×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مهدی اکبریان، معاون اداری مالی شعبه تربت حیدریه
با گسترش جوامع و فرهنگ مدنی روز به روز بر تعداد سازمان های ارائه دهنده  خدمت به شهروندان افزوده شده است ، به نحوی که برای افزایش بهره وری و بهر مندی بیشتر مردم از خدمات ومحصولات آنها ، نیاز به آگاهی بخشی بیشتر به جوامع هدف هر سازمانی بیش از پیش احساس می گردد. نظریه پردازان سازمانی معتقدند در این بین باید هدف ایجابی و فلسفه وجودی هر سازمانی بیان گردد تا هم مجوعه دست اندرکاران در سازمان ( شاغلین بعنوان تولیدکننده خدمت )و هم شهروندان ( بعنوان مصرف کنندگان )با آنچه آن سازمان متکفل آن هست ، نه تنها آشنا گردند بلکه بتوانند آنها را به نحو شایسته محقق کنند.
     اندیشمندان از این فلسفه ایجابی سازمان تحت عنوان رسالت سازمان یاد کرده اند ومنظور از آن را پاسخ به سواالاتی چون هدف ما چیست ؟ چرا وجود داریم؟ میخواهیم چکار کنیم ؟ و از این قبیل میدانند.بواقع در رسالت سازمان مجموعه ارزشها ، عقاید وهنجارهای رفتاری مشترک بیان می گردد . امروزه سازمانها در بیانیه رسالت و ماموریت شان که بصورت رسمی منتشر میکنند اصول زیربنایی سازمان از قبیل هدف ، استراتژی ، استانداردها و ارزشهای مورد انتظار در تحقق آنها را بیان کرده و آن را در سرتاسر سازمان در معرض دید مخاطبین قرار می دهند و از کارکنان سازمان و بویژه مدیران میانی وعملیاتی خود میخواهند با تمسک به آن و پیاده سازی آن در عمل نقش کلیدی خود را  دربهبود عملکرد سازمان ایفا نمایند. پژوهش های متعدد رابطه مثبت بین محتوای بیانیه رسالت سازمان با عملکرد کارکنان را تایید نموده است لذا در این نوشتار درصدد بازخوانی رسالت سازمان تامین اجتماعی بعنوان بزرگترین سازمان بیمه ای کشور هستیم تا با یادآوری اصول و اهداف بنیادین آن بتوانیم گامی هرچند کوچک در راه اعتلای جامعه گسترده مخاطبین آن برداریم.
      در بیانیه ماموریت و رسالت سازمان تامین اجتماعی از آن بعنوان سازمانی عمومی غیردولتی ، بین النسلی و دارای هویت اجتماعی  – اقتصادی مبتنی بر اصول بیمه های اجتماعی و دارای استقلال اداری ومالی ومتکی بر سه جانبع گرایی کارگر ، کارفرما ودولت بیان شده است. ازجمله موارد کلیدی دیگر در این سند تاکید بر الزمات قانونی ، محاسبات بیمه ای و نقش آن در تعمیق امنیت اجتماعی – اقتصادی می باشد. در پایان بیانیه مذکور ضمن توجه به نقش کلیدی سرمایه های انسانی کلیدی ترین قسمت بیان شده است و آن عبارتست از تعهد سازمان به شفافیت وپاسخگویی وانجام تعهدات قانونی به ذینفعان وصیانت از منابع وارتقای ارزش ذخایر سازمان.
  همچنانکه در این بیانیه قید شده کارکرد اصلی سازمان اجرا ، تعمیم و گسترش انواع بیمه های اجتماعی و درمانی می باشد که به موجب قانون ( مصرح در اصول قانون اساسی حمهوری اسلامی از جمله اصل ۲۹ ) بیان شده است لذا تلاش مدیران عالی سازمان از جهت انعقاد تفاهم نامه ها در راستای گسترش جامعه تحت پوشش در این راستا تلقی می شود و این همه در حالتی جامه عمل بخود می گیرد که بدنه عملیاتی سازمان در خط مقدم خدمت به طیف گسترده مخاطبین سازمان ، خود را مقید به پیگیری آنها وافزایش بیمه شدگان سازمان بنمایند . در این لایه نقش نیروی انسانی در سازمان چنان مهم می باشد که از آن در بیانیه رسالت سازمان بعنوان سرمایه انسانی نام برده شده است و لذا می طلبد در راهبردهای عالی سازمان توجهی ویژه به این عامل صورت پذیرد بنحوی که با هدایت وپرورش آنان توان جهت دهی لازم برای عملیاتی شدن دستور العمل ها وتفاهم نامه ها بمنظور گسترش چترپوشش بیمه ای فراهم گردد. آنچه در این بین مداقه بیشتر را می طلبد ، گسترش تعاملات سازمان در بدنه اجرایی آن با دستگاههای مرتبط با جامعه هدف می باشد ، بطوری که خدمات و هزینه های سازمان برای سازمانهای حاکمیتی ( اعم از قوای اجرایی ، مقننه وقضا ) در سطوح استانی وشهرستانی تشریح گردیده و با برقراری ارتباطات سازنده با سازمانهای مذکور و نیز تشکل های مرتبط با کارگران ، کارفرمایان و نیز بازنشستگان در راستای رسالت سازمان سطح خواسته ها و انتظارات آنها را با داشته ها والزامات قانونی سازمان متناسب نمایند تا از این راه در زمان طرح موضوعات مرتبط با سازمان در مجامع تصمیم ساز و تصمیم گیر در کلیه سطوح اعم از محلی ، منطقه ای و ملی حقوق سازمان که در اصل متعلق به هر سه ضلع نقش آفرین یعنی کارگران ، کارفرمایان ودولت می باشد ، محفوظ مانده و از تحمیل قوانین تکلیفی و خارج از رویه های معمول بیمه ای که بار مضاعفی بر دوش این سازمان بین النسلی و متکفل حق الناس وارد می کند ، جلوگیری بعمل اورند . در پایان لازم است یادآوری گردد که تحقق موارد پیش گفت ، منوط به عزم جدی و تلاش بیش از پیش بدنه اجرایی سازمان در سطح شعب میباشد تا با پرهیز از امورات سطحی ، غیر مرتبط وغیر ضرور ضمن مراعات اصول صرفه جویی ، ملاحظات سازمانی ، استفاده صحیح وبجا از منابع در اختیار ، نه تنها مانع از ایجاد تصورات منفی بلحاظ بنیه مالی ونیز وظایف این سازمان در سطح جامعه گردند بلکه تصویر  امید به آینده  ای بهتر را برای شرکای اجتماعی سازمان فراهم سازند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.