×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

عبدالرضا ولی‌الهی اظهار داشت: در راستای برنامه راهبردی بانک صنعت و معدن به منظور تامین مالی زنجیر‌ه‌ای، اولین اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) برای زنجیره تامین‌کنندگان شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال صادر و در بازار سرمایه با نماد معاملاتی”گام۰۲۰۹۱۱۱” قابل معامله شد
به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن، وی ضمن بیان مطلب فوق افزود: اوراق گواهی اعتبار بانک صنعت و معدن با تاریخ سررسید یک‌ساله به تعداد ۱۰ میلیون ورقه با ارزش اسمی هر برگ یک میلیون ریال با راهبری مدیریت اعتبارات و همکاری شعبه صنعت صادر و از طریق شرکت فرابورس ایران عرضه عمومی شد.
معاون اعتبارات و راهبری شعب این بانک خاطرنشان کرد: در سال جاری اوراق گواهی اعتبار مولد به مبلغ بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال در ارکان اعتباری بانک مصوب شد که باقی‌مانده اوراق پس از رفع برخی موارد و چالش ها صادر خواهد شد.
ولی‌الهی عنوان داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ توان تسهیلات دهی بانک‌ها (نسبت تسهیلات به سپرده) در مجموعه شبکه بانکی به دلایلی همانند کیفیت و ترکیب ترازنامه بانک‌ها، مطالبات غیرجاری، مشکلات جریان نقدی و غیره روند نزولی دارد؛ از سوی دیگر، ساختار فعلی تامین مالی سرمایه در گردش زنجیره‌های تامین، مبتنی بر دریافت تسهیلات مستقیم از بانک‌ها، منجر به دریافت تسهیلات به طور موازی توسط تمامی حلقه‌های تولید شده و بانک‌ها را با کمبود منابع جهت تخصیص منابع مواجه نموده است. ضمن آن که امکان انحراف منابع مالی پرداختی به شرکت‌ها از چرخه تولید و ورود به سایر بازار‌ها نیز از سایر چالش‌های موجود است. به همین دلیل استفاده از ابزار‌های تامین مالی زنجیره‌ای (SCF) همانند اوراق گواهی اعتبار مولد و برات الکترونیک به منظور تامین مالی بخش تولید‌ و رفع تنگناهای اعتباری بنگاه‌ها با شیوه غیر‌تورمی اجتناب‌ناپذیر می‌باشد.

وی تصریح کرد: حدود ۶۵ درصد تسهیلات پرداختی بانک‌ها مربوط به تامین مالی سرمایه در گردش است و شرکت‌ها (به خصوص بنگا‌های کوچک و متوسط) با استفاده از اوراق گام می‌توانند بدون تامین وثایق معتبر و حذف فرآیند‌های زمانبر اخذ تسهیلات از شبکه بانکی، نسبت به تنزیل اوراق در بازار سرمایه اقدام‌ نموده و یا آنکه اوراق را جهت تامین مواد اولیه به سایر بنگا‌ه‌ها در طول زنجیره انتقال دهند.
ولی‌الهی در پایان بیان داشت: درسال آتی،‌ پس از رفع چالش‌های موجود، انتشار اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) به عنوان یکی از ابزار‌های تامین مالی زنجیره‌ای (SCF) به طور جدی دنبال خواهد شد و تلاش خواهد شد تصویب و صدور اوراق گام (و یا برات الکترونیک) به بیش از دو برابر مقدار فعلی افزایش یابد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.