×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۸ هزار و ۳۵ روستا تحت پوشش بنیاد برکت برای اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی قرار دارند

به گزارش کیوسک خبر، امیرحسین مدنی در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه ۸۰۰ بنگاه برای مشاغل خرد و کلان ایجاد شده است، گفت: در حال حاضر ۱۱۸ هزار طرح اشتغال‌زایی در کشور اجرا شده و تا پایان سال تعداد این طرح‌ها به ۱۸۰ هزار می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه ۸ هزار و ۳۵ روستا تحت پوشش بنیاد برکت برای اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی قرار دارند، اظهار داشت: در سامانه «بنیاد برکت» به تفکیک میزان اشتغال، نوع شغل، طرح‌های اجرایی و غیره وجود دارد.
مدنی به طرح ویژه کولبران اشاره و تصریح کرد: سه هزار و ۸۱۴ طرح ویژه کولبران در سه استان کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی اجرایی شده و تاکنون ۱۱ هزار و ۴۴۲ طرح برای کولبران ایجاد شده است که ۸۵ درصد سهم مردان و ۱۴ درصد سهم زنان بوده است.
مدیرعامل بنیاد برکت به طرح‌های اشتغال‌زایی در حوزه معلولین اشاره و گفت: هزار و ۱۰۹ طرح برای معلولان اجرایی شده و همچنین از ۱۱۵ هزار طرح‌های اشتغال‌زایی ۶ هزار و ۵۸۵ طرح مربوط به زنان سرپرست خانوار بوده است.
وی ادامه داد: پس از اجرایی شدن طرح اشتغال‌زایی، تسهیلگران بنیاد برکت دو سال به صورت متناوب در کنار آنها هستند و اگر طرح مشکلی داشته باشد به آنها در رفع آن کمک می‌کند.
مدنی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمتر از یک درصد معوقات بانکی در میان جامعه وجود دارد و تمامی افرادی که از ما تسهیلات دریافت کرده‌اند به موقع نسبت به پرداخت آن اقدام می‌کنند.
مدیرعامل بنیاد برکت به طرح به روستا بر می‌گردیم نیز اشاره و اظهار داشت: در ۳۵۰ شهرستان کشور این طرح اجرایی می‌شود و براساس منطقه، تسهیل گران نسبت به اشتغال‌زایی و بازگشت افراد به روستاها اقدام می‌کنند.
مدنی با اشاره به اینکه حاشیه نشینی به دلیل مهاجرت از روستا به حاشیه شهرها رخ داده، تأکید کرد: بخشی از این اتفاق نیز دلایل اجتماعی و فرهنگی دارد و آن بخش که مربوط به شغل و اقتصاد است، سعی می‌کنیم با اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی در روستاها نسبت به بازگشت افراد از حاشیه شهرها اقدام کنیم.
وی افزود: در سال جاری حداقل پنج هزار طرح در حوزه مهاجرت معکوس ایجاد می‌کنیم که در این صورت ۳۰ هزار مهاجرت معکوس رخ خواهد داد.
وی درباره نحوه ورود به این پویش گفت: مردم می‌توانند از طریق سایت و اپلیکیشن بنیاد برکت به سامانه ثبت نام متقاضیان مهاجرت معکوس مراجعه و ثبت نام کنند.
مدیرعامل بنیاد برکت گفت: در طرح “برکت خورشید” به زودی کلنگ احداث مدرسه کودکان کار در تهران به زمین زده می‌شود.
‌به گفته مدنی اگر بتوانیم حداکثر ۱۵ هزار طرح در حوزه مهاجرت معکوس اجرایی کنیم، در این صورت ۶۰ هزار مهاجرت معکوس اتفاق می‌افتد.
مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به اینکه سال گذشته ۷۰ هزار طرح خرد راه اندازی شده است، تصریح کرد: همچنین ۱۳ هزار و ۵۰۰ طرح عمرانی در حوزه مسکن، مدرسه، راه، آب رسانی و غیره نیز اجرایی شد.
وی با تأکید بر اینکه در سال جاری ۳۰۰ بنگاه اشتغال‌زایی راه اندازی می‌شود، گفت: تا پایان سال ۹۰ هزار طرح ایجاد خواهد شد.
مدیرعامل بنیاد برکت در خصوص اعتبارطرح های اشتغال‌زایی در پاسخ به سوال خبرنگاران تأکید کرد: امسال بنا داریم ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های اشتغال‌زایی هزینه کنیم که بخشی از بانک و بخشی از سوی مردم تأمین خواهد شد.
مدنی در خصوص تسهیلات پرداختی برای مشاغل مختلف گفت: در مشاغل خرد ۷۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود که البته در برخی از طرح‌ها دو تا سه وام پرداخت می‌کنیم. همچنین در مشاغل خانوادگی صد تا ۲۵۰ میلیون تومان وام می‌دهیم. در کارگاه‌های تولیدی و بنگاه‌ها ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان وام پرداخت می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه در برخی از مشاغل مشارکت مدنی نوع دو داریم که به آنها ۵۰۰ تا یک میلیارد تومان وام پرداخت می‌کنیم، گفت: در مشاغلی که مشارکت مدنی دو و سه داریم یک تا ۱۰ میلیارد تومان وام می‌دهیم و همچنین در برخی جاها نیز مشارکت در سهام داریم که در آنجا نیز تا ۱۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری می‌کنیم.
مدیرعامل بنیاد برکت اظهار داشت: در مشاغل خرد سود بانکی زیر ۱۰ درصد است. در بنگاه‌ها ۱۴ درصد نرخ سود بانکی است.