×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
۱۴۴ میلیارد دلار به ارزش بازار تسلا افزوده شد

به گزارش کیوسک خبر، شرکت خودروسازی تسلا سال نو میلادی را به قدرت آغاز کرد و به محض آن که گزارش مالی فصل آخر سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد و در آن رکورد تحویل خودرو را شکست، از لحاظ تحلیل گران بازار عملکرد آن مثال زدنی شد.

همین افزایش ۱۴ درصدی در بازار سهام تسلا معادل کل بنگاه های اقتصادی نظیر استارباکس یا هانیبال است و از ۹۰ درصد کمپانی های فهرست اس اند پی ۵۰۰ بالاتر است.

جالب این جا است که در مقایسه با خودروسازانی مثل تویوتا که سالانه بین ۸ تا ۱۰ میلیون خودرو در جهان به فروش می رسانند، فروش ۳۰۸,۶۰۰ دستگاه در فصل آخر سال ۲۰۲۱ اصلاً عددی به حساب نمی آید. با این حال پیش بینی های بازار نشان می داد که این شرکت حداکثر موفق به تحویل ۲۶۳ هزار دستگاه ظرف ۳ ماه آخر سال می شود. کل خودروهای فروخته شده تسلا در سال به یک میلیون دستگاه نرسید اما با همین ۹۳۶‌ هزار دستگاهی که در سال ۲۰۲۱ فروخت نسبت به سال ۲۰۲۰ بیش از ۸۷ درصد رشد داشت.

یکی از دلایلی که شگفتی تحلیل گران را برانگیخته آن است که همه خودروسازان دنیا در سال ۲۰۲۱ با کمبود شدید تراشه مواجه بودند و خطوط تولید آنها به کرات با توقف مواجه شده است.

ایلان ماسک در توییتر خود کارکنان تسلا را به خاطر این دستاورد مهم ستوده آنهم در سالی که وی «کابوس زنجیره تأمین» توصیف کرده است.

شاخص تحویل خودرو به مشتری در خصوص تسلا خیلی زیر ذره بین تحلیل گران بازار بورس است. این شاخص حکم فشارسنج یا دماسنج اندازه گیری وضعیت تسلا و به طور کلی خودروهای برقی را دارد و دلیل آن هم این است که تسلا در خودروهای برقی و تولید باتری های مخصوص آن همچنان در دنیا پیشتاز و پیشگام است.

تسلا بارها گفته است که تحویل خودرو به مشتریان را سالانه ۵۰ درصد افزایش می دهد. در ۷ فصل گذشته، تحویل خودرو به مشتریان در تسلا روند افزایشی داشته،‌ با این که کرونا به همه خودروسازان و تأمین کنندگان، به ویژه تراشه سازان لطمه وارد کرده و خطوط تولید را با توقف رو به رو کرده، آن هم در شرایطی که تقاضا همچنان رو به افزایش است.

جفری اوزبورن از تحلیلگران کاون Cowen می گوید سال ۲۰۲۲ برای تسلا بسیار حیاتی و تعیین کننده خواهد بود.

در سال ۲۰۲۱ ارزش سهام تسلا به طور کلی ۵۰ درصد رشد داشت طوری که ارزش آن را به ۱ تریلیون [هزار میلیارد دلار] رساند. تعداد شرکت هایی که ارزش سهام آنها به رقم هزار میلیارد دلار رسیده به تعداد انگشتان دست هم نمی رسند.

از ماه نوامبر به بعد،‌ مدیر عامل تسلا حدود ۱۰ درصد از سهم خود در این شرکت را فروخته است.

منبع: بلومبرگ