×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
الکاظمی: دبیرخانه دائمی برای هماهنگی تلاش‌ها با مصر و اردن تاسیس می‌کنیم

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روسیا الیوم، امروز اجلاس سه جانبه سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و مصطفی الکاظمی در بغداد برگزار شد.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق از تلاش برای ایجاد دبیرخانه دائمی جهت هماهنگی تلاش‌ها بین سه کشور خبر داد.

او در سخنرانی خود در افتتاحیه این اجلاس گفت: به هماهنگی در پرونده‌های منطقه‌ای اصلی نظیر، لیبی، سوریه، فلسطین، یمن ادامه می‌دهیم و تصور مشترکی را در قبال این مسائل با همکاری و هماهنگی متجلی می‌سازیم تا به برادران‌مان در این کشورها برای عبور از چالش‌ها و مشکلات کمک کنیم.

نخست‌وزیر عراق افزود: ما در نشست قبلی بر سرمایه‌گذاری و همکاری اقتصادی و نیز روی دیدگاه مشترک توافق کردیم و موفق شدیم به تصوراتی برسیم. اکنون در مرحله دستیابی به اجرای این طرح‌ها در زمینه انتقال برق، کشاورزی، حمل و نقل و نیز امنیت غذایی هستیم که ملک عبدالله دوم در نشست قبلی مطرح کرد. در زمینه روابط آبی و بانکی و توسعه زیرساخت‌ها نیز تلاش می‌کنیم.

الکاظمی اشاره کرد: تعداد زیادی یادداشت تفاهم قبلا بین سه کشور امضا شد و در آینده نزدیک نیز یادداشت تفاهم‌ها و توافقاتی دیگر امضا خواهیم کرد.

او خاطرنشان کرد: برای ایجاد دبیرخانه دائمی به منظور هماهنگی بین سه کشور و توسعه آن تلاش می‌کنیم و به دنبال هماهنگی بین سه کشور در زمینه‌های امنیتی و اطلاعاتی به خصوص در زمینه تروریسم و منابع مالی آن و نیز هماهنگی در زمینه آموزش، فرهنگ، جوانان، ورزش، تکنولوژی و بهداشت هستیم.

او در پایان گفت: امیدورام ملت‌های برادر ما در مصر و اردن در امنیت و ثبات و آرامش باشند و بار دیگر به شما در عراق خوش‌آمد می‌گویم.

در این راستا بسام راضی، سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر اظهار کرد: حضور رئیس‌جمهوری مصر در عراق در قالب سفری رسمی تاکیدی بر حمایت از روابط بین دو کشور است.

سیسی مقابل اجلاس سران دو کشور گفت: حضورم در بغداد تجلی قدرت روابط بین کشورها و ملت‌های‌ ماست. این روابط دلیلی بر تقویت وحدت هدف و سرنوشت و در راستای پاسخ‌گویی منافع مشترک است.

رئیس‌جمهوری مصر اظهار کرد: اهمیت این نشست به تاریخی بودن و برگزاری آن در بغداد بوده و این نشست تکمیل کننده اجلاس قاهره و امان است.

سیسی افزود: امیدواریم اجلاس سران بغداد آغاز مرحله جدید مشارکت استراتژیک و همکاری مستحکم بین دو کشور است که سعی می‌کنیم برای سال‌های آینده ادامه یابد و به مرحله پیشرفت پایدار و راحتی ملت‌هایمان برسیم.

سفر مقامات مصر و اردن در چارچوب چهارمین دور از مکانیزم همکاری سه جانبه میان کشورهای مذکور قرار دارد که مارس ۲۰۱۹ در قاهره کلید خورد.

در پی ورود رهبران مصر و اردن نخست وزیر عراق اعلام کرده بود، بغداد، مصر و اردن آینده‌ای می‌سازند که مطابق با منطق همکاری و ادغام شایسته ملت‌های این کشورها باشد.

الکاظمی در توییتی خطاب به پادشاه اردن و رئیس‌جمهوری مصر نوشت: به عراق خود خوش آمدید، با هم مطابق با منطق همکاری و ادغام میان همسایگان، دوستان و برادران آینده‌ای شایسته برای ملت‌های خود را می‌سازیم.

وی افزود: بغداد صلح پذیر و با هویت عربی امروز با نهایت دوستی و استقبال، میزبان دو مهمان بزرگوار خود عبدالله دوم و رئیس جمهور عبدالفتاح سیسی برای برگزاری نشست سه جانبه مصر، اردن و عراق است.

الکاظمی داخل مقر دولتی در منطقه سبز از سیسی استقبال کرد و کمی پیش از آغاز نشست با یکدیگر دیدار کردند.

همچنین دفتر اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، صالح ضمن استقبال از سیسی با وی دیدار کرد و گفت، این سفر اقدامی مهم و بزرگ در حمایت از عراق و تقویت روابط دوجانبه مشترک است.

وی از عمق و توسعه روابط دوستانه میان دو کشور که روابط تاریخی دارند و از قدیمی‌ترین تمدن برخوردار هستند، قدردانی کرد.

در این بیانیه آمده است که در دیدار صالح و سیسی همکاری سه جانبه بررسی و بر اهمیت تقویت سطح هماهنگی میان سه کشور، بهره مندی از ارتباطات جغرافیایی در توسعه چشم انداز همکاری گسترده در زمینه‌های اقتصادی، تجارت و توسعه، تاسیس پروژه‌هایی در زمینه زیرساخت، انتقال انرژی و لوله کشی نفت، ادامه تلاش‌ها برای مقابله با چالش‌های موجود در مبارزه با تروریسم و افراطی گری و تبعات کرونا، تغییرات آب و هوا و حفظ محیط زیست، تداوم نشست دوره‌ای برای هماهنگی مواضع و تقویت همکاری سه جانبه تاکید شد.

همچنین در این دیدار تحولات اوضاع منطقه، نقش محوری مصر در منطقه عربی و منطقه‌ای مورد بررسی قرار گرفت.

براساس این بیانیه بر این امر تاکید شد که عراق ایمن و باثبات و دارای حاکمیت و با احیای نقش عربی و منطقه‌ای آن در تحکیم امنیت و ثبات و توسعه منطقه بسیار مهم است و هماهنگی سه جانبه مشترک در کاهش تنش‌ها و تقویت ثبات منطقه‌ای، دستیابی به راه حل‌ها برای بحران‌های سوریه، یمن و لیبی حائز اهمیت است.

عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز وارد بغداد شد و مورد استقبال صالح و دیگر مسؤولان عراق قرار گرفت.

دفتر اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری عراق همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد، برهم صالح در دیدار با پادشاه اردن بر اهمیت تقویت همکاری سه جانبه مشترک از طریق ارتباطات جغرافیایی و نیز ادغام اقتصادی و تجاری از طریق سرمایه‌گذاری، شهرهای صنعتی مشترک، همکاری در زمینه انرژی، برق تاکید کرد.

پادشاه اردن نیز بلافاصله پس از فرود در فرودگاه بین‌المللی بغداد با رئیس جمهوری عراق دیداری کرد و دو طرف بابت سطح روابط ممتاز میان دو کشور و تمایل دو طرف برای توسعه این روابط در همه زمینه ها ابراز خوشوقتی کردند.

پادشاه اردن در این دیدار بر حمایت کشورش از عراق و ملت آن در تحکیم امنیت و ثبات آن تاکید کرد.

بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و در راس آن مساله فلسطین از دیگر مباحث مورد بررسی دیدار دو طرف بود.

رئیس جمهور عراق و پادشاه اردن بر تداوم هماهنگی و رایزنی میان دو کشور پیرامون مسائل مختلف مهم مشترک در راستای منافع دو طرف و مسائل عربی تاکید کردند.

همچنین در این دیدار نخست وزیر، معاون وی، وزیر خارجه، مدیر دفتر پادشاه اردن، رئیس سرویس اطلاعات، سفیر اردن در بغداد و تعدادی از مسوولان ارشد عراق حضور داشتند.

براساس بیانیه نهاد ریاست جمهوری عراق، الکاظمی نیز با پادشاه اردن در کاخ دولتی بغداد دیدار کرد.

در این دیدار راه‌های تقویت روابط دوجانبه و همکاری مشترک در راستای منافع مشترک در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و تبادلات دوجانبه بررسی شد.

دو طرف پرونده‌های همکاری مشترک در زمینه‌های مبارزه با تروریسم، کنار گذاشتن افراطی گری، کمک به تحکیم ثبات منطقه در مسیر توسعه پایدار و رعایت منافع ملت‌های دوست و برادر را بررسی کردند.

مقامات عراق اقدامات امنیتی شدیدی به ویژه در خیابان‌هایی که هیئت‌های مهمان از طریق آنها از فرودگاه بغداد به سمت مکان نشست حرکت کردند، برقرار کردند.

در خیابان‌های عراق پرچم‌های کشور مصر و اردن جهت استقبال از مهمانان برافراشته شده است و رسانه‌های عراق هم بخشی از برنامه خود را به پوشش این نشست اختصاص داده‌اند.

بسام راضی، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری مصر در بیانیه رسمی اعلام کرد، سفر تاریخی عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری این کشور به بغداد نخستین سفر وی در ۳۰ سال اخیر است.

براساس این بیانیه، برهم صالح در فرودگاه بین‌المللی بغداد به استقبال سیسی رفت.

راضی گفت، این سفر بیانگر قدرت روابط تاریخی میان مصر و عراق است و تمایل مصر را در حمایت از این روابط و توسعه آن در راستای اتحاد سرنوشت و چالش‌ها و برآورده کردن منافع مشترک دو کشور نشان می‌دهد.

راضی گفت، همچنین قرار است سیسی در این سفر با پادشاه اردن جهت ادامه رایزنی‌ها پیرامون مسائل مهم مشترک، بررسی راه‌های تقویت روابط دوجانبه میان مصر و اردن در سطوح مختلف نیز دیدار کند.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.