×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

در سال های اخیر حجم تعهدات و تسهیلات بانک ملت به حوزه انرژی، نفت و صنایع وابسته حدود ۱۸ میلیارد یورو رسیده است و با توجه به نقش این صنعت در ارزآوری برای کشور بانک ملت اعلام آمادگی کرده در صورتی که استفاده از ابزارهای تامین مالی و انتشار اوراق ارزی تسهیل شود این بانک می تواند سهم بالاتری در اجرای پروژه های صنعت پتروشیمی داشته باشد.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از تجارت گردان، در سال های اخیر میزان ارزآوری صنعت پتروشیمی کشور سالانه به ۲۰ میلیارد دلار رسیده، در حالی که قابلیت افزایش تا دوبرابر هم دارد اما در مقطع کنونی بزرگترین چالش صنعت پتروشیمی کشور، تأمین مالی طرح‌ها است چراکه درحال حاضر ۱۲۵ طرح پتروشیمی با مجموع ارزش سرمایه‌گذاری حدود ۹۷ میلیارد دلار در دست اجرا است و تنها کمک ابزارهای جدید تأمین مالی می‌توان این چالش‌ها را رفع کرد. در همین رابطه مدیرعامل بانک ملت اعلام کرده که انتشار اوراق ارزی نه تنها تأمین مالی شرکت‌ها را تسهیل می‌کند، بلکه منجر به مولدسازی ارزهای غیرمولد خواهد شد و در این راستا باید جذابیت این اوراق افزایش یابد و از طرف دیگر با توجه به اینکه بانک ملت نسبت به سایر بانک ها منابع ارزی و ریالی بیشتری دارد می تواند برای تأمین مالی طرح‌های بزرگ صنعت پتروشیمی مشارکت بیشتری داشته باشد.
در همین رابطه مدیرعامل بانک ملت برای حمایت از صنعت پتروشیمی پیشنهادات زیر را ارائه کرده است
۱- رفع محدودیت و افزایش سقف تسهیلات، تعهدات بانک ها برای طرح های اولویت دار صنعت پتروشیمی
۲- طبق قانون بودجه بانک ها مکلف به سرمایه گذاری هستند اما برای اثرگذاری بیشتر محدودیت سرمایه گذاری برداشته شود
۳- در قانون بودجه برای هر بانک به عنوان تکلیف یک پروژه تعریف شود
۴- افزایش سقف تسهیلات ارزی برای اجرای پروژه های پتروشیمی
تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی تا پایان برنامه هشتم توسعه که مورد تأکید مقام معظم رهبری هستند، نیازمند تأمین مالی پروژه های صنعت پتروشیمی است، در همین راستا بانک ملت همواره با هدف کمک به توسعه صنعت پتروشیمی کشور، طرح‌ها و پروژه‌های ملی بسیاری را در این حوزه تأمین مالی کرده است.
رفع محدودیت‌ها و افزایش سقف تسهیلات و تعهدات برای تأمین مالی طرح‌های بزرگ صنعت پتروشیمی کشور به دلیل ریسک پایین تأمین مالی طرح‌های صنعت پتروشیمی ممکن است، به همین دلیل دستگاه های اجرایی باید انتشار اوراق مرابحه ارزی را تسهیل کنند، همچنین حداقل تأمین مالی با مشارکت بانک ها جهت اجرای طرح های پتروشیمی در قانون بودجه کشور باید تکلیف شود تا مشکلات تامین مالی این صنعت برطرف شود.
در حال حاضر تأمین مالی طرح‌های بزرگ صنعت پتروشیمی با محدودیت‌های برای سقف تعهدات و تسهیلات کلان، عدم امکان اعطای تسهیلات بلندمدت و سقف پرداخت تسهیلات ارزی مواجه است. با این وجود نظام بانکی کشور همیشه توجه خاص و ویژه‌ای به این بخش داشته و میزان قابل توجهی نیز از منابع ارزی، ریالی و تعهدهای آنها را در حوزه ضمانت‌نامه‌ها یا ال‌سی‌های داخلی و خارجی تخصیص داده است، برای نمونه بانک ملت در سال های اخیر تأمین مالی پالایشگاه ستاره خلیج فارس( با تأمین مالی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو)، پالایشگاه شازند اراک، پالایشگاه نفت تهران، پالایشگاه نفت بندرعباس، پالایشگاه نفت تبریز، پالایشگاه نفت آبادان و پالایشگاه نفت لاوان را انجام داده و به طور کلی مراودات مالی بانک ملت با حوزه نفت به حدود ۱۸ میلیارد یورو رسیده است.
در سال های اخیر صنعت پتروشیمی پیشران صنایع پایین بوده و از آنجایی که مواد اولیه بسیاری از نیازهای صنایع مختلف را تامین می کند و نقش مهمی در تامین نیازهای ارزی کشور دارد. نظام بانکی کشور به ویژه بانک ملت تعاملات گسترده‌ای با شرکت های این بخش داشته تا همواره بتوانند در تامین نیازهای ارزی و تولیدی کشور با تمام ظرفیت فعالیت داشته باشند.
بانک ملت در توسعه پتروشیمی ها به صورت مشارکت یا تزریق اعتبار و تسهیلات همراهی کرده که این خود زمینه ساز تحقق فرمایش رهبری در دوری بانک ها از بنگاه داری بوده است. در همین راستا پیش از این عملکرد بانک ملت مورد تقدیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته بود و حتی آنها تاکید کردند که در این حوزه انتظار می رود سایر بانک ها نیز با الگوگیری از این بانک در مسیر حمایت از پروژه های صنعت پتروشیمی گام بردارند، زیرا توجه به تولید و صنعت در داخل می تواند به رشد اقتصادی و در نتیجه بهبود شرایط کشور منجر می شود. از طرف دیگر پتروشیمی ها نقش قابل توجهی در تامین ارز مورد نیاز کشور داشته و وقتی صحبت از بحث جدا شدن از بودجه نفتی می شود به این معنا نیست که از ارزآوری مجموعه‌های پتروشیمی ها اعلام بی نیازی کنیم بلکه باید به سمت توسعه ظرفیت پتروشیمی حرکت کرده و بیشتر به فرآوری و افزایش ارزآوری آنها حرکت کنیم، به همین دلیل است که حمایت نظام بانکی از این صنعت مورد تاکید قرار گرفته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.