×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایرنا، «فرزاد طلاکش» روز دوشنبه در مراسم رونمایی از سند برنامه ملی ارتقای کیفیت بهداشتی و تضمین سلامت تخم مرغ افزود: ۷۵ درصد تخم مرغ مصرفی صنعت غذا از طریق واسطه ها به شکل شکسته و نوک زده جذب می‌شود.

وی با بیان اینکه از ۱۰۵ هزار تن تخم ماکیان روستایی ۷۵ درصد تخم‌مرغ و بقیه تخم غاز و اردک است، افزود: تشدید کنترل و  نظارت ها، ارتقای کیفیت تخم مرغ را نوید می دهد.

دبیر کانون سراسری انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار درباره کنترل مرغداری های غیرمجاز، گفت: وجود مرغداری های غیرمجاز، معضل اساسی صنعت طیور کشور است که دستگاه های نظارتی نیز به آن واقف هستند، زیرا با اقدامات غیربهداشتی خود سیاست های تولید، اقتصاد و بهداشت را مخدوش می کنند.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از فعالیت واحدهای غیرمجاز، ما محصول تخم مرغ را وارد چرخه مجاز کردیم تا واحدهای بسته بندی مکلف شوند تخم مرغ را از واحدهای مرغداری مجاز دریافت کنند.

طلاکش گفت: بنابراین شرایطی را فراهم کرده ایم که کارخانجات حتی در صورت خرید از واحدهای غیرمجاز این محصول را  ۲۵ تا ۳۰ درصد بالاتر از قیمت بازار خریداری کنند تا تولید برایشان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

به گفته وی، اکنون ۱۴۰ واحد بسته بندی تخم مرغ در کشور فعال است که مطمئن هستیم که همه اینها تخم مرغ با استاندارد تعریف شده سازمان دامپزشکی و انجمن شناسنامه دار عرضه نمی کنند، اما محصولات آنان تحت عنوان بسته بندی وارد بازار می شود بنابراین با اجرای این سند بسته‌بندی‌ها به سمت استاندارسازی و رتبه بندی پیش می رود.

دبیر کانون سراسری انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار با اشاره به اینکه برنامه ما تولید تخم مرغ با کیفیت است، افزود: با اجرای این سند واحدهای بسته بندی ما به واحدهای مانیتورینگ نظارتی تبدیل می شوند که در ارتقای کیفیت و تضمین سلامت موثر خواهد بود.

طلاکش در پاسخ به انتقاد برخی مبنی بر اینکه چرا تخم‌مرغ باید با بسته بندی شیک و گران به بازار عرضه شود، گفت: متخصصین بهداشتی مواد غذایی می دانند که مواد غذایی بسته بندی از هرگونه آلودگی عوامل شیمیایی، فیزیکی، میکروبی و جذب گازهای شیمیایی دور هستند.

وی ادامه داد: با اجرای سند برنامه ملی ارتقای کیفیت، امکان ردیابی تخم مرغ در فرایند تولید تا عرضه گواهی، حمل و عرضه قابل پیگیری است و می تواند در کاهش تخلفات موثر باشد.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار با بیان اینکه صنعت مرغ تخمگذار بزرگترین مصرف کننده کارتن در کشور هستند، گفت: برای حمل تخم مرغ روزانه ۲۲۸ هزار و ۵۰۰ عدد کارتن به ارزش ۶۸۸ میلیون تومان و سالانه ۸۳ میلیون و  ۴۰۲ هزار کارتن به ارزش ۲۵۱ میلیارد تومان به مصرف این صنعت می رسد که رقم چشمگیری است.

به گفته وی، اکنون قیمت هر عدد کارتن برای بسته بندی و حمل تخم مرغ سه هزارتومان است.

طلاکش اظهارداشت: برای کاهش مصرف کارتن وارداتی، اکنون یکی از واحدهای تولیدی تخم مرغ در قزوین و بسته بندی آن در تهران اقدام به حذف کارتن کرده است به طوری که محصول تخم مرغ با شانه حمل و نقل می شود که در کاهش هزینه‌ها تاثیرگذاراست.

وی سرانه مصرف تخم مرغ  در کشور را پایین برشمرد و گفت: طبق آمارها سرانه مصرف تخم مرغ ۲۰۳ عدد است که نسبت به مصرف کشورهای پیشرفته رقم پایینی است.

طلاکش ادامه داد: اگر جمعیت کشور را دارای ۱۰ دهک بدانیم، مصرف تخم مرغ در دهک اول تا پنجم ۳۳۰ عدد، دهک پنجم تا هفتم ۲۵۰ عدد و دهک هشتم تا دهم ۱۷۰ عدد در سال است.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار افزود: امروز قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در واحدهای تولیدی بدون در نظر گرفتن حاشیه سود هشت هزارتومان است که ادامه این روند می تواند ضرر این صنعت را به دنبال داشته باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.