×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
استعمار فرانو در قالب پروژه نفوذ در حیاط خلوت اقتصاد در خدمت کمپانی‌های چند ملیتی است

استعمار فرانو در قالب پروژه نفوذ در حیاط خلوت اقتصاد در خدمت کمپانی‌های چند ملیتی است.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل، محمد شیخان مدیرعامل شرکت دخانیات ایران، بعداز ظهر سه شنبه در جمع اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد از عملکرد شرکت های چند ملیتی در تصاحب بازار سیگار و نابودی بخش کشاورزی توتون و تنباکوی کشور گفت: کمپانیهای چند ملیتی با ورود خرمن های آماده از کشورهای بیگانه، هیچ نقشی در توسعه کشاورزی و صنعت دخانیات کشور ندارند و تنها سود سرشار این صنعت را به جیب می‌زنند.

وی افزود: باید با حمایت جدی از صنعت دخانیات کشور ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور، در راستای ایجاد اشتغال در کشور و حمایت از معیشت کشاورزان گامهای موثری برداشت.

مدیرعامل دخانیات ایران از کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خواست تا با حمایت‌های خود در راستای خدمت به کشاورزان و قطع دست دلالان نقش آفرینی کنند.

شیخان سپس از اعضای کمیسیون هفت سوال مطرح کرد که بدین شرح است؛

۱- چرا صنایع دخانی که جزء پرسودترین صنایع جهان محسوب می‌شود هیچ مزیت و ارزش افزوده‌ای برای کشاورزانِ کشتِ توتون و تنباکوی کشور ندارد و سود سرشار از این صنعت تنها به جیب صاحبان شرکتهای چندملیتی خارجی و دلالان این عرصه می‌رود؟

۲- چرا سطح زیر کشت توتون و تنباکو از ۲۰ هزار هکتار به ۲۰۰۰ هکتار تقلیل یافته است و چه کسانی به معیشت و اقتصاد کشاورزان آسیب زدند و منافع این واردات به جیب چه گروهی رفته است؟!

۳- چرا سهم شرکت دخانیات ایران در بازار مصرف داخل کشور به کمتر از ۱۰ درصد رسیده و کمپانی‌های چندملیتی بیش از ۷۵ درصد بازار کشور را تسخیر کرده اند؟

۴-چرا شرکت های چند ملیتی آمریکایی، انگلیسی، ژاپنی علی رغم سود سرشار از بازار داخلی ایران، هیچ تعهدی نسبت به عرصه کشت توتون و تنباکو نداشته و علی رغم وجود بخشی از مواد اولیه توتونی موردنیاز آنها در کشور، مبادرت به واردات بی رویه خرمن های توتون آماده از خارج می‌نمایند؟

۵- چرا قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و مالیات بر ارزش افزوده، در راستای منافع شرکت‌های چند ملیتی تنظیم شده است؟

۶- چرا پس از شکل‌گیری مرکز نظارت بر صنعت دخانیات، بخش کشاورزی آن کاملا رها شده و وزارت جهاد کشاورزی و مرکز نظارت بر صنعت دخانیات، هیچ گونه سیاست مشخصی نسبت به چگونگی تعامل با کشاورزان و برنامه‌های متناسب با آن را ندارند؟

۷- چرا سیاستگذاریها و قوانین صنعت دخانیات کشور که می بایست در راستای کاهش مصرف سیگار و مبارزه با قاچاق دخانیات پیش میرفت، امروز نه تنها این دو مساله کاهش پیدا نکرده بلکه موجب حضور و توسعه فعالیت شرکتهای چندملیتی شده و در عمل به اشتغال و عرصه کشاورزی داخلی آسیب و منافع کمپانی های چندملیتی و کشاورزان خارجی تامین شده است؟

در ابتدای ابن جلسه برخی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از جمله محمد جواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، ابراهیم نجفی نماینده آستانه اشرفیه، منصورعلی زارعی نماینده ساری، رحمت نوروزی نماینده علی آباد کتول و پرویز اوسطی نماینده قروه دیدگاههای خود را بیان کردند.

نمایندگان مجلس ضمن تقدیر و تشکر از رویکرد جدید شرکت دخانیات ایران و مدیرعامل دخانیات گفتند: کارهای خوبی در دخانیات ایران آغاز شده و آینده خوبی برای دخانیات ترسیم شده بنابراین حمایت از این شرکت لازم و ضروری است.

در پایان این جلسه، محمد شیخان مدیرعامل شرکت دخانیات ایران، به مناسبت ۳ خرداد و سالروز زادسازی خرمشهر، با حضور در مزار شهدای گمنام مجلس شورای اسلامی، به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.