×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به “تارا و ٢٠٧ در بورس کالا عرضه می شود”،”حمایت از کشاورزان با عرضه ماشین آلات صنعتی در بورس کالا”،”رضایت همه عوامل بازار خودرو از عرضه محصولات در بورس”،”عرضه ۲۵۰ دستگاه هایما در بورس کالا تایید شد” و “معاملات برنج در بورس کالا رونق می گیرد” اشاره کرد.

دوران ابلاغ قیمت‌های دستوری برای صنایع به سر آمده است

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر ،سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: صنایع این اطمینان را داشته باشند که دولت سیزدهم، وارد روند قیمت گذاری دستوری نمی شود و در این موضوع متعهد باقی می ماند. از این رو پس از سیمان، خودرو و تایر در بورس کالا عرضه شده و این روند ادامه دارد. همچنین با همکاری کمیسیون اقتصادی مجلس در تلاش هستیم ابهام ها را از بازار سرمایه حذف کرده و در جهت اثرگذاری در سودآوری شرکت‌های بورسی قدم برداریم.

وی با بیان اینکه بهترین جبران برای صنایع این است که مطمئن باشند دولت به مسیر و سازوکار قیمت‌گذاری کاملاً شفاف، کارشناسی و متعهد باقی خواهد ماند، گفت:به جهت رفتن به سمت همین علامت دهی درست است که از سال قبل شاهد ورود محصول‌ها به بورس کالا بودیم. این اتفاق از سال گذشته با سیمان آغاز شد و امسال تایر و خودرو را برای نخستین بار در بورس کالا وارد کردیم.

به گفته ی وی، هدف گیری این بود که به کمک ظرفیت‌های بورس کالا به سمت بهترین سازوکار شفاف، غیر رانتی و قابل نظارت برویم و این موضوع همچنان در دستور کار است. رسانه‌ها هم کمک کنند، بخشی از کالاها که همچنان قیمت‌گذاری غیرکارشناسی در آن‌ها مطرح است را به ریل قیمت‌گذاری‌های شفاف باز گردانیم.

تارا و ٢٠٧ در بورس کالا عرضه می شود

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به دلیل پذیرش دو محصول تارا و ۲۰۷ ایران خودرو در بورس کالا، عرضه آن ها انجام می شود و با توجه به اینکه واقعی سازی قیمت محصولات جزو حقوق سهامداران به شمار می رود، مدیران ایران خودرو این مسوولیت را دارند که اقدامات لازم را برای رعایت حقوق سهامداران خود انجام دهند.

مجید عشقی، به اطلاعیه ایران خودرو در خصوص تعویق عرضه خودروی تارا و ٢٠٧ به بورس کالا اشاره کرد و گفت: فرآیندی را در راستای پذیرش خودروها در بورس کالا آغاز کردیم و در مراسم افتتاحیه معاملات خودرو در بورس کالا نیز اعلام کردم، راهی که در خصوص واقعی سازی قیمت ها در پیش گرفته‌ایم، یک راه بدون بازگشت است.

وی اظهار کرد: از ابتدا قرار بر این بود، عرضه خودرو در بورس کالا به صورت پله پله (تدریجی) انجام و این عرضه از خودروهایی که در بازار با قیمت بالاتری در حال معامله هستند و حساسیت کمتری روی آن ها وجود دارد، آغاز شود که به مرور، برنامه ریزی‌ها برای ورود دیگر خودروهای پُرتیراژ صورت گیرد.

حمایت از کشاورزان با عرضه ماشین آلات صنعتی در بورس کالا

رئیس کمسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ماشین آلات صنعتی همچون تراکتور در بورس کالا عرضه می شود، گفت: عرضه محصولات تولیدی تراکتورسازی در بورس حلقه مفقوده چالش هایی نظیر قیمت گذاری دستوری و تامین نقدینگی کشاورزان برای خرید ماشین آلات صنعتی است که با عملیاتی شدن آن هم قیمت عادلانه و شفاف برای تراکتور تعریف می شود، هم افزایش ظرفیت تولید به واسطه قیمت عادلانه ای تحقق می یابد، همچنین کاهش قیمت را در بازار آزاد شاهد خواهیم بود و مهمتر از همه شفافیت اطلاعات متقاضیان اتفاق می افتد چرا که هم اکنون بخش زیادی از تقاضای تراکتور بدلیل مابالتفاوت قیمت تولید و بازار و کالای سرمایه شدن آن به مزارع و کشاورزی ختم نمی شود که اگر بتوانیم با عرضه در بورس حذف تقاضای کاذب را ممکن بسازیم تحولی شگرف در اقتصاد کشور اتفاق خواهد افتاد.

محمدرضا پورابراهیمی گفت: در عین حال کمک به کشاورزان بدلیل ویژگی که در بازار سرمایه وجود داره، با امکان تامین منابع از طریق طراحی ابزارهای مالی که اتفاق خواهد افتاد را مهمترین و اساسی ترین مزیت عرضه تراکتور در بورس اعلام کرد.

رضایت همه عوامل بازار خودرو از عرضه محصولات در بورس

عضو هیات مدیره شرکت بهمن موتور می گوید عرضه فیدلیتی و دیگنیتی در شرایطی در بورس کالا آغاز شد که قیمت این محصولات در بازار رو به افزایش بود اما از زمان عرضه و امکان خرید مستقیم از سوی مصرف کننده در بورس، بازار به تعادل رسید و امروز همه عوامل فعال بازار خودرو به بهبود شرایط اذعان دارند.

عیسی حسین پناه اظهار داشت: امروز و با گذشت چند مرحله از عرضه خودروهای بهمن موتور در بورس کالا، تمام عوامل فعال در بازار خودرو اعلام می کنند که عرضه خودرو در بورس کالا به نفع تولید، مصرف و بازار است زیرا با عرضه این محصول در بورس، رانت حاصل از تفاوت قیمت بین کارخانه و بازار آزاد به سمت تولید روانه شده و زمانیکه پول وارد چرخه تولید شود، افزایش ظرفیت ها ایجاد می شود و در نتیجه بازار نیز به سمت تعادل می رود.

تارا و ۲۰۷ در بورس کالا پذیرش شد

محمدرضا بهنام زاده مدیر پذیرش بورس کالای ایران گفت: هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالای بورس کالای ایران با پذیرش محصولات تارا ‌و ۲۰۷ تولیدی شرکت ایران خودرو موافقت کرد.

وی اظهار کرد: در جلسه هیات پذیرش بورس کالا که با حضور مدیران شرکت ایران خودرو برگزار شد،‌ محصولات ۲۰۷ و تارا این خودروساز برای عرضه در بورس کالای ایران پذیرش شد و پذیرش آن مشروط به عرضه کل حجم تولید این شرکت در بورس کالا شد و در صورتیکه این خودروساز به تعهدات عرضه اش عمل نکند، پذیرش آن تعلیق می شود.

چگونه بورس کالا «لاماری» را ارزان‌تر به دست خریدار رساند؟

عرضه خودرو در بورس کالا نشان میدهد، خودرو می‌تواند بسیار ارزانتر از آنچه در بازار آزاد فروخته میشود به دست مصرف کننده نهایی برسد. در روز یکشنبه اول آبان درحالی خودروی لاماری عرضه شد که این خودرو ارزان‌تر از قیمت بازار آزاد به دست خریدار رسید.

روز یکشنبه در رقابت داغی در تالار شفاف خودروی بورس کالا روز یکشنبه در عرضه لاماری ایما دنبال شد و بدین ترتیب ۲۰۰ دستگاه لاماری ایما با رقابت بیش از ۲۰ درصد فروخته شد.خودروهای لاماری ایما سفید و مشکی رنگ در بورس کالا به ترتیب با متوسط قیمت یک میلیارد و ۱۰۸ میلیون و یک میلیارد و ۲۱۵ میلیون تومان معامله شدند.

عرضه ۲۵۰ دستگاه هایما در بورس کالا تایید شد

هایما محصول تولیدی ایران خودرو برای دومین بار میهمان بورس کالا خواهد بود و براساس اطلاعیه عرضه بورس کالا، ۲۰۰ دستگاه هایما اس ۷ مشکی و ۵۰ دستگاه هایما اس ۷ مشکی سفارشی روز ۸ آبان ماه روی تابلو می رود.

در اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالای ایران آمده است ۸ آبان ۲۰۰ دستگاه هایما S۷ مشکی و ۵۰ دستگاه هایما S۷ مشکی سفارشی در تالار خودرو عرضه می شود.تاریخ تحویل این محصولات ایران خودرو ۱۶ آذر ماه یعنی ۳۸ روزه خواهد بود.

قیمت پایه هایما S۷ مشکی ۷۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و هایما S۷ مشکی سفارشی مجهز به جک برقی صندوق عقب ۷۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

عرضه یک ملک شهرداری تهران ۱۵ آبان در بورس

شهرداری تهران قصد دارد یک واحد ۱۶۴ متر مربعی مسکونی واقع در نیاوران را در تاریخ ۱۵ آبان ماه در تالار املاک و مستغلات بورس کالا عرضه کند. شهرداری تهران پیش‌تر دو ملک خود را در اواخر شهریور در یک فرآیند شفاف رقابتی در بورس کالا فروخته بود.

شهرداری تهران پس از موفقیت عرضه دو ملک خود که در روندی شفاف به فروش رسید، قصد دارد یک واحد ۱۶۴ متری را در قالب آپارتمان‌ غیرنوساز مسکونی به قیمت پایه ۱۵ میلیارد تومان در بورس کالا عرضه کند.

معاملات برنج در بورس کالا رونق می گیرد

بورس کالای ایران از گشایش انبار و نماد معاملاتی شرکت توسعه تجارت برنج مازندران برای انجام معاملات گواهی سپرده برنج سفید فجر بوجار نشده خبر داد. بر این اساس قرار است علاوه بر برنج طارم، برنج فجر نیز در بورس کالا مورد دادوستد قرار گیرد.

در جدیدترین اطلاعیه مدیریت بازارهای مالی بورس کالای ایران آمده است: انبار شرکت توسعه تجارت برنج مازندران فعال شده و با نماد «برنج۰۲۰۳پ۰۲» و «نام :برنج فجر۰۲۰۳تجارت مازندران» آماده پذیرش محصول برنج سفید فجر بوجار نشده از مشتریان است.زمان گشایش نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی مربوط به این انبار نیز روز شنبه ۷ آبان ماه خواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.