×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

دکترعلی صالح‌آبادی، رئیس سابق بانک مرکزی به سمت مدیریت عامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری امید منصوب شد.
به گزارش کیوسک خبر، وی سیاست انقباض مالی را در دستور کار بانک مرکزی قرارداد که درصورت استمرار می‌توانست کمک بزرگی به اقتصاد کشور در دراز مدت داشته باشد. صالح‌آبادی در سال ۱۳۵۷ در سبزوار متولد شد. او مدیرعامل سابق بانک توسعه صادرات ایران و نخستین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جمهوری اسلامی ایران است.
گفتنی است وی دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق و دکتری مدیریت مالی از دانشگاه تهران، و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق است و دارای بیش از ۲۰ سال سابقه مدیریت ارشـد در بازار پول و سرمایه کشور است.
صالح آبادی فعالیت مدیریتی خود را از سال ۱۳۸۴، همزمان با تصویب قانون بازار اوراق بهادار به سمت دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران آغاز کرد و در خرداد ۸۵ و پس از تأسیس سازمان بورس و اوراق بهادار، از سوی شورای عالی بورس به عنوان رییس سازمان انتخاب شد و در مدت حدود یک دهه، هدایت بازار سرمایه کشور را برعهده داشت و آذرماه ۱۳۹۳ از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ایران استعفا داد. بلافاصله در آذر ماه سال ۱۳۹۳ صالح آبادی با حکم علی طیب نیا وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک توسعه صادرات منصوب شد، و حدود ۷ سال در این سمت باقی ماند.
او در تاریخ ۱۴ مهر ماه ۱۴۰۰ در دولت سیدابراهیم رئیسی از سوی سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی به عنوان رئیس بانک مرکزی منصوب شد و در دیماه ۱۴۰۱ از سمت خود استفا داد.وی در تازه ترین سمت خود به مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری امید منصوب شد.
وی نویسنده سه عنوان کتاب مالی، شامل مبانی مهندسی مالی و مدیریت ریسک، گفتارهایی پیرامون بورس و بازارهای مالی اسلامی است.
اقدامات برجسته و موفقیت ها در دوران مدیریت بورس
از نقش های برجسته و موفقیت های صالح آبادی در دوران مدیریت بورس می‌توان به ایجاد کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در بدو تأسیس سازمان بورس که نقش بسیار مؤثری در توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی جدید منطبق بر مبانی شرعـی و همچنین، راه اندازی ۱۰ نوع نهاد مالی جدید از جمله شرکت‌های تأمین سرمایه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سبدگردان، شرکت‌های مشاوره سرمایه گذاری، معرفی و عملیاتی کردن انواع ابزار‌های جدید مالی شامل انواع صکوک، اسناد خزانه اسلامی، اوراق اختیار فروش تبعی، قرارداد‌های آتی سهام و آتی کالا و…، اشاره کرد که از مهمترین اقدامات رئیس کل جدید بانک مرکزی در دوران تصدی مسئولیت ارشد بازار سرمایـه کشور بود.
سامانه کدال
راه اندازی سامانه جامـع ناشران بازار سرمایه موسوم به سامانه کدال به منظور ارتقاء سرعت و شفافیت انتشار اطلاعات در بازار سرمایه و جلوگیری از رانت اطلاعاتی در بازار، سامانه هوشمند نظارت بر معاملات بازار سرمایه، ارتقاء سامانه معاملات بازار سهام و راه اندازی معاملات آنلاین، از مهمترین اقدامات صالح آبادی در توسعه فناوری اطلاعات در بازار سرمایه بوده است .اگرچه نوسانات یک ماه اخیر ارز، انتقاداتی را نسبت به عملکرد بانک مرکزی ایجاد کرده بود، اما نگاهی به کارنامه وی در مدت ۱۵ ماه تصدی مسئولیت این بانک نشان می‌دهد وی در طی این مدت، اقدامات موثری را در زمینه کنترل رشد نقدینگی و تورم، انضباط بخشی به عملکرد بانک ها ازطریق اقداماتی مانند کنترل رشد ترازنامه، حکمرانی ریال، اجرای کامل قوانین کلیدی از جمله قانون چک، ارتقاء شمولیت مالی، افزایش و بهبود تسهیلات پرداختی شبکه بانکی، تقویت وصولی‌های ارزی و… انجام داده است.
اقدامات در زمینه فناوری های نوین و حکمرانی ریال
یکی از مهمترین اقداماتی که در یک سال گذشته عملیاتی شد اتمام موارد مندرج در قانون جدی چک بود. ساماندهی بیش از ۱۸ میلیون درگاه پرداخت و کارتخوان، تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری، خوداظهاری ۲۲۰۰۰۰ صاحب حساب تجاری با همکاری بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی، اجرای قانون جدید چک و ایجاد و ارتقای سامانه های چک، کاهش ملموس چک های برگشتی و اعتباربخشی به چک، شناسایی هوشمند شبکه های مشکوک، استقرار نظام پرداخت مبتنی بر ریال، رمزریال و انتشار پیش نویس سند ریال دیجیتال بانک مرکزی، عملیاتی شدن سامانه سیاق، تأکید بر سامانه محوری فعالیت ها در خدمت رسانی به عموم مردم از مهمترین اقدامات بانک مرکزی بود که در یک سال گذشته به اجرا درآمد.
شاخص کل های پولی در ۱۵ ماه گذشته نیز نشان می دهد روند رشد دوازده‌ماهه پایه پولی با آغاز به کار دکتر صالح ابادی و متاثر از رویکرد انضباط گرایانه دولت و سیاست های پولی و نظارتی فعال بانک مرکزی کاهش قابل توجهی را تجربه نموده و از ۴۲.۶ درصد در پایان تیرماه ۱۴۰۰ به ۳۴.۵ درصد در مهرماه امسال رسید. به‌رغم اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی و واریز یارانه نقدی، اما متغیر مذکور کماکان در مسیر کاهشی خود قرار دارد.
بررسی آمارهای اقتصادی کشور در یک سال گذشته نیز موید تغییر روند شاخص های اقتصادی نظیر رشد نقدینگی و تورم علی رغم محدودیت‌های بودجه ای دولت است.در این راستا، بررسی نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی نشان می‌دهد که این مولفه از ۴۲.۸ درصد در پایان مهرماه سال ۱۴۰۰ طی یک روند نزولی به ۳۴.۳ درصد در پایان مهر ماه ۱۴۰۱ کاهش یافته است.
کنترل نقدینگی
در سال جاری به واسطه اهتمام و تمرکز بانک مرکزی بر اجرای سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها و اعمال جرایم (تعدیل نسبت سپرده قانونی) برای بانک‌های خاطی، رشد خلق پول بانک‌ها و تبع آن نقدینگی نیز به میزان قابل توجهی کنترل شد.
در خصوص سیاست پولی بانک‌ مرکزی و افزایش توافقات بازخرید نیز بانک مرکزی در یکسال و نیم گذشته با تمرکز بر وثیقه دار و قاعده‌مند کردن ارتباط مالی میان خود و شبکه بانکی (از طریق توسعه عملیات بازار باز و ارائه تسهیلات قاعده مند به بانکها در نرخ سقف دالان نرخ سود) و با استفاده از ابزارهای بازار محور، هدف عملیاتی خود در کنترل رشد نقدینگی و پایه پولی را دنبال کرد.
از این‌رو بانک مرکزی با توجه به اهداف سیاستی و پیش‌بینی‌های خود از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و وضعیت ذخایر مورد نیاز بانک‌ها و موسسات اعتباری، به جهت تثبیت نرخ سود بازار بین بانکی حول نرخ سیاستی و همچنین کنترل اضافه برداشت بانک‌ها نسبت به افزایش حجم عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید (با سررسید یک هفته) و به‌صورت موردی اقدام نمود که دستاوردهای خوبی به دنبال داشت.
کاهش شاخص تورم
شاخص تورم نیز در یکسال و نیم گذشته دستخوش تغیرات کاهشی محسوس شد. نرخ تورم نقطه به نقطه در بهمن ۱۳۹۹ (۶۵.۳ درصد) و نرخ تورم متوسط دوازده در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ (۵۹.۳ درصد) بالاترین ارقام خود را چهل سال اخیر تجربه کرده ‌بود.
بر اساس گزارش بانک مرکزی از تحولات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری، نرخ تورم (دوازده ماهه) در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم به رقم کم‌سابقه ۵۹.۳ درصد در شهریور ماه ۱۴۰۰ رسیده بود، لیکن به‌دنبال سیاست‌های به کارگرفته شده و اقدامات اجرایی در زمینه مدیریت موثرتر روند تحولات کل‌های پولی، نظارت بر قیمت کالاها و خدمات و تامین مناسب کالاهای اساسی، نرخ تورم از آن مقطع زمانی به بعد روند نزولی به خود گرفت و به رقم ۴۶.۲ درصد در پایان سال ۱۴۰۰ رسید که موید کاهش ۱۳.۰ واحد درصدی نرخ تورم می‌باشد.
در همین ارتباط نرخ تورم نقطه به نقطه نیز با ۲۵.۳ واحد درصد کاهش از ۵۴.۹ درصد در شهریورماه سال ۱۴۰۰ به ۲۹.۵ درصد در اسفندماه این سال رسید.
اگرچه روند کاهشی نرخ تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال ۱۴۰۱ متاثر از آثار تورمی اجرای تکلیف قانونی طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و حذف تخصیص ارز ترجیحی متوقف و در چهار ماه ابتدایی سال جاری مطابق انتظار با روند افزایشی مواجه شد، اما با توجه به اینکه سیاست مذکور نوعاً موجب اصلاح قیمتی شماری از کالاهای مشمول دریافت ارز ترجیحی به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌شد، سطح تورم کالاهای اساسی خوراکی از مردادماه سال جاری به مسیر پیشین خود بازگشت و در مجموع تورم نقطه به نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی از مردادماه سال جاری با کاهش همراه گردیده که این امر در آبان ماه سال جاری نیز استمرار داشته و از ۴۵.۸ درصد در مردادماه سال جاری به ۴۴.۳ درصد در آبان‌ماه رسیده است .ضمن آنکه نرخ تورم متوسط دوازده ماهه در آبان ماه سال جاری معادل ۳۹.۹ درصد به ثبت رسید که نسبت به نرخ تورم زمان استقرار دولت سیزدهم (۵۹.۳ درصد) کاهش ۱۹.۴ درصدی را نشان می‌دهد.
دکتر صالح آبادی اما در یک سال و نیم گذشته موضوع و ماموریت اصلی خود را «اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزی» گذاشت. در این حوزه خرید‌های ارز دولتی به جای تنخواه دولت، مدیریت درآمد و هزینه دولت، عدم استقراض دولت از بانک مرکزی‌، اجرای سیاست پولی مناسب در بازار بین بانکی، کمک به اجرای حذف ارز ترجیحی و مردمی سازی یارانه‌ها و تشکیل شورای هماهنگی دولت و بانک مرکزی از مهمترین اقدامات وی به شمار می رود.
اصلاح رابطه بانک مرکزی و بانک ها نیز ماموریت دیگر دکتر صالح آبادی بود که در این باره نیز اقداماتی نظیر تأمین مالی قاعده‌مند و وثیقه محور بانک‌ها از بانک مرکزی، کنترل اجزای ترازنامه بانک‌ها، اصلاح ساختار مالی و سرمایه‌ای و برنامه‌گزیر بانک‌های ناتراز، توسعه ابزارها و روش‌های تأمین مالی زنجیره‌ای، اصلاح ساختار نظام مالی و سرمایه‌ای بانک‌ها و موسسات اعتباری و عدم اضافه برداشت بانک‌ها و کنترل شاخص‌های سلامت نظام بانکی به اجرا درآمد.
فعالیت‌های بانک مرکزی در حوزه ارزی
انتظام‌بخشی و کنترل به بازار ارز از دیگر اقدامات دکتر صالح‌آبادی در ۱۵ ماه گذشته بود . اقداماتی نظیر اتصال سامانه‌های مدیریت ارزی با سامانه‌های گمرک و مالیات، حفظ و تقویت ذخایر ارزی کشور، پیمان های پولی دو و چند جانبه، انتشار اوراق گواهی سکه، انتشار گواهی ارزی، رونمایی از سامانه برخط بازار متشکل ارزی، تأمین ارز مورد نیاز کشور در زمینه کالا و خدمات از طریق سامانه نیما، تأمین اسکناس ارز از طریق بازار متشکل معاملات ارزی و همکاری با صادرکنندگان به منظور تأمین نیازهای ارزی کشور.
اقدامات در زمینه کنترل تورم
کنترل تورم از طریق کنترل رشد پایه پولی، خلق پول بانکی و نقدینگی،‌ مدیریت انتظارات تورمی و اصلاح رابطه مالی دولت با بانک مرکزی همچون تنظیم برنامه پولی (برنامه جامع کنترل رشد پایه پولی و نقدینگی)، هدف گذاری رشد نقدینگی در محدوده ۳۰ درصد برای سال ۱۴۰۱، تعیین دامنه رشد پایه پولی و نقدینگی به شکل ماهانه و پایش آن، کنترل خلق پول بانکی از طریق تنظیم و اعمال جدی کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها و اصلاح مقررات، تشکیل کمیته‌های پایش پولی و نقدینگی و برگزاری هفتگی مستمر جلسات آنها، هدایت نرخ سود در بازار بین بانکی حول نرخ سیاستی و در محدوده دالان نرخ سود بازار، مدیریت انتظارات تورمی از طریق تقویت سیاست‌های ارتباطی:‌ انتشار اخبار، اطلاعات و گزارش‌های سازگار و شفاف و همچنین تلاش برای پیش‌بینی‌پذیر کردن روند تغییرات نرخ ارز و همچنین علامت‌دهی شفاف و موثر درخصوص اولویت هدف کنترل تورم در کشور از دیگر اقدامات دکتر صالح‌آبادی در ۱۵ ماه گذشته به‌شمار می رود.
بر این اساس، انتظار می‌رود؛ رشد و توسعه شرکت امید که با نماد «وامید» در بورس شناخته می‌شود، با بهره‌گیری از تجارب و توانمندی‌های صالح‌آبادی، تسریع و تسهیل شود و شاهد بهینه‌سازی پرتفوی این شرکت در دوره مدیریت صالح‌آبادی باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.