×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۰ تا ۱۰۰ آموزش محاسبه حقوق دستمزد در سال ۱۴۰۱

در دنیای اعداد و ارقام، حسابداری حقوق و دستمزد یکی از اساسی ترین مباحثی است که کسب و کارها، چه بزرگ و چه کوچک با آن درگیر هستند. در این مطلب هرآنچه که باید در مورد حسابداری حقوق و دستمزد و نحوه محاسبه آن بر اساس قانون کار بدانید را تشریح می کنیم.

حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟

مفهوم آموزش حقوق و دستمزد به هیچ وجه سخت نیست؛ واحد حسابداری و افرادی که به عنوان متصدی امور مالی و حسابداری در هر شرکتی مشغول فعالیت هستند، باید کارکرد پرسنل را به طور دقیق محاسبه کنند و جزئیات آن را در چهارچوب یک فیش رسمی با عنوان فیش حقوقی به کارکنان ارائه کنند. اطلاعاتی که در مورد حقوق کارکنان وجود دارد باید هر ماه به عنوان هزینه در دفاتر ثبت شوند تا در محاسبات مالیاتی هم محاسبه شوند.

لیست حقوق چیست؟

در کوتاه ترین جواب لیست اطلاعات پرداختی به کارکنان است. مربوط به غرامت خدمتی است که شرکت باید به کارکنان خود در عوض یک دوره‌ی زمانی مشخص و در یک تاریخ مشخص پرداخت کند. لیست حقوق مربوط به مبلغی است که در عوض ساعات معینی کارکرد مثلاً هفتگی یا ماهانه به کارگران یا کارمندان پرداخت می‌شود.

فرمول محاسبه حقوق و دستمزد چیست؟

پس از اینکه منابع انسانی اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه حقوق و دستمزد را در دسترس حسابداری قرار داد، محاسبه حقوق و دستمزد شروع می شود. حسابداری طبق فرمول و بر اساس نرخ حقوق و دستمزد، دریافتی کارکنان را محاسبه می کند و برای آن ها فیش حقوقی تهیه و تنظیم می کند.

حقوق و دستمزد را چگونه محاسبه کنیم؟

در این قسمت به صورت مرحله به مرحله محاسبه حقوق و دستمزد در حسابداری را آموزش می دهیم. ولی پیش از آگاهی با روش محاسبه حقوق و دستمزد باید به چند نکته توجه کنیم. نکته اول دقت به تمام دریافتی های قانونی است؛ مواردی مثل حقوق و دستمزد، حق اولاد، حق مسکن، خواربار و بن، ایاب و ذهاب، مزایای غیر نقدی، سود سالانه و تمامی موارد مرتبط همه باید ملاحظه شوند.

نکته دوم این است که حقوق کارکنان حاوی ۳ بخش، حقوق و حقوق پایه، کسر کسورات و مزایا است. به تعبیر بهتر آیتم های حقوق و دستمزد حاوی موارد زیر است:

  1. حقوق پایه: حقوقی است که به عنوان پایه حقوق به کارکنان پرداخت می‌شود.
  2. کسر کسورات: به کلیه کسورات حقوق گفته می شود (از جمله مالیات و بیمه).
  3. مزایا: کلیه مزایای قانونی شامل حق مسکن، عیدی، حق اولاد، پاداش و حق ماموریت است.

محاسبه حقوق و دستمزد را از کجا شروع کنیم؟

برای محاسبه حقوق و دستمزد نیاز است ۵ مرحله زیر را طی کنید:

  1. تعیین حقوق پایه
  2. محاسبه اضافه کاری
  3. محاسبه مالیات
  4. حق بیمه تأمین اجتماعی
  5. محاسبه مقدار مزایای نیروی کار

که توضیحات هرکدام را در ادامه می خوانید.

تعیین حقوق پایه

مرحله اول عملیات حسابداری حقوق و دستمزد معین کردن حقوق پایه است. حقوق پایه به صورت سالانه مشخص می‌شود. شورای عالی کار وظیفه معین کردن حقوق پایه سالانه را به عهده دارد.

اگرچه معین کردن حقوق پایه به این دلیل نیست که محدودیتی برای استفاده از این حقوق پایه وجود داشته باشد. حقوق کارکنان می‌تواند به صورت توافقی بین کارفرما و کارکنان مشخص شود و به شکل روزانه، هفتگی، ماهانه یا پروژه ای پرداخت شود. البته لازم است برای این مورد، قرارداد تنظیم شود. چنانچه حقوق ساعتی محاسبه می‌شود، باید ساعات حضور محاسبه شود و سپس حقوق مشخص شود.

محاسبه اضافه کاری

اضافه کاری یکی از مبحث هایی است که اهمیت فراوانی دارد. استفاده از نیرو بیش از ساعت تعیین شده طبق قانون کار و بر حسب توافق دو طرف معادل ۴۰ درصد اضافه بر نرخ مزد عادی است. اضافه کاری حاوی محدودیت در ساعت (حداکثر ۴ ساعت در روز و ۱۳۵ ساعت در ماه) است.

محاسبه مالیات

برعکس موارد قبلی که به حقوق و دستمزد اضافه می شود، مالیات حقوق از کسورات حقوق و دستمزد است. نرخ مالیات حقوق به صورت سالانه مشخص می‌شود و با میزان دریافتی کارکنان مرتبط است.

حق بیمه تأمین اجتماعی

از دیگر کسورات حقوق و دستمزد است که برای واگذاری خدمات بیمه تأمین اجتماعی به کارکنان در حسابداری حقوق و دستمزد در نظر گرفته می‌شود. حق بیمه در کل ۳۰ درصد از جمع حقوق و مزایای کارکنان است که از ۳۰ درصد، ۷ درصد توسط فرد و ۲۳ درصد توسط کارفرما پرداخت می‌شود.

 

محاسبه مقدار مزایای نیروی کار (بر حسب توافق با کارفرما)

بر حسب مقدار کارکرد هر فرد، به وی حق بن تعلق می‌گیرد. در جدول حقوق و دستمزد پرداخت شده به هر فرد در سال مورد محاسبه، بر اساس تعداد ساعتی که کارکرده است محاسبه می‌شود. همه از مزیای برابری برخوردار نیستند. مزایا به طور معمول بر حسب سوابق کاری، تخصص و توافق با کارفرما مشخص می‌شود.

مزایا در حالت کلی به دو نوع زیر دسته بندی می شود:

  1. مستمر
  2. غیرمستمر

که در ادامه به توضیح هر یک پرداخته ایم.

مزایای مستمر؛ افزایش حقوق نقدی و غیرنقدی

مزایایی که به غیر از حقوق پایه به کارکنان پرداخته می شود. مزایای مستمر می توانند در چهارچوب افزایش حقوق نقدی و غیر نقدی باشند. مسکن سازمانی، بن تهیه مواد غذایی یا سبدهای کالا و بسیاری از موارد این چنینی مزایای غیر مستمر غیر نقدی و مواردی مثل حق ایاب و ذهاب، حق مسئولیت یا موارد دیگر از مزایای نقدی مستمر هستند.

مزایای غیر مستمر؛ به حقوق اضافه نمی‌شوند

مزایای غیر مستمر به حقوق اضافه نمی‌شوند. معمولاً به کارگران تعلق می‌گیرد. پاداش، عیدی آخر سال، هزینه درمان، حق ماموریت، دریافت مبالغ مرخصی‌های استفاده نشده بعضی از مثال‌های مزایای غیر مستمر هستند که باید در محاسبات حقوق و دستمزد در نظر گرفته شود.

نتیجه گیری

محاسبه حقوق و دستمزد باید به صورت دقیق محاسبه شود و جزئیات آن در یک فیش رسمی با عنوان فیش حقوقی به کارکنان ارائه شود. محاسبان یکی از مجموعه های بزرگ آموزش حسابداری و همچنین آموزش حقوق و دستمزد در ایران است که می توانید این آموزش را به صورت حضوری و غیرحضوری و با دریافت مدرک معتبر در این مجموعه بگذارید. درصورتی که نیاز به راهنمایی بیشتر دارید می توانید با شماره ۰۳۱۴۰۲۰ تماس بگیرید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.