×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

در جهان امروز، استانداردسازی منحصراً به تولید تجهیزات و محصولات محدود نمی‌شود. با توجه به توسعه علوم در همه زمینه‌ها، امروزه کمتر فعالیتی را سراغ داریم که نیاز به رعایت الزامات استانداردهای آن حوزه نداشته باشد.

۲۲ مهرماه روز جهانی استاندارد نام‌گذاری شده است تا در مقیاس جهانی تأکیدی بر اهمیت استاندارد باشد. در فولاد مبارکه و به‌طور اعم گروه فولاد مبارکه، استانداردسازی تمامی فعالیت‌ها و محصولات به‌عنوان هدف مدیریت و کارکنان در نظر گرفته شده است. در ادامه مطلب، نظر برخی متولیان و مدیران فولاد مبارکه اصفهان که استاندارد در فعالیت‌های آن‌ها از جایگاه خاص‌تری برخوردار است آمده است:

علیرضا کی‌یگانه، مدیر کنترل کیفی
استانداردسازی از پایه‌های علم است و در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقشی بسزایی دارد. استاندارد عبارت است از نظمی مبتنی بر نتایج سنجش‌پذیر علوم، فنون و تجربه‌های بشری که به‌صورت قواعد، مقررات و نظام‌هایی به‌منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه، افزایش میزان تفاهم، تسهیل ارتباطات، توسعه صنعت، صرفه‌جویی در اقتصاد ملی و حفظ سلامت و ایمنی عمومی به کار رود.

استاندارد، مطمئن‌ترین مسیر توسعه کشور
در جهان صنعتی امروز، همه‌چیز در حال تحول است. در این عرصه، استانداردهای جدیدی که به مدیریت کیفیت موسوم است، فقط به نتیجه محصول نهایی بسنده نمی‌کند، بلکه خط تولید را از ابتدا تا انتها زیر نظر می‌گیرد. این مدیریت و برنامه‌ریزی هدفمند، پویایی را به بخش‌های سازمانی هدیه می‌دهد. سرمایه‌گذاری در راه بهبود کیفیت کالاهای تولیدی برای پاسخ‌گویی به نیازهای مصرف‌کنندگان داخلی و راه‌یابی کالاها به بازارهای جهانی و کاهش واردات، مهم‌ترین اصل در توسعه اقتصادی است. هر کشورِ درحال‌توسعه که افزایش و بهبود ظرافت صنعتی را در رأس برنامه‌های خود قرار داده باشد، درمی‌یابد که استاندارد کردن شاخص‌های تولید و خدمات و همچنین سنجش و کنترل کیفیت محصولات، ازجمله نکات اصلی در برنامه‌های توسعه است.

در این راستا و بنا به اهمیت رعایت استانداردها واحد کنترل کیفی شرکت فولاد مبارکه مشخصات و پارامترهای متنوع کیفی کلیه محصولات تولیدی در نواحی مختلف آهن‌سازی، فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، نورد گرم و نورد سرد، اعم از تختال و انواع ورق‌های گرم و سرد را مطابق با استانداردهای تعریف‌شده ملی و بین‌المللی (ISO,DIN,EN,JIS,…) برای هر محصول براساس نیاز مشتریان و مصرف‌کنندگان کنترل، بازرسی و پس از مطابقت و تأیید ارسال می‌کندد تا در کنار سیستم‌های مختلف مدیریت کیفیت (ISO) ضامن حقوق مشتریان باشد.

امیر صالحی، مدیر آزمایشگاه‌ها
با توجه به نقش کلیدی آزمایشگاه در فرایند تولید محصولات باکیفیت، از زمان ایجاد مفهوم استاندارد، همواره آزمایشگاه یکی از ارکان اصلی در تدوین و به‌کارگیری مفاهیم استاندارد بوده است.

جهت استانداردسازی فعالیت آزمایشگاه‌ها در سراسر جهان، استاندارد ISO/IEC 17025 تحت عنوان الزامات عمومی احراز صلاحیت آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون تدوین شده است. این استاندارد با ایجاد سیستم مدیریت کیفیت در آزمایشگاه، علاوه‌بر بررسی الزامات مدیریتی، به الزامات فنی و تخصصی موردنیاز یک آزمایشگاه نیز می‌پردازد و به‌طور مستمر آزمایشگاه‌ها را ارزیابی می‌کند تا از به‌روز بودن روش‌های آزمون، مناسب بودن تجهیزات، تأسیسات و دانش فنی کارکنان اطمینان حاصل کند. اخذ گواهینامه‌ استاندارد ISO/IEC 17025 توسط یک آزمایشگاه باعث ایجاد مزایای ذیل می‌شود: ۱-افزایش دقت و صحت نتایج آزمایشگاهی؛ ۲- کسب اعتبار ملی و بین‌المللی به‌نحوی‌که نتایج خروجی این آزمایشگاه در آزمون‌هایی که صلاحیت آن کسب شده، در تمام نقاط جهان مورد پذیرش قرار می‌گیرد؛ ۳-افزایش اعتماد مشتریان؛ ۴-بهبود و ارتقای دانش فنی کارکنان.

آزمایشگاه‌های شرکت فولاد مبارکه از ابتدای تدوین این استاندارد نسبت به استقرار آن اقدام نموده و اولین گواهینامه این استاندارد را از مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران (NACI) در سال ۱۳۹۰ دریافت کرده است. در راستای اعتباربخشی بین‌المللی به آزمایشگاه‌های شرکت، در سال ۲۰۱۶ آزمایشگاه‌ها توسط آژانس تأیید صلاحیت ترکیه (TURKAK) نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و گواهینامه این استاندارد با اعتبار بین‌المللی اخذ شده است و به‌طور مستمر جهت تمدید این گواهینامه‌ها آزمایشگاه‌ها مورد ارزیابی و ممیزی قرار می‌گیرند.

علیرضا مولوی‌زاده، مدیر متالورژی و روش‌های تولید
فولاد مبارکه در تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی در زمینه محصولات فولادی تخت نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند و کارشناسان و متخصصین فولاد مبارکه در کمیته‌های متناظر در سازمان ملی استاندارد عضویت داشته و در تدوین و بازنگری استانداردها مشارکت دارند.

گفتنی است کمیته‌های متناظر در حوزه‌های مختلف محصولات فولادی و به‌تفکیک طبقه‌بندی انجام‌شده وجود دارد که افراد بر اساس تخصص در این کمیته‌ها عضویت داشته‌اند. ازآنجاکه واحد متالورژی و روش‌های تولید طراحی و تولید محصولات جدید را بر اساس استانداردهای بین‌المللی انجام می‌دهد نقش پررنگی در این راستا ایفا می‌کند و به سایر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیز خدمات قابل‌توجهی ارائه می‌دهد.

محمدعلی زمانی، رئیس پشتیبانی فنی مشتریان
از استانداردها به‌عنوان زبان مشترک دنیای امروز در رشد و توسعه کسب‌وکارها و انجام تبادلات تجاری یاد می‌شود و تنها با تکیه و تسلط بر این زبان، امکان معنا بخشیدن به دادوستد جهانی و حضور در بازارهای بین‌المللی وجود دارد. از طرف دیگر، استانداردها در زندگی اجتماعی ما کمک می‌کنند تا از کیفیت محصولات و خدماتی که دریافت می‌کنیم اطمینان داشته باشیم. در واقع اگر کالایی با شاخص‌های استاندارد تولید و ارائه شود، از کیفیت خوبی برخوردار است و به همین دلیل است که در بسیاری کشورهای جهان برای حرکت‌های اقتصادی خود استانداردهایی را معرفی می‌کنند. با توجه به اینکه هدف غایی استانداردها ارائه خدمت کیفی به مصرف‌کنندگان و رشد و توسعه تولیدکنندگان و نیز رمز بقا در بازارهای رقابتی داخلی و خارجی است، در تمام کشورها خصوصاً کشور عزیزمان ایران، موضوع تدوین و استقرار استانداردها با جدیت دنبال می‌شود.

استراتژی فولاد مبارکه
استانداردها، دستورالعمل‌هایی دقیق برای تولید، آزمایش و ارزیابی محصولات هستند و باعث می‌شوند محصولات از سطح کیفی مشخصی برخوردار باشند و عملکرد مطلوب آن‌ها تضمین گردد. ازاین‌رو شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی در خاورمیانه از بدو تأسیس، استقرار استانداردهای مدیریتی در حوزه‌های مختلف را سرلوحه کار خود قرار داده است. این سیاست ناشی از استراتژی سازمان مبنی بر ارتقای قابلیت‌های سازمانی، حرکت نظام‌مند و یکپارچه در مسیر بهبود مستمر و تعالی سازمانی بوده است. همچنین تولید و عرضه محصولات طبق مشخصات فنی و کیفی و منطبق با استانداردهای بین‌المللی به بازارهای داخلی و صادراتی باعث شده است شرکت فولاد مبارکه همواره برتری خود را در حوزه‌های مختلف مرتبط با استاندارد و کیفیت حفظ نماید.

شرکت فولاد مبارکه علاوه بر استقرار استانداردهای تولید محصول، نگاه ویژه‌ای به استانداردسازی ارائه خدمات به مشتریان خود داشته است و با استقرار استاندارد ایزو ۱۰۰۰۲ به‌منظور رسیدگی به شکایات مشتریان و استاندارد ایزو ۱۰۰۰۴ جهت نظرسنجی از مشتریان، گامی بلند در راستای خط‌مشی مشتری‌مداری و بهبود مستمر ارائه خدمات به مشتریان برداشته است.

همکاری فولاد مبارکه با سازمان ملی استاندارد، علاوه‌بر فعالیت‌های گفته‌شده، باعث افزایش کیفیت محصولات شرکت فولاد مبارکه نیز شده است. ارتباط فولاد مبارکه با سازمان ملی استاندارد در زمینه آزمایشگاه و تجهیزات آزمایشگاه، اخذ گواهی NACI از مرکز تأیید صلاحیت ایران و گواهی‌های کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاه نیز ازجمله موارد حائز اهمیت است. مشارکت فعال فولاد مبارکه در تهیه مدل ارزیابی جامع فولادها (IR-MARKING)، در کنار سازمان ملی استاندارد، دانشگاه صنعتی اصفهان، پژوهشکده فولاد ایران و انجمن تولیدکنندگان فولاد، در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان انجام گرفته است.

تاریخچه استاندارد در فولاد مبارکه
شرکت فولاد مبارکه از سال ۱۳۷۵ اقدام به اخذ اولین پروانه استاندارد ملی ایران برای محصول گرم نوردیده ساختمانی با کیفیت معمولی نمود و در سال‌های بعد هم‌زمان با توسعه شرکت و تولید محصولات جدید، اقدام به اخذ پروانه استاندارد ملی برای محصولات شرکت به این شرح گردید: ۱. ورق فولادی گرم نوردیده با کیفیت ساختمانی (سازه‌ای)؛ ۲. ورق فولادی گرم نوردیده با کیفیت کششی و معمولی؛ ۳. ورق فولادی سرد نوردیده با کیفیت کششی و معمولی؛ ۴. ورق فولاد کربنی گالوانیزه گرم پیوسته با کیفیت معمولی، شکل‌دهی متوسط و کششی؛ ۵. ورق فولادی پیش رنگ‌شده گالوانیزه؛ ۶. ورق قلع‌اندود.

از پروانه‌های استاندارد فوق، ورق فولادی پیش‌رنگ‌شده گالوانیزه پروانه استاندارد تشویقی دارد و بقیه استانداردها پروانه اجباری دارند. ورق قلع‌اندود نیز دارای پروانه استاندارد تشویقی بود که از سال ۱۳۹۸ مطابق بخشنامه سازمان ملی استاندارد به استاندارد اجباری تغییر کرد.

کلیه پروانه‌های استاندارد ملی برای محصولات فوق به‌طور دائم از زمان صدور تمدید شده و تست‌های مربوطه توسط اداره استاندارد یا آزمایشگاه‌های مورد تأیید اداره استاندارد انجام و نتایج تست‌ها بر روی پرتال سازمان ملی استاندارد بارگذاری می‌گردد.

فولاد مبارکه در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ در همایش‌های سالانه سازمان ملی استاندارد که در روز جهانی استاندارد برگزار می‌گردد به‌عنوان واحد نمونه استانی و کشوری توسط سازمان ملی استاندارد معرفی شد.

در طی این سال‌ها فولاد مبارکه یکی از اعضای اصلی تدوین استاندارد محصولات فولادی در کمیته‌های تدوین و بازنگری سازمان ملی استاندارد بوده است. ازجمله استانداردهایی که فولاد مبارکه در تدوین آن‌ها همکاری داشته است می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 ۱. محصولات تخت فولادی یا پوشش روی نیکل (ZN) به روش الکترولیتی؛ ۲. محصولات تخت فولادی سرد نوردیده با استحکام تسلیم بالا برای شکل‌دهی سرد؛ ۳. سیم فولادی و محصولات سیمی-پوشش‌های فلزی و غیرآهنی بر روی سیم فولادی؛ ۴. شمش- تختال فولادی کربنی ساده غیرآلیاژی و کم‌آلیاژ جهت فرایند شکل‌دهی گرم؛ ۵. تسمه (نوار ورق باریک فولاد نرم پوشش‌دهی‌شده سرد نوردیده) برای شکل‌دهی سرد؛ ۶. ورق فولاد الکتریکی سرد نوردیده غیرآلیاژی و بسیاری از استانداردهای دیگر که در سازمان ملی استاندارد تدوین گردیده است.

از دیگر موارد قابل‌توجه، عضویت فولاد مبارکه در کمیته‌های فنی تدوین استانداردهای بین‌المللی است که زیرمجموعه سازمان بین‌المللی ایزو به شمار می‌آید، ازجمله کمیته فنی اصلی (TC) و کمیته فرعی (SC) که کمیته اصلی TC ۱۷ ایران تحت عنوان کمیته متناظر فولاد است.

 سیامک شجاعی، مدیر تضمین کیفیت  استراتژی و تعالی سازمانی:
یکی از عوامل اصلی و مهم موفقیت سازمان‌ها در فضای کسب‌وکار بدون شک مفهوم کلیدی «مدیریت» است. تعریف مدیریت در نگاه کلاسیک در چرخه برنامه‌ریزی، اجرا، بررسی و اقدام خلاصه شده است. در واقع سازمان‌ها با درک محیط اقدام به برنامه‌ریزی جهت دست‌یابی به موفقیت در فضای رقابتی می‌کنند؛ سپس منابع لازم برای دست‌یابی به برنامه را شناسایی و تأمین می‌کنند. در مرحله اجرا، عملیات سازمان در جهت تحقق برنامه‌ها مدیریت می‌گردد و نهایت با ممیزی و بررسی فرایندها، میزان انطباق و اثربخشی عملیات در تحقق برنامه‌ها سنجش و متناسب با آن اقدامات اصلاحی و یا بازنگری برنامه‌ها صورت می‌گیرد.

با توجه به افزایش رقابت و پیچیدگی فضای کسب‌وکار، عوامل و مؤلفه‌های موفقیت در سازمان‌ها نیز دستخوش تغییرات شده‌اند و به‌تبع آن مدیریت بنگاه‌ها پیچیده‌تر و مشکل‌تر شده است؛ به‌طور مثال، اگر در سال‌های گذشته صرفاً از مدیریت کیفیت، ایمنی و یا محیط‌زیست صحبت می‌شد، امروزه مدیریت انرژی و آب، برند، ریسک، دانش، نوآوری، رضایت مشتری، تداوم کسب‌وکار، آموزش، دارایی‌ها و… جزئی از وظایف مدیران جهت موفقیت سازمان‌ها شده است. استانداردهای مدیریتی در واقع نقش ایجاد یک الگوی یکپارچه مدیریتی برای تمام المان‌های مؤثر بر کسب‌وکار سازمان‌ها را بر عهده دارند. فولاد مبارکه به‌عنوان یک سازمان پیشرو در این حوزه، همواره از بدو تأسیس استفاده از استانداردهای مدیریتی در کنار استانداردهای فنی را به‌عنوان یک راهبرد مدنظر داشته است. استقرار ۱۰ استاندارد مدیریتی در حوزه‌های مختلف گواهی بر این مدعاست. همچنین حضور بیش از ۱۰۰ نفر از کارکنان شرکت در فرایند ممیزی داخلی، آموزش‌های سالانه برای رده‌های مختلف نشان از اهمیت این موضوع در تربیت مدیرانی با تفکر سیستمی برای آینده سازمان دارد.

همچنین شرکت فولاد مبارکه از سال ۲۰۱۵ تاکنون  موفق به اخذ و تمدید گواهینامه‌های استانداردهای مدیریتی شامل سیستم مدیریت کیفیت (ISO9001)، مدیریت محیط‌زیست (ISO14001)، مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی (ISO45001)، مدیریت انرژی (ISO50001)، مدیریت ادعای مشتریان (ISO10002)، مدیریت رضایت مشتری  (ISO10004)، مدیریت ریسک (ISO31000)، مدیریت دانش (ISO30401)، مدیریت شایستگی (ISO10015)، مدیریت کرونا (ISO45005)  و دستورالعمل فنی کالیبراسیون (ISO17025)،  از شرکت S.G.S سوئیس  شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.