×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
ارز بایدتک نرخی شود/دست‌اندازی دولت‌ها به بانک ها عامل ایجاد تورم

رئیس اتاق بازرگانی تهران ضمن تاکید بر لروم تک‌نرخی شدن ارز گفت: دست‌اندازی دولت‌ها به بانک‌ها که امسال هم بسیار صورت گرفته، یکی از دلایل ایجاد تورم است‌.

به گزارش کیوسک خبر، مسعود خوانساری امروز در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: طبق گزارش اخیر صندوق بین المللی پول مهمترین چالش اقتصاد جهان تورم بالا در این ایام است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: علت این تورم پشتیبانی‌های انجام شده به علت بحران سلامت ناشی از شیوع کرونا و همچنین تهاجم روسیه به اوکراین مطرح شده است.

خوانساری ادامه داد: پیش بینی می‌شود با تشدید شوک‌های مربوط به افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی کماکان این تورم ادامه داشته باشد.

وی افزود: در آمریکا با وجود افزایش چند باره نرخ بهره جهت مقابله با افزایش قیمت‌ها اگرچه در دو سه ماه گذشته کاهش جزئی در تورم ایجاد شد اما مجدد در سپتامبر نسبت به ماه قبل ۴ دهم درصد و نسبت به سال گذشته ۸.۲ درصد افزایش داشته است.

خوانساری اضافه کرد: تورم مصرف کننده در این کشور به بالاترین رقم خود در ۴۰ سال گذشته رسیده و تورم مواد غذایی رکورد ۴۴ ساله گذشته را شکسته است و انتظار می‌رود که مجدد با افزایش نرخ بهره به ۷۵ صدم درصد، تورم ادامه داشته باشد و سازمان ملل هشدار داده که اگر این افزایش‌ها صورت بگیرد احتمالاً رکود جهانی در پیش خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران به اروپا هم اشاره کرد و گفت: کمیسیون اروپا اعلام کرده که در اروپا متوسط نرخ تورم نسبت به ماه قبل ۳ دهم درصد نسبت به تورم سالیانه ۳.۲ درصد بیش از سه برابر شده است.

خوانساری ادامه داد: بنابراین برای اولین بار از تأسیس اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۳ نرخ تورم در این اتحادیه دو رقمی شده است و از ۲۷ کشور عضو ۱۵ کشور تورم بالای ۱۰ درصد دارند.

وی با اشاره به وضعیت ایران نیز گفت: صندوق بین المللی پول برای ایران نیز در سال جاری تورم ۴۰ درصدی را پیش بینی کرده که مشابه سال قبل است. ایران در میان اقتصادهای منطقه خاورمیانه بالاترین نرخ تورم را دارد و تورم در کشورهای منطقه از ۱۷.۵ درصد ترکمنستان تا ۲.۷ درصد در عربستان متغیر بوده است.

خوانساری افزود: رشد اقتصادی جهان همچنان مثبت بوده اما سرعت رشد کاهش داشته است؛ یعنی از ۶ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۳.۲ درصد در ۲۰۲۲ رسیده است و نرخ رشد حجم تجارت کالا و خدمات از ۱۰.۱ درصد در ۲۰۲۱ به ۴.۳ درصد در ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

وی گفت: صندوق بین المللی پول برای ایران رشد اقتصادی ۳ درصد را برای سال جاری و برای سال آینده رشد ۲ درصدی را پیش بینی کرده و برای عراق ۹.۳ درصد و عربستان ۷.۶ درصد را پیش بینی کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: میانگین ارزش صادرات ایران در هر تن در ابتدای سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۳۶۳ دلار بوده که در سال ۱۴۰۱ نیز ۴۶۹ دلار بوده است.

وی اضافه کرد: میانگین واردات هر تن کالا در ابتدای سال گذشته ۱۲۰۷ دلار بوده که امسال ۱۶۱۳ دلار است که ۳۳ درصد رشد قیمت واردات در هر تن بوده است.

خوانساری با اشاره به جایزه نوبل اقتصادی که به سه تن از اقتصاددان‌های دنیا اهدا شد، گفت: نشان دادند که سیستم مالی و تأمین اعتبار مرکب از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نقش بزرگی در شکل گیری، رکود اقتصادی و در عین حال جلوگیری از بحران‌های اقتصادی بازی می‌کنند این سه تن نشان دادند که برای درک علل بحران‌های اقتصادی باید علاوه بر متغیرهای پولی به سیستم خلق اعتبار نیز توجه ویژه نود و شاهد خودشان را بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ قرار دادند.

وی گفت: این سند بسیاری مهمی است که در کشور ما هم کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد زیرا عمدتاً توجه به خلق پول توسط بانک مرکزی است ولی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: سود سپرده‌هایی که بدون درآمد بانک‌ها پرداخت می‌شود، خلق پول و اعتبار می‌کنند و همچنین دست اندازی دولت‌ها به بانک‌ها که امسال هم به نظر می‌آید بسیار صورت می‌گیرد یکی از دلایل ایجاد تورم است که در کشور کمتر به آن توجه می‌شود.

خوانساری ادامه داد: طبق گزارش سخنگوی بانک مرکزی در ۶ ماهه نخست سال جاری تأمین ارز کالاهای اساسی ۲ میلیارد دلار کمتر تخصیص داده شده است که این نشان می‌دهد سیاست تک نرخی کردن ارز موفق بوده است که باید این سیاست ادامه یابد.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از مهر، خوانساری تاکید کرد: اما اگر قرار باشد نرخ ارز چند نرخی باشد و سرکوب نرخ ارز صورت گیرد به همان بلایی که قبلاً در مورد ۴۲۰۰ مبتلا شدیم دوباره مبتلا می‌شویم.

وی در مورد کسب و کارهای دیجیتال گفت: گفته می‌شود که حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار کسب و کار دیجیتالی وجود دارد که با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده همه اینها در معرض خطر قرار دارند و عمدتاً در این کسب و کارها جوان‌ها و قشرهای روستایی کار می‌کنند و هر چقدر این محدودیت‌ها ادامه یابد ضربه مهلکی به کسب و کار و جوانان کشور وارد می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.