×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
آرامش شکننده در بیروت پس از ساعت‌ها درگیری و تیراندازی /شناسایی هویت ۱۰ تن از اغتشاشگران

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، خبرنگار “النشره” گزارش داد که پس از ساعت‌ها درگیری و تیراندازی آرامشی شکننده در منطقه الطیونه و اطراف آن حاکم است و تیراندازی متوقف شده است.
خبرنگار المیادین نیز با اعلام بازگشت امنیت به منطقه گفت، خسارت‌های مادی وارد شده به الطیونه در پی حمله امروز سنگین است طبق اطلاعاتی که المنار به آن دست یافته هویت ۱۰ تن از تحریک کنندگان و شرکت کنندگان در حمله الطیونه برای سرویسهای امنیتی مشخص شده است.
برخی رسانه‌ها اعلام کردند که ارتش برای ورود به ساختمانی در الطیونه که تک تیراندازان مجهول الهویه از آن به طرف مردم و حامیان حزب الله تیراندازی می‌کردند، در تلاش است.
بیانیه رهبران حزب‌الله و جنبش امل
رهبران حزب الله و جنبش امل در بیانیه‌ای اعلام کردند: معترضانی که به دلیل تحقیقات بندر در مقابل کاخ دادگستری در بیروت تظاهرات کردند ، مورد حمله مسلحانه گروه‌های حزب نیروهای لبنان قرار گرفتند که در محله‌های مجاور و بر روی پشت بام منازل مستقر شده و اقدام به هدف قرار دادن تظاهرات کنندگان کردند. این شبه نظامیان به قتل عمد روی آوردند و علت این شمار از شهیدان و زخمی شدگان هم، همین است
در این بیانیه تصریح شده است که حزب الله و جنبش امل “این اقدام جنایتکارانه و عمدی را که ثبات و آرامش مدنی را هدف قرار می‌دهد محکوم می‌کند. آنها از ارتش و نیروهای امنیتی می خواهند که به مسئولیت خود در بازگرداندن امور و دستگیری عاملان عملیات عمل کنند.
در این بیانیه تاکید شده است: عاملان قتل و تحریک کنندگان از اتاق سیاه این عملیات را اداره کردند؛ آنها باید محاکمه و به شدیدترین وجه مجازات شوند. به خانواده شهیدان متعهد می‌شویم تا تحقق عدالت موضوع را دنبال کنیم.
اتحادیه عرب
دبیرکل اتحادیه عرب نیز با هشدار نسبت افتادن در یک دور خطرناک خشونت از مردم لبنان خواست که خویشتنداری نشان دهند.
احمد ابوالغیط ، دبیرکل اتحادیه عرب ، از همه طرف‌های لبنانی خواست تا خویشتنداری داشته و از فتنه جلوگیری کنند و هشدار داد که در پی وقایع الطیونه ، وضعیت به یک دور خشونت می رسد.
بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی اتحادیه عرب، ابوالغیط گفت: ما از همه طرف‌های لبنانی می خواهیم که خویشتنداری کنند ، از فتنه ، زبان تحریک کننده و اقدامات تشدید کننده بپرهیزند و منافع لبنان را فراتر از هرگونه منافع حزبی و یا افراطی قرار دهند.
ناآرامی‌ها در بیروت
به دنبال اعتراضات به حکم دادگاه در رد دومین درخواست برکناری قاضی بیطار در پی مسائل اخیر درباره پرونده انفجار بندر بیروت، تنش و ناآرامی در منطقه “الطیونه” و تیراندازی از سمت یکی از ساختمان‌ها آغاز شد. برخی منابع نیز از شنیده شدن صدای انفجار خبر دادند که گفته شده دلیل آن منفجر شدن یک خمپاره بی۷ بوده است.
ارتش لبنان نیز تجهیزات زیادی را به سمت منطقه “الطیونه” پس از تبادل آتش بین افراد مسلح ارسال کرد.
حزب‌الله و جنبش امل
حزب الله و جنبش امل در بیانیه‌ای در خصوص حمله امروز به تظاهرات الطیونه گفتند که هدف این حمله کشاندن کشور به یک نزاع عمدی است که تحریک کنندگان و افراد دخیل در ریخته شدن خون قربانیان و شهدای بندر بیروت به منظور تحقق دستاوردهای سیاسی مغرضانه شان مسئولیت آن را بر عهده دارند.
در بیانیه مشترک حزب الله و جنبش امل آمده است: ساعت ۱۰:۴۵ ، هنگامی که شرکت کنندگان در تجمع مسالمت آمیز مقابل کاخ دادگستری رفتند تا سیاسی کاری تحقیقات در پرونده بندر بیروت را محکوم کنند،  پس از ورودشان به منطقه الطیونه در معرض شلیک مستقیم تک تیراندازان مستقر روی پشت بام ساختمان‌های مقابل قرار گرفتند و به دنبال آن تیراندازی گسترده‌ای صورت گرفت که منجر به شهادت و مجروحیت‌های شدیدی شد. زیرا تیراندازی‌ها سرها را نشانه گرفتند.
حزب الله و جنبش امل از همه حامیان خود خواستند که آرامششان را حفظ کرده و درگیر “فتنه مخرب” نشوند.

وزیر کشور لبنان
بسام المولوی، وزیر کشور لبنان تعداد کشته‌های تیراندازی‌ها را ۶ تن و زخمی‌ها را ۱۶ تن اعلام کرده است.
وزیر کشور لبنان گفت، شورای امنیت مرکزی بر لزوم حفظ صلح داخلی تاکید کرده است.
وی افزود: کسانی که در تظاهرات حضور یافتند به ما تاکید کردند که مسالمت آمیز خواهد بود. تبادل تیراندازی با عملیات تک تیراندازی آغاز شد و چهار خمپاره b۷ در هوا شلیک شد.
خبرنگار النشره نیز از شلیک “آر پی جی” به اطراف منطقه الطیونه خبر داد.
سازمان ملل
یوانا فرونتسکا هماهنگ کنده سازمان ملل در لبنان درباره تحولات خشونت بار امروز بیروت ابراز نگرانی کرد و گفت: در این شرایط حساس، خویشتنداری و تضمین بازگشت آرامش و حمایت از شهروندان ضروری است.
اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا، مقامات سیاسی لبنان را مسئول تحولات این کشور دانست.
اتحادیه اروپا خواستار خویشتنداری در لبنان شد و اعلام کرد: ما مکانیسم تحریم‌ها علیه لبنان را حفظ کرده و احتمال فعال‌سازی آن وجود دارد.
فرانسه
وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: فرانسه نگرانی عمیق خود را در مورد موانعی که بر روند صحیح تحقیقات در مورد انفجار در بندر بیروت و خشونت‌های اخیر تأثیر گذاشته است ابراز می‌دارد و ما از همه می‌خواهیم که آرام شوند.
فرانسه بر “ضرورت اجازه دادگستری لبنان برای کار مستقل و بی طرفانه بدون مانع ، با حمایت مقامات ، برای انجام تحقیقات در مورد انفجار بندر بیروت” تأکید کرد و خاطرنشان کرد: مردم لبنان منتظر اطلاع از نتیجه تحقیقات هستند، و آنها حق دارند اطلاعات لازم را بدست آورند.
ارتش لبنان
همچنین ارتش لبنان گفت، گشتی‌ها به منظور بازداشت افراد مسلحی که اقدام به تیراندازی می‌کنند به خیابان آمدند. ارتش لبنان هشدار داد که به سوی هر فرد مسلحی که در جاده‌ها رویت شود، تیراندازی خواهد کرد. فرماندهی ارتش لبنان از غیرنظامیان خواست که هر چه سریعتر از خیابان‌ها خارج شوند.
ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: در جریان حرکت معترضان به سمت منطقه دادگستری به آنها در منطقه الطیونه-بدارو تیراندازی شد و نیروهای ارتش سریعاً به منطقه اعزام شدند و به جستجوی عاملان تیراندازی پرداختند.  نیروهای ارتش لبنان به سوی هر تیراندازی کننده‌ای آتش خواهند گشود.

نخست‌وزیر لبنان
در پی کشته و زخمی شدن چند تن در جریان شلیک گلوله در منطقه الطیونه، نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان همگان را به آرامش و عدم کشیده شدن به سمت فتنه به هر دلیلی فراخواند و در عین حال خواستار برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت ملی شد.
در پی وخیم‌تر شدن اوضاع میقاتی به همراه موریس اسلیم ، وزیر دفاع به مرکز عملیات فرماندهی ارتش رفتند تا با فرمانده ارتش دیدار و رایزنی کنند.
میقاتی تاکید کرد: ارتش حامی میهن است و ما در مناسبت‌های ملی شعار نمی‌دهیم و امروز جانفشانی، شجاعت و تدبیر آنها را در حوادث تاسف بار منطقه مشاهده می‌کنیم.
وی گفت: ارتش اقدامات میدانی خود را برای بررسی اوضاع، بازگرداندن امنیت و از بین بردن همه عوامل مخل امنیت و بازداشت افراد دخیل در این وقایع و ارجاع آنها به دستگاه قضا پیش می‌برد.
مجلس اعلای شیعیان لبنان
مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان نیز گفت: این جنایت تلاشی برای ایجاد فتنه است که باید با برخورد عاقلانه و خویشتنداری پایان یابد. این مجلس ارتش و نیروهای امنیتی را مسئول شناسایی تحریک کنندگان و افراد دخیل در ریختن خون بیگناهان و مجازات آنها دانست.
مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان هدف قرار دادن غیرنظامیان را در کمینی مسلحانه به شدت محکوم کرد.

قاضی بیطار
بر اساس این گزارش، دادگاه تجدیدنظر لبنان امروز (پنجشنبه) درخواست برکناری قاضی بیطار در پی مسائل اخیر درباره پرونده انفجار بندر بیروت را برای دومین بار رد کرد.
روز سه‌شنبه بازپرس دادگستری قاضی طارق بیطار حکم جلب علی حسن خلیل عضو جنبش امل را صادر کرد. خلیل در گفت‌وگو با المیادین گفت، اقدام قاضی بیطار غیرقانونی بوده و از اصولی که باید دنبال شود، تعدی کرده است.
طارق بیطار پیشتر حسان دیاب، نخست وزیر سابق لبنان، علی حسن خلیل، غازی زعیتر، معاون وی و نهاد المشنوق از نمایندگان و وزرای سابق را احضار کرده بود.
بیطار روز سه شنبه ۱۲ اکتبر را موعد بازجویی خلیل و روز چهارشنبه ۱۳ اکتبر را موعد بازجویی زعیتر و المشنوق و ۲۸ ماه جاری میلادی موعد بازجویی دیاب تعیین کرد. اما به دلیل عدم حضور خلیل جلسه بازجویی وی لغو شد.
وکیل خلیل در جریان این جلسه خواستار فرصت برای ارائه مستندات خود به دادگاه شد که قاضی با رد این پیشنهاد، حکم بازداشت وزیر سابق امور مالی را صادر کرد.
پیشتر حزب‌الله لبنان، جنبش امل و جریان المرده خواستار تجمع مقابل کاخ دادگستری در بیروت در محکومیت تصمیم قاضی بیطار شده بودند.
نولاند
از سوی دیگر، ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد، میشل عون، رئیس جمهوری این کشور در کاخ “بعبدا” با ویکتوریا نولاند، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی دیدار کرد.

میشل عون و ویکتوریا نولاند در خصوص روابط دوجانبه و راه‌های توسعه آن در تمامی زمینه‌ها به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در این دیدار سفیر آمریکا در لبنان نیز حضور داشت.
نولاند روز چهارشنبه از مسکو عازم بیروت شد و قرار است با شماری از مسئولان لبنانی و نمایندگان جامعه مدنی دیدار کند.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.