×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
بایدن: پیش‌بینی نمی‌کردیم که نیروهای افغان به این سرعت فروبپاشند/ دیگر وقت خروج بود

به گزارش کیوسک خبر به نقل از بی بی سی، جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا گفت که دولت این کشور، پیش‌بینی نمی‌کرد که نیروهای ارتش افغانستان به این سرعت سلاح را بر زمین بگذارند و به گفته او “فرار کنند.”
به گفته او، دولت آمریکا انتظار داشته که نیروهای نظامی افغان در برابر پیشروی طالبان مقاومت کنند و کابل به این سرعت به کنترل نیروهای طالبان در نیاید.
جو بایدن در پاسخ به انتقادها درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت که وقتی به قدرت رسید، طالبان بسیاری از مناطق روستایی افغانستان را در جنوب و شمال این کشور کنترل می‌کرد.
به گفته او، به قدرت رسیدن طالبان نتیجه توافقی است که دولت آمریکا در زمان قدرت دونالد ترامپ با طالبان امضا کرد
بایدن تایید کرد که گروهی از دیپلماتهای آمریکایی سقوط سریع دولت افغانستان را پیش‌بینی کرده بودند.
وی در عین حال گفت که ارزیابی خود او این بود که این اتفاق ظرف چند ماه آینده رخ خواهد
رییس‌جمهوری آمریکا گفت همانطور که به خروج شهروندان کشورش از افغانستان متعهد است، افغان‌هایی که به نیروهای آمریکایی کمک کردند نیز از این کشور خارج خواهند شد.
جو بایدن در پاسخ به سوالی درباره آثار اتفاقات افغانستان بر اعتبار آمریکا گفت که اعتبار کشورش در نگاه متحدانش در ناتو، زیر سوال نرفته است.
بایدن که با انتقادهای گسترده‌ای درباره نحوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان روبه‌روست، در سخنرانی جدیدش مدعی شد که متحدان آمریکا از اقدامات چند روز اخیر این کشور در افغانستان راضی هستند.
هم همچنین بار دیگر تاکید کرد که هزینه‌های جنگ افغانستان بسیار سنگین بوده و در عین حال، هدف جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱ برای “مقابله با تروریسم” به نتیجه رسیده است.
رئیس جمهوری آمریکا را در این سخنرانی، کامالا هریس معاون اول او و همچنین آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا همراهی کردند.
او تاکید کرد که آمریکا کنترل فرودگاه کابل را در دست دارد تا روند خروج نیروهای نظامی کشورها و همچنین شهروندان افغانستان که قصد خروج دارند، انجام شود. او گفته به طالبان هشدارهای لازم داده شده است.
وی افزود: تمرکز ویژه ما بر این است که هر آمریکایی که می‌خواهد افغانستان را ترک کند، بتواند به صورت ایمن به فرودگاه برسد. همچنین افراد آسیب‌پذیر اهل افغانستان مثل زنان و روزنامه‌نگاران را منتقل خواهیم کرد. ما برای طالبان روشن کرده‌ایم که هرگونه اخلال در عملیات خروج با پاسخی قاطع مواجه خواهد شد.   
وی در گزارشی گفت که آمریکا توانسته علاوه بر کسانی که در پروازهای چارتر بودند، ۱۳ هزار نفر را از هفته پیش از افغانستان خارج کند. او گفت تاکنون دولت آمریکا ۲۰۴ خبرنگار را از افغانستان خارج کرده است.
بایدن افزود: من هر روز با فرماندهان مستقر در کابل صحبت می‌کنم تا اطمینان پیدا کنم که روند خروج شهروندان آمریکا و شهروندان افغان همکار با آمریکا با بالاترین استاندارد و کاملا ایمن انجام بشود.
بایدن با دفاع از خروج از آمریکا گفت: هدف ما از بین بردن القاعده و کشتن بن لادن بود. یک چیزی حدود ۱۵۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون دلار در افغانستان هزینه کردیم و دیگر وقت خروج بود.
جو بایدن گفت که در تماس با آنگلا مرکل، بوریس جانسون و امانوئل ماکرون، رهبران کشورهای آلمان، بریتانیا و فرانسه، آنها تصمیم گرفته‌اند که در نشست هفته آینده در جی هفت، استراتژی مشترکی برای برخورد با افغانستان اتخاذ شود.
رئیس جمهور آمریکا در اظهارات خود گفت که ایالات متحده هیچ محدودیتی در خارج از فرودگاه بین المللی حامد کرزای در کابل ایجاد نکرده است.
جو بایدن در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران حاضر در کاخ سفید گفت، گسترش منطقه حفاظت شده در اطراف فرودگاه کابل به ورای آنچه هم‌اکنون وجود دارد، می‌تواند پیامدهای ناخواسته به دنبال داشته باشد.
وی گفت که فرمانده آمریکایی در افغانستان دستور داده است که پروازهای خروجی از فرودگاه کابل از سر گرفته شود. ما صبح امروز چند ساعت پروازهای خود را در کابل متوقف کردیم تا مطمئن شویم که می توانیم افراد خارج شده را در نقاط ترانزیت مورد رسیدگی قرار دهیم ، اما فرمانده ما در کابل قبلاً دستور از سرگیری پروازهای خروجی را صادر کرده است.
بایدن گفت که ایالات متحده در حال حاضر بیش از ۶۰۰۰ سرباز در افغانستان دارد.از جمله لشکر ۸۲، که امنیت باند پرواز هنگام خروج را تأمین می کند.
وی تاکید کرد که ماموریت آمریکایی ها از افغانستان تا ۳۱ اوت به پایان می رسد.
بایدن در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده مجبور است پس از ۳۱  اوت در افغانستان بماند تا همه آمریکایی ها را تخلیه کند ، به خبرنگاران گفت: “من فکر می کنم تا آن زمان کار ما تمام شده است.” اما ما پس از خروج نتیجه می گیریم. ”
بایدن پیشتر اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی تا زمان تخلیه کامل شهروندان آمریکایی در صورت لزوم حتی پس از ۳۱ اوت در افغانستان باقی خواهند ماند.
وی افزود: امروز جنبش طالبان عملاً تمام سرزمین کشور از جمله پایتخت را تحت کنترل دارد.
او قاطعانه تاکید کرد که خروج از افغانستان یک ضرورت بود زیرا ماندن طولانی مدت یک گزینه معتبر نبود.
رئیس جمهور  امریکا در نهایت اعتراف کرد که نمی تواند بگوید “نتیجه نهایی” در این کشور آسیای مرکزی چگونه خواهد بود. بایدن در کاخ سفید به خبرنگاران گفت در حالی که ایالات متحده “همه تلاش” خود را برای “تخلیه امن” انجام می دهد ، مشکلات در میان تلاش های گسترده تخلیه اجتناب ناپذیر است.
بایدن گفت: “هر آمریکایی که بخواهدبازگردد ، ما او را باز می گردانیم. من نمی توانم قول دهم که نتیجه نهایی چه خواهد بود و یا بدون خطر از دست دادن خواهد بود اما به عنوان فرمانده کل ، من تمام منابع لازم را بسیج خواهم کرد.”
با این حال ، وی همچنین اذعان داشت که اعزام نیروهای اضافی آمریکایی به منظور بازگرداندن نیروهای آمریکایی به ناچار “عواقب ناخواسته بسیار وحشتناکی را به دنبال خواهد داشت”
 وی در ادامه ادعاها مبنی بر ممانعت نیروهای طالبان از ورود آمریکایی ها به فرودگاه را رد کرد و گفت “هیچ نشانه ای” از چنین ادعاهایی دریافت نکرده است اما “ما هر کاری را که باید انجام شود انجام خواهیم داد”.
رئیس جمهور آمریکا آمار دقیقی از آمریکایی هایی که هنوز در افغانستان هستند ارائه نداد و گفت که مقامات هنوز در حال بررسی صحت آمارها هستند.  رئیس جمهور گفت: “این یکی از بزرگترین و سخت ترین عملیات هوایی تاریخ است.”
بایدن گفت این یکی از بزرگترین و دشوارترین عملیات انتقال هوایی تاریخ است و تنها کشوری در جهان که توانایی انجام چنین عملیاتی را در یک نقطه دیگر دنیا و با این دقت دارد، ایالات متحده است.
وی اضافه کرد، تاکنون حدود ۱۳ هزار نفر به ایالات متحده منتقل شده‌اند.
وی اظهارات قبلی خود مبنی بر اینکه ایالات متحده می تواند از مهلت ۳۱ اوت گذر کند را تکرار کرد ، اما گفت که معتقد است تخلیه همه آمریکایی ها و اتباع افغان دارای ویزا در بازه زمانی تعیین شده تکمیل خواهد شد. 
بایدن در پاسخ به سوالی درباره متحدان ناتو در مورد روند خروج آمریکا ، خاطرنشان کرد که متحدان ناتو از برنامه های ایالات متحده مطلع بوده اند و وی برای خروج آمریکا از آنها حمایت دریافت کرده است.
وی با تاکید براینکه هیچ انتقادی از سوی متحدان آمریکا در باره خروج از افغانستان ندیده، گفت: “من هیچ بی اعتباری از طرف متحدانمان در سرتاسر جهان ندیده ام.
وی همچنین در واکنش به انتقادها از ارزیابی‌های آمریکا در مورد ناکامی نیروهای امنیتی افغانستان در برابر طالبان گفت، این ارزیابی‌ها ارتباطی با توانایی‌های ما در محافظت از آمریکا در برابر تروریسم ندارند.
رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد ایالات متحده بدون حضور نظامی در افغانستان نیز می‌تواند هرگونه تحرک با خطر احتمالی در آن کشور را تحت نظر داشته باشد.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.