×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اعجاز دفاع مقدس

محمد شکرالهی، رئیس اداره هماهنگی امور ایثارگران سازمان تامین اجتماعی

اگر جنگ هشت ساله نبود، این سرداران شجاع، این مردان برجسته نشان داده نمیشدند، در بین ملت بروز نمیکردند؛ این حرکت عظیمِ مخلصانه‌ی مردم مجال بروز و ظهور پیدا نمیکرد. “مقام معظم رهبری”

چهل و یک سال از ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۵۹سالروز آغاز جنگ تحمیلی عراق (استکبار جهانی) علیه ایران اسلامی می گذرد و همه ساله هفته دفاع مقدس با تمام زوایای پنهان آن می آید و می رود و گوشه ای کوچک از دستاوردها و نقش آن در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی مورد توجه قرار می گیرد که همه ساله با فضاسازی و آذین بندی معابر، خیابانها،ساختمانهای دولتی، مساجد، پایگاههای بسیج و مکانهای عمومی و یا پخش فیلم های حماسی در کانالهای صدا و سیما بعنوان ویترین دفاع مقدس مورد توجه قرار می گیرد که در جای خود قابل تقدیر است.
فلسفه وجودی و ظاهری تمام جنگ های سخت ویرانی، کشتار، اسارت، آوارگی و فقر است که جنگ ما هم از این غائله مستثنی نبود لیکن باطن دفاع مقدس ملت ایران واژه های کشته شدن را با شهادت ، مجروحیت را با جانبازی ، اسارت را با آزادگی ، ویرانی را با سازندگی و آبادانی و خود بینی را با اتحاد ملی تغییر داد و آثار جنگ را با این ادبیات جدید معرفی نمود .
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) هشت سال دفاع مقدس را میتوان دوران طلایی نظام مقدس جمهوری اسلامی نامید که از آن به عنوان انقلاب فرهنگی و معنوی یاد می شود ، دورانی که در آن ملت شریف ایران با خلق مفاهیم جدید ارزشی دنیا را متحیر می کند و زوایای پنهان این حماسه بی بدیل دوران تاریخ ایران اسلامی به ظهور می رسد .
یکی از ابعاد پنهان این واقعه تاریخی ایجاد حس خودباوری در ملت و جوانان ایران اسلامی است که به خلق مفهومی به نام ایثار و از خودگذشتگی ، همدلی و همگامی با نظام سیاسی ایران در دهه اول انقلاب اسلامی تاکنون و مفاهیمی نظیر امنیت انسانی ، اخلاقی ، خانوادگی و احساس امنیت باتمام زوایای آن در زمینه های، هویت ملی ، غرور ملی و در نهایت مفهومی به نام تولید قدرت نرم را بهمراه داشت.

دفاع مقدس ما تنها جنگی بود که تولید قدرت نرم کرد وقتی که از جنگ یاد می شود صحبت از تجهیزات نظامی _ استراتژیکی و تمام مولفه های نظامی و قدرت بازدارندگی را در بر می گیرد ولی با شروع جنگ تحمیلی یک گفتمان فرهنگی و انقلاب درونی در ایران اسلامی بلکه در کشورهای منطقه رخ داد که از معجزات و نعمات الهی بود که به فرموده امام خمینی (ره) این جنگ برای ملت ما یک نعمت بود زیرا از آن تاریخ شاهد گسترش ارزش های والای انسانی و معنوی همچون ایثار، شهادت طلبی، نوع دوستی، همدلی، یکپارچگی و جمع گرایی را در ملت شاهد بودیم که الگویی برای ملتهای منطقه و آغاز موج بیداری اسلامی گردید.
دفاع مقدس تهدیدی بود که با کشف استعدادها به فرصت مبدل و به دانشگاه انسان سازی برای نسل جوان ایران تبدیل گردید، به فرموده مقام معظم رهبری امام خامنه ای فتح الفتوح امام تربیت همین جوانان مومن و انقلابی بود. دانشگاهی که پرورش یافتگان و فارغ التحصیلانی همچون باکریها ، همت ها ، خرازیها ، قاسم سلیمانی ها و هزاران جوان پاک و انقلابی و نوجوانانی مثل حسین فهمیده دارد که امام خمینی فرمودند رهبر ما آن نوجوان ۱۳ ساله ای است که به خود نارنجک میبندد و برای دفاع از اسلام زیر تانک دشمن میرود.
وجه تمایز قدرت سخت (جنگ) و قدرت نرم در این است که در قدرت سخت صحبت از اجبار، زور، باید ها و نباید ها و فردگرایی و توسعه فیزیکی و کشور گشایی و نفوذ در ارکان و اذهان جامعه دارد ولی در قدرت نرم (انسانی و معنوی) صحبت از باورها، صفات الهی و اخلاقی ، همدردی ، همنوایی و شهادت طلبی و نفوذ در دلها و تسخیر قلوب دارد.
یکی دیگر از تمایزات جنگهای دیگر با دفاع مقدس را می توان احیای فرهنگ استقامت در مقابل قدرتهای پوشالی جهان برشمرد تا قبل از دفاع مقدس هیچ کشوری باور نمی کرد که می توان با دست خالی و صرفاً با قدرت ایمان و اراده الهی مقابل قدرت های بزرگ ایستادگی کرد و پیروز شد ولی بعد از آن بود که پوچ بودن قدرتهای مادی برای جهانیان آشکار شد .
درنهایت اینکه همه ساله هفته دفاع مقدس را گرامی می داریم به این منظور است که دفاع مقدس ما در درون خودش حرکت ، پویندگی و عزتمندی را به همراه دارد و نسل ها و آیندگان این مرز و بوم می بایست به مقاومت جانانه ملت شریف ایران اسلامی خصوصا شهدای معزز، جانبازان، آزادگان و رزمندگان اسلام در مقابل استکبار جهانی بعنوان دوران طلایی نظام سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی ایران عزیز افتخار کنند و همواره یاد و خاطره آن دلاورمردان را زنده نگه دارند.