×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ابزارهای متنوع تامین مالی صنعت نفت از مسیر بورس انرژی ایران تشریح شد

بورس انرژی ایران با هدف معرفی شیوه‌های گوناگون تامین مالی در بیست‌و‌ششمین دوره نمایشگاه‌‌های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که از تاریخ ۲۳ تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد، حضور فعال داشت.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران، این نمایشگاه به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صنعتی و تجاری ایران در حوزه انرژی، سالانه با حضور جمع کثیری از شرکت‌های توانمند داخلی و خارجی در زمینه صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار می‌شود و شرکت‌های فعال در این صنعت دستاوردها و محصولات خود را در معرض بازدید دست‌اندرکاران و متخصصان قرار می‌دهند. این نمایشگاه به‌علت محدودیت‌های کرونایی مدتی لغو و امسال پس از دو سال برگزار شد. شرکت بورس انرژی ایران نیز نخستین حضور خود در این نمایشگاه را تجربه کرد و میزبان مهانان داخلی و خارجی بود.
صنعت نفت و مشتقات آن یکی از بزرگ‌ترین صنایع ایران است، ولی بسیاری از شرکت‌های متعدد این صنعت به بازار سرمایه راه نیافته‌اند، درصورتی‌که به‌راحتی می‌توانند از طریق ابزارهای موجود در بازار سرمایه اقدام به تامین مالی کنند.
از سویی دیگر، ایران بزرگ‌ترین دارنده ذخایر نفت و گاز دنیاست و انرژی پیشران اقتصاد این کشور است. یکی از اهداف بورس انرژی ایران از بدو تاسیس، فراهم کردن بازاری متشکل، قانون‌مند و رقابتی برای کشف منصفانه قیمت حامل‌های انرژی بوده است. نمایشگاه نفت فرصتی برای معرفی این شرکت به دیگر فعالان صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاهی است.
در همین راستا در دومین روز نمایشگاه، محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در نشستی خبری از آغاز همکاری با بورس انرژی ایران به‌منظور جذب نقدینگی بازار در قالب «گواهی سپرده کالایی نفت» خبر داد. این ابزار مالی جدید گامی بلند در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های دولت سیزدهم، مردمی‌سازی اقتصاد و مشارکت مردم در فروش نفت است که با هماهنگی میان بانک مرکزی، بورس انرژی ایران و سازمان برنامه و بودجه طراحی شده است.
از همین‌رو، کارگروهی با حضور متخصصان بورس انرژی ایران، شرکت ملی نفت و سایر ذی‌نفعان تشکیل شده تا از ظرفیت‌های بورس انرژی و ابزارهای مالی نوین برای تامین مالی صنعت نفت و تنوع‌بخشی به شیوه‌های فروش نفت خام و فراورده‌های نفتی استفاده شود.
به گفته محسن خجسته‌مهر معاون وزیر نفت با صدور «گواهی سپرده کالایی نفت» راه‌های دستیابی و بهره‌مندی از بازار ملی نفت جهت بهره‌مندی عموم مردم شکل می‌گیرد، به‌نحوی که مردم قادر خواهند بود بخشی از دارایی‌های خود را به‌صورت اوراق بهادار با پشتوانه نفت نگهداری کرده و آن را در بازار شفاف بورس انرژی مورد دادوستد قرار دهند. بدین‌ترتیب از نقدینگی بالایی که در کشور وجود دارد برای توسعه صنعت نفت استفاده می‌شود.

مهمانان غرفه بورس انرژی
روز یک‌شنبه ۲۵ اردیبهشت و سومین روز از این دوره نمایشگاه نیز غرفه بورس انرژی ایران و علی نقوی مدیرعامل این شرکت، میزبان محمد محمدی‌پور، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران بود. در این دیدار، دو طرف درباره جزئیات ساز‌و‌کار «گواهی سپرده کالایی نفت» و امکاناتی که این ابزار مالی جدید در اختیار صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی قرار می‌دهد، صحبت کردند.
همچنین دیداری میان مدیرعامل و معاونان شرکت بورس انرژی ایران و جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی صورت گرفت که در این دیدار راجع‌به زمینه‌های مشترک همکاری دو شرکت گفت‌و‌گو شد.
در میانه‌ این نمایشگاه مدیران سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط با فعالیت بورس انرژی مانند حمیدرضا صالحی نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، علی‌رضا جعفرپور بروجنی مدیرعامل نفت ستاره خلیج فارس، مدیران پالایش نفت تهران، مدیران پالایش نفت بندرعباس، مدیران پالایش نفت کرمانشاه و سیدحمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی دیدارهایی صورت گرفت.
همچنین بورس انرژی میزبان مدیران عامل کارگزاری‌های فعال در حوزه انرژی بازار سرمایه و نیز برخی مهمانان خارجی بازدیدکننده از نمایشگاه بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.