×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
بررسی موضوعات دعاوی کیفری و مزیت استفاده از مشاوره کیفری در این موارد

دعاوی کیفری گاهی ممکن است با تضییع حقوق جامعه رخ دهد که در این صورت دادستان، به‌ عنوان مدعی ‌العموم به پرونده ورود پیدا می‌ کند و گاهی ممکن است با انکار حق یک شخص حادث شود که در این صورت با شکایت زیان دیده، روال رسیدگی شروع خواهد شد. مشاوره کیفری امری کاملا تخصصی است که عدم علم و آگاهی از ابعاد آن و ارائه مشاوره بدون آگاهی از این ابعاد می تواند ضررهای جبران ناپذیری به مشاوره گیرنده وارد نماید. بنابراین دریافت مشاوره کیفری با انتخاب یک وکیل متخصص امور کیفری در این مورد می تواند بسیار راهگشا باشد و به دستیابی به راهکارهای مناسب کمک کند. البته اصولاً هر کاری را با داشتن ابزارهای کامل و مناسب آموزش ها و آگاهی های کافی می توان به خوبی انجام داد. در دست نداشتن ابزار مناسب انجام برخی کارها را چنان دشوار می کند که گاه به انصراف از انجام آن منجر می شود. نداشتن آگاهی و اطلاعات کافی هم می تواند باعث منتفی شدن اصل قضیه شود. به عبارت دیگر با داشتن اطلاعات و بدون ابزار کافی و مناسب شاید بتوان کاری را به زحمت و ناقص انجام داد اما بدون اطلاعات و دانش انجام کار میسر نیست حتی اگر ابزار کافی و کامل در اختیار باشد.

موارد استفاده از مشاوره کیفری

در قدم اول باید با مواردی که در آن ها نیاز به استفاده از یک وکیل پایه یک دادگستری به عنوان وکیل و یا مشاور کیفری وجود دارد را بشناسیم. در صورت بروز هر کدام از موارد دعاوی کیفری، شما نیاز خواهید داشت تا از یک وکیل پایه یک دادگستری با تجربه و کارآزموده به عنوان مدافع خود در دادگاه استفاده نمایید. وکیل کیفری کسی است که به تمام موارد قانونی در دعاوی کیفری احاطه داشته و بتواند با استناد به بندهای مختلف قانون، حق پایمال شده شما را احقاق نموده و یا از شما در برابر اتهامات وارده دفاع کند. برای تبدیل شدن به یک وکیل کیفری مجرب، تجربه و جسارت و تحصیلات مهم ‌ترین معیارها می‌باشند که باید آنها را در وکیل خود جویا شوید. اما گاهی در بری از موارد کیفری لزومی به اخذ وکیل وجود ندارد و شما می توانید تنها با دریافت مشاوره کیفری تخصصی نسبت به حل مشکلات حقوقی اقدام نمایید. بنابراین شما می توانید با راهنمایی گرفتن از یک وکیل و یا مشاور حقوقی و اخذ مشاوره کیفری از او علاوه بر آن که هزینه های خود را کاهش دهید، راه حل های بسیار مناسبی نیز اخذ نمایید.

موارد استفاده از مشاوره کیفری تخصصی

برای درک بهتر لزوم دریافت مشاوره کیفری بهتر است که با موارد دریافت این خدمات و یا دعاوی کیفری بیشتر آشنا شویم:

  • قسم اول دعاوی کیفری که بسیار شایع هستند، جرایمی هستند که با مباحث مالی ارتباط تنگاتنگی دارند. مجازات مورد نظر قانون ‌گذار برای این دسته نسبت به دو مورد بعدی کمتر و متعادل ‌تر خواهد بود. کلاه ‌برداری، سرقت، خیانت در امانت و… نمونه‌ هایی از این دسته هستند.
  • دسته دوم جرایم مربوط به اشخاص است و جرایم گنجانده شده در این دسته، به لحاظ حدت و شدت مجازات‌ های تعیین شده از جمله جرایم پیچیده و سنگین هستند. گرچه برخی از این جرایم در سطحی پایین تر قرار می‌ گیرند اما نگاه ویژه قانون ‌گذار به آن ها بر هیچکس پوشیده نیست. برخی از جرایم این دسته از خفیف به شدید عبارتند از: توهین، افترا، نشر اکاذیب، آدم ‌ربایی و قتل عمد.
  • دسته بعدی نیز جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی است که این جرایم به سبب پیچیدگی‌ های خاص خود، در احراز وقوع جرم و نحوه دخالت در بروز آن، اعم از مباشرت یا معاونت یا اقدام به شروع و شروع و… بیش از پیش لزوم مشاوره کیفری را نمایان می کند. بنابراین لازم به ذکر است وکیل متخصص در حوزه دعاوی کیفری با اشراف به موضوعات قانون مجازات و آیین دادرسی کیفری، می ‌تواند در جهت یافتن عوامل تخفیف مجازات راهگشا باشد.

مشاوره کیفری در این دعاوی چه تفاوتی با دعاوی حقوقی دارد؟

برخی از مهم ترین تفاوت های دعاوی و مشاوره کیفری با مشاوره در دعاوی حقوقی شامل موارد زیر می شود:

  • دعاوی کیفری در رابطه با فعلی است که دادگاه برای مرتکب آن مجازات تعیین کرده است، اما در دعاوی حقوقی دادگاه برای مرتکب مجازات تعیین نکرده و صرفا فرد را به انجام تکالیف قانونی خود ملزم می ‌نماید.
  • طرح دعوای حقوقی می ‌بایست حتما در ورقه مخصوصی به نام دادخواست انجام شود، اما اختلافات کیفری را می‌ توان در کاغذ های سفید معمولی نیز نوشت.
  • طرح بدوی شکایت کیفری در دادسرا انجام شده و پس از تکمیل تحقیقات در کلانتری و دادسرا در دادگاه عمومی مطرح می ‌شود. اما دعاوی حقوقی در دادگاه حقوقی و یا شورای حل اختلاف مطرح می‌ گردند.
  • در اختلافات کیفری، شکایت کننده شاکی و کسی که از او شکایت می‌ شود، متهم و موضوع پرونده اتهام نامیده می ‌شود. اما در دعاوی حقوقی به شکایت کننده خواهان و طرف مقابل خوانده و موضوع دعوی خواسته گفته می ‌شود.
  • برای دعوت کردن متهم به دادگاه از احضاریه و برای دعوت کردن خوانده از اخطاریه استفاده می ‌شود.
  • در اختلافات کیفری در صورت عدم توجه متهم به احضاریه در وقت قانونی، با حکم جلب به اجبار به دادگستری برده می ‌شود، اما در دعاوی حقوقی دادگاه منتظر خوانده نمانده و ممکن است حکم به نفع خواهان صادر گردد.

نتیجه گیری

در پایان لازم است بدانید گرچه هر فعل یا ترک فعلی را نمی ‌توان با معیارهای قانون، جرم انگاشت اما احراز هر رکنی از ارکان یاد شده نیاز به تخصص حقوقی یک وکیل حوزه دعاوی کیفری دارد پس مشاوره کیفری می ‌تواند برای احقاق حق شاکی و مشتکی عنه راه گشا باشد. بنابراین به سبب پیچیدگی دعاوی کیفری و مجازات  ‌های سنگین برای آن ها، تنها راه منطقی مراجعه به موسسه حقوقی و دریافت مشاوره کیفری برای آگاهی از حقوق خود است. علل و عوامل متفاوتی در بروز جرم دخیل هستند، برخی از این دلایل می‌ تواند یک فعل باشد و برخی دیگر می ‌تواند یک ترک فعل باشد. نکته مهمی که در دعاوی کیفری وجود دارد رعایت چارچوب‌ های مندرج در قانون است. به بیانی ساده، نام جرایم و مجازات آنها در کتاب قانون مجازات آمده است و اگر خسارتی متوجه شخصی شد، باید در حیطه یکی از جرایم مذکور به طرح شکایت اقدام کند.