×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
بخشنامه‌های ناعادلانه را اصلاح می‌کنم/ نظام عادلانه پرداخت ما به نظام ناعادلانه پرداخت تبدیل شده است

کیوسک خبر -سید ابراهیم رئیسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در دومین مناظره انتخاباتی که با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد؛ در پاسخ به این سوالی در خصوص «فاصله طبقاتی موجود که در اثر ویژه‌خواری‌ها ایجاد شده و نارضاتی مردم و اقشار کم درآمد را به وجود آورده است»، گفت: در جلسه قبل برخی از بداخلاقی‌ها شد که براساس آنچه که در قانون آمده یک فرصت ۵ دقیقه‌ای به بنده داده شد که من نمی‌خواهم از این حق دفاع استفاده کنم و مردم خودشان بهترین دفاع را خواهند داشت. امیدوارم آنچه که در این مناظره است، براساس اخلاق و آنچه که اقتضای این فضای مناظره است، رعایت شود. البته آذری زبان‌ها بسیار بنده حقیر را مورد عنایت قرار دادند که از لطف‌شان سپاسگزاری می‌کنم.

وی ادامه داد: فاصله طبقاتی محصول بی‌عدالتی و نوع تصمیم‌گیری‌ها است که یکی برخوردار از حقوق نجومی و دیگری هیچ بهره‌مندی ندارد. در همین طرح نظام سلامت که مطرح شد ما شاهد بودیم که برخی صد یا دویست میلیون گرفتند و برخی پرستاران و پزشکان حداقل حقوق را دریافت می‌کردند.

رئیسی همچنین اظهار داشت: یکی از کارهای من این خواهد بود که این بخشنامه ها را اصلاح کنم، این چند برابر شدن حقوق مدیران را به عدالت نزدیک و نزدیک‌تر کنیم. حقوق باید براساس عدالت پرداخت شود؛ نه فقط حقوق بلکه سایر ظرفیت‌ها باید براساس عدالت توزیع شود.

وی افزود: آنچه بر ما لازم است این است که بدانیم نباید توزیع منابع به گونه‌ای باشد که یکی تقویت شود و یکی فقیر بماند؛ یک موضوع هم پرداخت تسهیلات است، بسیاری از فقیرشدن‌ها و فاصله‌های طبقاتی حاصل همین توزیع ناعادلانه ثروت است.

رئیسی در بخش دوم مناظره که موضوع آن نقد کاندیداهای دیگر بود، اظهار داشت: نسبت به نکاتی که اینجا مطرح شد گاهی دقیق مطرح نمی‌شود هم زحمت برای مردم می‌شود و هم حاشیه ایجاد می‌کند. باز ایشان گفتند مدرک معادل، مدرک معادل نیست یک مدرک حوزوی است و یک مدرک دانشگاهی.

وی در واکنش به صبحت‌های همتی دیگر کاندیدا، بیان کرد: من نسبت به مسئولیتم طی سال‌هایی که در قوه قضائیه بودم حتما نسبت به هر حوزه‌ای که در آن بودم براساس میزان اختیاراتم پاسخگو هستم. رهبری سال ۸۰ بیانیه‌ای در حوزه مبارزه با فساد صادر کردند. من ۴ سال نمایشگاه گذاشتم و در آنجا تا حد توان دولت را پشت ویترین قرار دادم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در دوره معاون اولی طبیعتا تابع ریاست هستم براساس همان حوزه‌ای که مسئولیت داشتم و در آن حوزه مامور بودم هم پاسخگو هستم.

رئیسی افزود: در بحث دلار ۴۲۰۰ تومانی، این مساله قبل از ریاست من در قوه قضائیه تصویب شد اما یک موضوع دیگر نظارت بر اجرا است، در آن زمان مسئولان یک تصمیمی داشتند و تصویب کردند، چرا درست اجرا نشد. چه کسی مسئول این است که هر روز یک بمب در سفره مردم منفجر شد؟

وی ادامه داد: مشکل ما در فرافکنی و مسئولیت ناپذیری است، مردم می‌گویند پس چه کسی مسئول است؟ ما در قوه قضائیه موضوعی را مطرح کردیم به نام ترک فعل که این بازمی‌گردد به همین مساله مسئولیت‌پذیری مقامات.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: در بحث حقوق‌ها، حقوق کارگران و معلمان باید همسان با تورم افزایش پیدا کند و با آن تطبیق پیدا کند؛ این روش درست نیست که در یک اتاق چهار نفر هستند، با مدرک و سوابق یکسان دریافتی‌های ناهمسان دارند، نظام عادلانه پرداخت ما به نظام ناعادلانه پرداخت تبدیل شده است.

وی در بخش سوم این مناظره طی سخنانی اظهار کرد: در بحث آسیب‌هایی که جامعه ما اکنون دیده است باید مقداری واقعی فکر کرد. وضعیت معیشت و کسب وکار مردم به شدت آسیب دیده است، وضعیت اعتماد به دولت شاید در پایین‌ترین سطح خود در سال‌های اخیر قرار دارد، ما نیازمند پشتوانه مردم هستیم.

رئیسی بیان کرد: مردم به دنبال استقلال در همه حوزه‌ها بودند، خواست مردم استقلال سیاسی و اقتصادی است، ما اکنون استقلال سیاسی داریم، اما استقلال اقتصادی به دلیل نگاه‌هایی که وجود داشت محقق نشد.

وی افزود: در بعد پیشگیری‌ از وقوع آسیب‌های اجتماعی امروز مردم بسیار نگرانند، آن نگاهی که در شعارها بود مانند آزادی‌های اجتماعی که اصل بسیار مهمی است و باید انجام شود. من در ابتدای ورود به قوه قضائیه مواجه شدم با اینکه باید لایحه‌ای در حوزه صیانت از حقوق زنان تنظیم می‌کردیم؛ ما طی چند ماه این کار را کردیم اما اکنون ۴۰۰ روز است که در دولت معطل ماند و اخیرا شنیدم اقداماتی صورت گرفته است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: یک موضوع مهم دیگر مساله اجرای عدالت است، اجرای عدالت نسبت به اقشار و گروه‌های مختلف؛ حقوق دختر و زن، روستایی و شهری و گروه‌های مختلف مردم باید شاهد اجرای عدالت باشند.