×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
برخی از تحریم‌ها اصلا قابل مذاکره نیست/ برای تحریم بانکی، یازده طرح داریم

کیوسک خبر-سعید جلیلی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره انتخاباتی خود با تبریک ولادت حضرت معصومه در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای تورم، بی‌عدالتی، رکود، فساد، یارانه، بیکاری و مسکن دارید، اظهار داشت: سوالی که شما پرسیدید این بود که چه رویکردی نسبت به این مسائل داریم اینها موضوعاتی است که مطرح شد موضوعات درستی نیز هستند، اما درد مردم چیز دیگری است.

وی افزود: سوال مردم این است که چرا این موضوعات حل نمی‌شوند، در حال حاضر درباره این هفت مسئله‌ای که بیان شده، دوستان پاسخ‌هایی را بیان کردند من هم پاسخ‌هایی دارم، سوال این است که نه پاسخ‌ها و نه مسئله مثل کرونا نیست که هم مسئله و هم پاسخ ناشناخته باشد. سوال این است که موضوعاتی که مسئله و پاسخ شناخته شده دارند چرا حل نشده‌اند.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره تورم گفت: امروز نرخ متوسط تورم کشورهای دنیا ۲/۵ درصد و در بیش از ۱۰۰ کشور زیر ۵ درصد است، این سوال مطرح می‌شود که چرا در ایران این مسئله حل نشده است؟ درباره مسکن می‌گویند ما زمین، مصالح و نیروی انسانی و امکان ساخت مسکن داریم، چرا حل نشده است؟ دغدغه مردم این است که چرا دولت‌ها عقب هستند؟

وی با بیان اینکه مردم میپرسند چرا راه‌حل ها پایدار نیست؛ تورم باران نیست که ببینیم یک سال می‌آید یا سال دیگر نمی‌آید. یک سال خوب است اما مجددا فنر تورم در می‌رود و دوباره گرانی به وجود می‌آید، گفت: مردم می‌گویند اگر دغدغه‌های ما بر روی این موضوعات است چرا دولت‌ها بر روی موضوعات دیگر و حواشی تمرکز می‌کنند؟

جلیلی تصریح کرد: اگر می‌خواهید مسائل را حل کنید، باید برنامه داشته باشید. اگر می‌خواهید یک قالی ایرانی هم ببافید، نیازمند یک نقشه جامع هستید تا رج به رج و گره به گره مطابق نقشه زده شود. رئیس‌جمهور کارش همین است، باید به کار وزارتخانه‌های مختلف اشراف داشته باشد. باید مسکن، نظام سلامت و اقتصاد را بشناسد. رئیس‌جمهور باید بتواند در بزنگاه‌ها تصمیم‌گیری کرده و موانع را پشت سر بگذارد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه یک شبه و با سفارش به اندیشکده نوشته نمی‌شود، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور، رئیس جمهور ایران است با همه‌ی ظرفیت‌ها؛ حل یکی دو مسئله خیلی حداقلی است. او چهار سال وقت دارد؛ اگر منصف باشد نسبت به کم‌کاری خود معذرت‌خواهی میکند و اگر نباشد مثل آقایان میگوید دولت ما خیلی هم خوب بود و طلبکار هم می‌شود.

عضو شورای عالی امنیت ملی بیان کرد: دغدغه مردم این است که آیا رئیس جمهور تعارفات را کنار خواهد گذاشت یا نخواهد گذاشت؟ آیا می‌خواهد مصلحت مردم را پیگیری کند یا اینکه ببیند چه موضوعی داغ است و آن را مطرح کند؟ ما می‌گوییم دولت با کارهای جدی، نتیجه‌مند و مبتنی بر برنامه‌ی کارشناسی و میدانی می‌تواند مشکلات را حل کند و الا بسیاری از برنامه‌ها مشترک است.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه چیزی که برای اقتصاد کشور و حکمرانی خیلی مهم است ثبات در سیاست‌های اقتصادی و محیط اقتصادی کشور است، تاکید کرد: این بحث بسیار مهمی است که با تحریم نمی‌شود ادامه کار داد؛ مهم‌تر از خود تحریم بهانه تحریم است که به این بهانه خیلی از ناکارآمدی ها را می‌خواهند گردن تحریم بی‌اندازد.

وی ادامه داد: سوال من این است که کسی که رئیس‌جمهور می‌شود باید فهم صحیحی از مناسبات جهانی و ظرفیت‌های داخلی و پیوند این دو داشته باشد، اما افرادی که حداقل ترین فهم را از مناسبات جهانی ندارند، بر این مبنا می‌خو‌اهند برای مردم نسخه بپیچند.

جلیلی با بیان اینکه دوستان کارنامه بسیار ضعیفی دارند؛ چون بنایشان را گذاشتند بر اینکه همه‌ی سیاست خارجی یعنی مذاکره با سه چهار کشور. معذرت می‌خواهم، این نفهمیدن مسئله است، تاکید کرد: طرف مقابل با وقاحت می‌گوید اهرم تحریم را ادامه می‌دهیم و برخی از تحریم‌ها اصلا قابل مذاکره نیست؛ شما باید راه‌حل داشته باشید و اهرم تحریم را هم آفندی و هم پدافندی از دست دشمن خارج کنید نه اینکه بنشینید یک گوشه و بگویید نمی‌گذارند ما کار کنیم.

وی تاکید کرد: برای تحریم بانکی، یازده طرح داریم؛ بانک مرکزی بیاید گزارش بدهد کدام طرح را اجرا کرده است؟ شمایی که می‌گویید موفق بودیم در مذاکرات؛ تحریم را دو برابر کردید و دلار تا سی هزار تومان گران شد. این کارنامه شما در سیاست خارجی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: نه تنها در مذاکرات نتیجه نگرفتید بلکه فرصت‌های جهانی را استفاده نکردید و همه‌ی آنها را بخاطر مذاکره با سه کشور نادیده گرفتید.