×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
انتقاد عفو بین‌الملل بریتانیا از همراهی نیوکاسل در پروژه سعودی‌ها

به گزارش کیوسک خبر و به نقل از سایت joe، نیوکاسل روز سه‌شنبه به طور رسمی پیراهن جدید سفید و سبز خود را معرفی کرد. در همین راستا عفو بین‌الملل اعلام کرد بازیکنان و هواداران نیوکاسل یونایتد که پیراهن سوم جدید این باشگاه را می‌پوشند، در پروسه شست‌وشوی ذهنی ورزشی محمد بن سلمان حاکم سعودی و دولت او سهیم خواهند بود. 
این پیراهن سفید و سبز که شباهت زیادی به پیراهن خانگی تیم ملی عربستان سعودی دارد، در فضای مجازی جنجالی شده است. این در حالی است که  نیوکاسل برای فصل جدید رقابت‌ها آماده می‌شود. فصل آتی لیگ برتر اولین فصلی است که به طور کامل باشگاه تحت مالکیت صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان کارش را شروع خواهد کرد.
صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان در اکتبر سال گذشته باشگاه نیوکاسل را از مایک اشلی خریداری کرد. البته این مدیریت تحت کنترل دولت عربستان نیست. هر چند سازمان عفو بین‌الملل هم‌چنان متقاعد نشده است که دولت عربستان در این زمینه بدون نقش است وعقیده دارد محمد بن سلمان حاکم سعودی برای پاکسازی وجهه عربستان این اقدامات را انجام می‌دهد. اقداماتی که غربی‌ها آن را sportswashing  توصیف می‌کنند که کنایه به شست‌وشوی مغزی و معادل انگلیسی آن یعنی brainwashing است.
بیش‌تر بخوانید:
لیونل مسی سفیر گردشگری عربستان شد
سعودی‌ها نیوکاسل انگلیس را خریدند
فلیکس جیکنز، رییس عفو بین‌الملل بریتانیا گفت: خرید نیوکاسل از سوی عربستان سعودی  تلاشی آشکار برای شستن وجهه بین‌المللی به شدت خدشه‌دار عربستان بود و احتمالاً باید منتظر شواهد بیش‌تری از حضور عربستان و دخالت آن‌ها در این باشگاه باشیم.
او افزود: ورزش از سوی عربستان سعودی برای پرت کردن اذهان عمومی از قتل وحشتناک جمال خاشقجی، ده‌ها اعدامی که هر ساله انجام می‌دهد، زندانی کردن مدافعان حقوق بشر و مخالفان سیاسی و جنگ خونین در یمن استفاده می‌شود. بازیکنان و هوادارانی که این پیراهن با تم عربستان را می‌پوشند باید بدانند که این لباس نشان دهنده شست‌وشوی ذهنی ورزشی برای محمد بن سلمان و دولتش است.
جیکنز خاطرنشان کرد: ما مدت‌هاست که از ادی هاو، سرمربی تیم نیوکاسل و همه اعضای باشگاه خواسته‌ایم درباره نقض حقوق بشر در عربستان سعودی صحبت کنند. ما می‌خواهیم آن‌ها با کسانی که در پشت میله‌های زندان در عربستان سعودی به سر می‌برند و با افرادی مانند خدیجه چنگیز نامزد جمال خاشقجی همبستگی نشان دهند.
در همین راستا چندی پیش  با اعلام وزیر گردشگری عربستان سعودی لیونل مسی به عنوان سفیر گردشگری این کشور منصوب شد. با انتشار خبر سمت جدید او به عنوان سفیر گردشگری در شبکه‌های اجتماعی، کاربران زیادی از جمله فوتبالیست‌های عربستانی از وزارت گردشگری به دلیل جذب وی تمجید کردند.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.