×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، دیاکو حسینی در ارزیابی خود از این که شورای امنیت بار دیگر نامه و درخواست آمریکا برای استفاده از مکانیسم بازگردانی تحریم ها علیه ایران را رد کرد، گفت: آمریکایی ها زمانی که در برجام فعالیت و حضور داشتند، می توانستند از مکانیسم ماشه استفاده کنند، البته شاید آن زمان ترامپ فکر می کرد با خروج از برجام دیگر نیازی به این کارها نباشد و تحریم ها اتوماتیک باز می گردد.

وی تصریح کرد: اما برخلاف تصور آمریکا، ایران ایستادگی کرد و می بینیم که طی دو سال اخیر معادلات تغییر یافت شاید اگر ترامپ به می ۲۰۱۸ برگردد طور دیگری رفتار می کرد. 

این کارشناس مسائل استراتژیک همچنین بیان کرد: در وضعیت موجود آمریکا مستاصل و ناامید است و توجهی به اعتبار شورای امنیت با این زورگویی نمی کند و می خواهد پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برجام را نابود کند و ایران از برجام خارج شود.

حسینی خاطر نشان کرد: ترامپ می خواهد این گزاره را باور کند که ایران در مدت کوتاهی که او صحبت می کند، با ترامپ وارد مذاکره می شود و برای پیشبرد این جنگ روانی نابودی برجام ضرورت دارد.

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه ابراز کرد: البته به این معنا نیست که آرزوی ترامپ و آمریکا محقق شود، چون از نگاه آمریکا مساله دیگر برجام نیست، به بازی گرفتن قطعنامه های شورای امنیت و شیوه حقوقی حل و فصل اختلافات بین کشورهاست و اگر به همین منوال پیش برود باعث بی نظمی گسترده در جهان می شود.

وی تاکید کرد: همه این ها نشان می دهد مسیری که تا به امروز آمدیم هوشمندانه بوده و باید با کشورهایی که متوجه انگیزه و نیات آن ها هستیم همکاری بیشتری داشته باشیم.

حسینی با تاکید بر این که حفظ خویشتنداری برای ما ضرورت دارد، گفت: آمریکایی ها ممکن است خارج از چارچوب ها دست به تحریم بزنند و این از سوریه و عراق گرفته تا خلیج فارس اتخاذ شود و تلاش کنند همراهی بیشتر کشورها در شورای امنیت را فراهم کنند.

این کارشناس مسائل استراتژیک در پایان تاکید کرد: بنابراین هوشیاری و خویشتنداری ایران تا زمان انتخابات آمریکا لازم است زیرا در حال حاضر اضطراب فوق العاده در آمریکا وجود دارد و ممکن است منجر به رفتارهای ماجراجویانه و غیر عاقلانه شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.