×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، سعید آجرلو در ارتباط با اهداف سفر مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا به منطقه و کشورهایی چون امارات، سودان و همچنین اراضی اشغالی گفت: به صورت اعلانی  سه هدف اصلی برای این سفر بیان شده است موضوع پیگیری عادی سازی روابط امارات و برخی از کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی ، پیگیری فشار حداکثری بر روی ایران و همچنین تقویت روابط دو جانبه واشنگتن به این کشورها.
وی افزود : همانطور که انتظار می‌رفت اولین مقصد سفر پمپئو سفر  به سرزمین‌های اشغالی بود و در این سفر بر موفقیت اخیر آمریکا در ایجاد زمینه برای عادی سازی روابط بین امارات  با اسرائیل تاکید شد و آمریکا بار دیگر حمایت خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

وی با بیان این که به نظر می‌رسد پمپئو از انجام این سفر اهداف پشت پرده‌ای نیز دارد ، خاطرنشان کرد : ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در عرصه سیاست خارجی دستاورد چندانی نداشته و برگ برنده محکمی ندارد که در جریان انتخابات  ۲۰۲۰در این عرصه از آن استفاده کنند، گرچه انتخابات اخیر آمریکا به قدری داخلی شده که پرونده‌های سیاست خارجی چندان تاثیری در آن ندارد ولی در حوزه‌های تبلیغاتی جذب کمک‌های مالی به کمپین، تحرکات در حوزه سیاست خارجی موثر است و ترامپ درصدد است که حمایت بیشتر آیپک را از خود کسب کند. ترامپ در طول ۴ سالی  که مسئولیت ریاست جمهوری آمریکا را برعهده داشته چندین پروژه را همزمان در عرصه سیاست خارجی پیگیری کرده از جمله اعمال فشار حداکثری بر ایران، جنگ اقتصادی با چین و همچنین بحث پرونده کره شمالی و خروج این کشور از برخی از سازمان‌های بین المللی به نظر می‌رسد که هیچ کدام از این پرونده‌ها موفقیت ملموسی را برای او به همراه نداشته است. در حال حاضر آمریکایی‌ها عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی از کشورهای منطقه را در چارچوب طرح معامله قرن پیگیری می‌کنند تحرکاتی که می‌توانند تبدیل به یک برگ برنده برای ترامپ در عرصه سیاست خارجی شود و زمینه را  برای حمایت بیشتر آیپک از کمپین او فراهم کنند. اگر این عادی سازی روابط محدود به امارات شود این امر پیروزی چشمگیری برای دولت ترامپ نخواهد بود، در همین چارچوب آنها می خواهند این موضوع را به صورت همزمان درمورد چند کشور از جمله بحرین، عمان و سودان نیز پیگیری کنند و این دستاورد بزرگی برای ترامپ خواهد بود. بنابراین بخشی از اهداف سفر پمپئو به منطقه در این راستا است.
آجرلو همچنین موضوع ایران را  یکی دیگر از اهداف سفر پمپئو به منطقه عنوان کرد و گفت: آمریکایی ها در بحث تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با شکست بدی در شورای امنیت رو به رو شده‌اند و این موضوع برای آنها گران تمام شد. اکنون به دنبال فعال سازی مکانیزم ماشه در عرصه بین المللی علیه ایران هستند و در سطح منطقه ای  نیز تلاش می کنند که حمایت کشورهای منطقه را از تمدید تحریم‌های ایران جلب کنند چنان که در این عرصه نیز  در  مورد برخی از کشورها به موفقیت‌های رسیده‌اند آمریکایی‌ها می خواهند این پیام را به جهان ارسال کنند که کشورهای منطقه موافق تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران هستند و  تحقق این موضوع نیاز به رایزنی‌های بیشتری به خصوص با کشورهایی که همسو با ترامپ هستند، دارند و در همین چارچوب یکی از اهداف سفر پمپئو به منطقه این موضوع  است.

آجرلو همچنین جذب حمایت‌های مالی و سیاسی از کمپین انتخاباتی ترامپ را یکی از اهداف دیگر این سفر عنوان کرد و اظهار کرد: امارات از نظر مالی و اسرائیل از نظر سیاسی می‌توانند به کمپین انتخاباتی ترامپ کمک کنند  مثلا اسرائیل با تاثیرگذاری بر لابی صهیونیست‌ها در آمریکا این کمک را به ترامپ می‌کند تا آیپک حمایت بیشتری از ترامپ انجام دهد. از دیگر سو ترامپ نیز نشان داده که بحث انتخابات حتی در عرصه سیاست خارجی نیز برایش مهم است و به نظر می‌رسد یکی از اهداف این سفر استفاده سیاسی و انتخاباتی برای کمک به کمپین انتخاباتی ترامپ است.


این کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که فشار حداکثری علیه ایران را تقویت کنند، معتقد است: با توجه به تنش‌هایی که بین ایران و امارات به وجود آمده است این فرصت برای آمریکایی‌ها فراهم شده که از این تنش برای افزایش فشار بیشتر بر ایران به خصوص در مورد تبادلات مالی ایران که در امارات انجام می‌گیرد، استفاده کنند.

 
وی همچنین با بیان این که با توجه به شیوع ویروس کرونا، سیاست خارجی آمریکا با یک فترت رو به رو شده بود و رفتارهای دیپلماتیک این کشور کاهش پیدا کرده بود، افزود: یکی دیگر از اهداف این سفر این بود که سیاست خارجی آمریکا را از این شرایط خارج کند و نشان دهد که رفت و آمدهای دیپلماتیک بین واشنگتن و دیگر کشورها همچنان ادامه دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.