جنگ شدند چراکه موجب قتل و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی و ویرانی سرزمین و کشورشان و ایجاد فاجعه انسانی شد.
پس چرا عربستان با قدرت و خشونت پاسخ قرداحی را داد؟ چه جنایت بزرگی باعث شد عربستان و امارات سفرای لبنانی را اخراج کنند و سفرایشان در لبنان را احضار و تحریم‌های اقتصادی را بر لبنان اعمال کنند.
تحلیلگران می‌گویند مساله فقط اظهارات قرداحی نیست بلکه بزرگتر از این است همانطور که فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در مصاحبه با رویترز گفت.
به رغم اینکه نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان نقش منطقه‌ای عربستان و حمایتش از لبنان را ستود؛ اما حمایت لبنان از ریاض و محکوم کردن حملات حوثی‌ها محمد بن سلمان را راضی نکرد؛ اما محمد بن سلمان چرا همین موضع را علیه کشورهای غربی اتخاذ نکرد که جنگ بی‌فایده وی در یمن را محکوم کردند.
زمانی که ترامپ می‌گفت که عربستان را می‌دوشد چرا محمد بن سلمان این توهین را احساس نکرد. چرا در مقابل توهین‌های مکرر رهبران و مسؤولان غربی سکوت کردند؟ در آینه‌هایشان نگاه می‌کنند و شیرها را می‌بینند.
قرداحی در معرض فشارهایی برای استعفا قرار گرفته است؛ اما او اصرار دارد که لبنان یک کشور دارای حاکمیت است و نباید تسلیم باج خواهی و سوءاستفاده شود برای همین هرگز استعفا نخواهد داد.
با این حال سرنوشت دولت میقاتی به استعفای قرداحی بستگی دارد. عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان اعلام کرد که قرداحی درحال بررسی پیشنهاد استعفا است؛ اما قبل از اتخاذ این تصمیم با هم‌پیمانانش مشورت می‌کند. این اشاره به هم پیمانانش در سوریه و حزب‌الله است.
اگر قرداحی استعفا نکند دولت میقاتی احتمالا سقوط خواهد کرد.”
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.