×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
یک هفته با بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به”عرضه خودرو در بورس، ضدرانت، بهترین و عادلانه ترین روش است”،”عرضه خودرو در بورس کالا باعث تعادل قیمت ها می شود”،”باید کل شبکه عرضه خودرو در بورس کالا عرضه شود” و”مصرف‌کننده از فروش بورسی خودرو منتفع می‌شوند” اشاره کرد.

عرضه خودرو در بورس، ضدرانت، بهترین و عادلانه ترین روش است

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بخشی از تقاضای بازار خودرو، مصرفی نیست، گفت: عرضه خودرو در بورس باعث حذف رانت و کنار رفتن چرخه‌های دلالی در بازار شده که نشان می‌دهد بهترین، عادلانه‌ترین و کم هزینه‌ترین روش در اقتصاد، عرضه در بورس کالا است.

محمدصادق مفتح اظهار کرد: آمار نشان می‌دهد با عرضه خودرو در بورس کالا تولیدکننده و مصرف‌کننده هم‌زمان منتفع شده‌اند و دلالانی که از فاصله قیمتی خودروها ارتزاق می‌کردند نیز از گردونه معاملات کنار رفته‌اند لذا کم هزینه‌ترین روش برای اقتصاد و حذف رانت و پاسخ به تقاضای بازار، عرضه خودرو در بورس کالاست تا با پیاده سازی برنامه‌ها و رشد تولید به تعادل بازار برسیم.

تعیین برنامه هفتگی و افزایش عرضه خودرو در بورس، باعث تعدیل بیشتر قیمت‌ها می‌شود

مجید عشقی در رابطه با برنامه‌های در دست اقدام برای افزایش عرضه خودرو در بورس گفت: امیدواریم با سلسله اقداماتی، از جمله اصلاح ساختار مالی شرکت‌های خودروسازی، اصلاح مدیریت شرکت‌ها، تامین قطعات، افزایش بهروری و… که وزارت صمت نیز پیگیر آن است، بتوانیم عرضه خودرو را افزایش دهیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود:امیدواریم با افزایش عرضه‌ها و تعیین برنامه عرضه هفتگی، این افزایش قیمت‌ها کنترل شود و منافع حاصل از این عرضه‌ها به نحوی به خودروساز و مردم برسد که خودروساز در سال‌های آینده افزایش تولید و توسعه محصولات جدید را، در دستورکار داشته باشد.

باید کل شبکه عرضه خودرو در بورس کالا عرضه شود

مشاور وزیر اقتصادی و دارایی با بیان اینکه باید کل شبکه عرضه خودرو (تولید داخل و وارداتی) در بورس کالا عرضه شود، گفت: در گذشته بخشی از انحراف قیمت‌ها در بازار خودرو و حاشیه سودها نصیب دلال‌ها و واسطه‌ها می‌شد، اما با عرضه خودرو در بورس این موضوع را برطرف شده است.

وحید شقاقی شهری با بیان اینکه با عرضه کل تولید خودرو در بورس، دیگر شاهد تفاوت قیمت‌ها نخواهیم بود، گفت: بر این اساس باید عرضه خودرو برای انواع خودروهای تولید داخل و وارداتی را در بورس عرضه کنیم تا همه نظام عرضه و تقاضای خودرو در یک بستر شفاف و قانونی شکل بگیرد، نه اینکه بخشی از این نظام در این روش باشد و بخشی خارج از شبکه عرضه شود.

عرضه خودرو در بورس کالا باعث تعادل قیمت ها می شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بهترین شکل عرضه خودرو، عرضه در بورس کالا است، زیرا می‌تواند به تعادل قیمت این محصول داخلی کمک کند و حتی موجب کاهش قیمت در بازار آزاد می‌شود.

جعفر قادری افزود: باید به این سمت برویم که بورس کالا برای خودرو تعیین‌کننده باشد، زیرا قرعه‌کشی موضوعیتی ندارد زیرا این روش رانتی را برای افراد ایجاد کند و باید از آن جلوگیری کرد؛ با عرضه خودرو در بورس کالا قطعاً مردم راحت‌تر می‌توانند این کالا را خریداری کنند، زیرا نرخ کمتری نسبت به بازار آزاد می‌پردازند.

مصرف‌کننده از فروش بورسی خودرو منتفع می‌شوند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شفافیت در عرضه و تقاضا، تعادل قیمت‌ها، قطع دست دلالان از بازار خودرو و حفظ و ارتقای روند تولید را از مزایای عرضه خودرو در بورس کالا برشمرد.

کاظم موسوی با اشاره به انتفاع هر دو طرف خودروساز و مصرف‌کننده از فروش بورسی خودرو تصریح کرد: در عرضه خودرو در بورس کالا معاملات در یک بستر شفاف انجام می‌شود و ضمن اینکه قیمت‌ها در مقایسه با قیمت‌های بازار متعادل‌تر است، موجب امیدواری خودروسازان در حفظ و ارتقای روند تولید و همچنین قطع دست دلالان و سوداگران از بازار است.

تبدیل بحران صنعت خودرو به فرصت با بسترسازی بورس کالا

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: شدت زیان‌دهی صنعت خودرو به جایی رسیده بود که اگر قرار بود فعالیت این صنعت با وضعیت گذشته ادامه پیدا کند، دیگر منابعی برای پرداخت بدهی‌ها باقی نمی‌ماند، اما امروز این صنعت با عرضه خودرو در بورس کالا احیا شده و مردم ارزان‌تر از بازار خودرو می‌خرند.

همایون دارابی با بیان اینکه به صورت طبیعی و با توجه به تورم حاکم در اقتصاد کشور هیچ کالایی در درازمدت ارزان نمی‌شود، اظهار داشت: با ادامه عرضه‌های خودرو به بورس کالا، مردم می‌توانند خودرو را ارزان‌تر از قیمت‌های اعلام شده در بازار خرید کنند و رشد عرضه‌ها همان طور که در آمارها مشخص است به تعادل بازار منجر می‌شود.

تلاش دلالان برای بازگشت رانت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی خودرو

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: افرادی که بعد از سال ها از دلالی خودرو تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سود برده اند، می توانند برخی مسئولان را تحت تاثیر قرار دهند و در مقابل شفافیت مقابله کنند؛ به عبارتی هیچ دلالی در مقابل کاهش سود خود سکوت نمی کند اما منطق حذف رانت و قیمت گذاری به واسطه عرضه در بورس کالا، قوی تر از قدرت دلالان خواهد بود.

مهدی سوری با تاکید اینکه عرضه خودرو در بورس کالا در مقابل سایر روش های عرضه به ویژه آنهایی که به واسطه اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد در طول سالیان اخیر، توزیع رانت کرده اند، قطعا بهترین راهکار به شمار می رود، اظهار کرد: به صورت مطلق می توان گفت بهترین روش برای صنعت خودرو، دست برداشتن از حمایت بی دلیل از این صنعت و تسهیل شرایط واردات خودرو است تا در یک فضای رقابتی، پولی که از فروش خودرو به دست کارخانه می آید مستقیما به تولید باز گردد.

چانگان، کیا و دنا راهی بورس کالا می شوند

در هفته گذشته بورس کالای ایران از پذیرش ۲۱ هزار و ۱۴۰ دستگاه خودرو وارداتی از سوی شرکت های چانگان و کیا و خودرو دنا خبر داد.

مدیریت پذیرش بورس کالای ایران اعلام کرد: پذیرش ۲۱ هزار و ۱۴۰ دستگاه خودرو وارداتی از سوی شرکت های چانگان و کیا و خودرو دنا (متعلق به ایران خودرو) در تاریخ ۱۱ آذر تصویب شد.به این ترتیب ۱۹ هزار خودرو سوازی چانگان CHANGAN متعلق به چانگان چین که عرضه کننده آن سایپا است، راهی بورس کالا می شود.

همچنین شرکت بازرگانی کوشا خودرو نگین ۵۰۰ دستگاه خودرو سواری KIA CERATO و ۵۰۰ دستگاه خودرو سواری KIA SPORTAGE و ۵۰۰ دستگاه خودرو سواری KIA K۵ و ۲۰۰ دستگاه خودرو سواری KIA CEED و ۱۰۰ دستگاه خودرو سواری KIA PICANTO و ۱۰۰ دستگاه خودرو سواری KIA PEGAS و ۱۰۰ دسنگاه خودرو سواری KIA RIO و ۷۰ دستگاه خودرو سواری KIA SONET و ۷۰ دستگاه خودرو سواری KIA SELTOS متعلق به شرکت KIA کره جنوبی را در بورس کالا پذیرش کرده است.

همچنین ایران خودرو موفق به پذیرش خودرو سواری رانا خود در بازار اصلی بورس کالا شده است.

۵۰۰ دستگاه وانت کارا دوکابین فروخته شد

بهمن موتور در روز ۲۰ دی ماه ۵۰۰ دستگاه کارا دو کابین را به قیمت ۳۳۳ میلیون تومان در بورس کالا فروخت.

هر دستگاه وانت کارا دو کابین که با قیمت ۳۰۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بورس عرضه شده بود به بهای ۳۳۳ میلیون تومان به فروش رفت. در برابر ۵۰۰ دستگاه عرضه وانت کارا دو کابین، ۱۴۳۸ تقاضا شکل گرفت که در پایان معاملات، همه میزان عرضه فروخته شد.

فیدلیتی ۷ نفره بورسی حداقل ۲۰۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار

هر دستگاه فیدلیتی ۷ نفره مشکی در عرضه های ۲۱ دی ماه بورس کالای ایران ۱.۲۶۴ میلیارد تومان فروخته شد. این در حالی است که متوسط قیمت فیدلیتی ۷ نفره (مشکی و سفید) در پلتفرم‌های غیررسمی فروش خودرو در محدوده ۱.۶۳ میلیارد تومان است.

برای ۷۵۰ دستگاه عرضه فیدلیتی ۷ نفره مشکی، تقاضای ۳ هزار و ۹۱۹ دستگاه شکل گرفت که در پایان همه میزان عرضه فروخته شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.