×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به “عرضه خودرو در بورس کالا به انحصار و تقاضای کاذب پایان می دهد”، “تحویل زودتر از موعد خودرو به خریداران بورسی”، “آغاز فروش متری مسکن در بورس کالا از اواخر آبان”، “امکان تسویه معاملات با اوراق گام در بورس کالا فراهم شد” و “ابزارهای مالی بورس کالا راهکاری برای تامین مالی کشاورزان” اشاره کرد.

عرضه خودرو در بورس کالا به انحصار و تقاضای کاذب پایان می دهد

به گزارش کیوسک خبر به نقل ازکالاخبر، نایب‌ رئیس کمیسیون صنایع مجلس میگوید، در شرایط حاضر برای اینکه بتوانیم دست واسطه‌ها را کوتاه‌تر کنیم و خودرو راحت به دست مصرف‌کننده رسیده و تولیدکننده نیز به سود خود برسد، بورس کالا محل مناسبی برای عرضه خودرو است؛ با استمرار عرضه خودرو در بورس کالا انحصار و تقاضای کاذب در این بازار از بین می رود.

علی جدی عنوان کرد: با عرضه مستمر خودرو در ساز و کار شفاف و رقابتی بورس کالا، انتظار می‌رود تقاضاهای کاذب بازار حذف و تنها مصرف‌کننده واقعی درصدد خرید خودرو باشد. این در حالی است که وقتی رانت در میان نباشد، تقاضای کاذب فروکش می‌کند و بدون شک ظرف مدت زمان کوتاهی قیمت‌ها نیز متعادل می‌شود.

تاخیر در تحویل خودرو به خریداران بورسی، جریمه خودروساز را در پی دارد

رئیس هیئت مدیره بورس کالای ایران درباره عرضه خودرو از طریق بورس کالا میگوید: خودروساز متعهد به تحویل خودرو در زمان مقرر است و به دلیل انجام معاملات براساس قوانین بورس و شفافیت معاملات، هر گونه تاخیری با پرداخت جریمه به خریداران جبران می‌شود که علاوه بر سلامت معاملات، خریداران نیز با اطمینان خاطر اقدام به خرید از بورس کالا کنند.

امیر حمزه مالمیر اظهار کرد: با عرضه خودرو در بورس کالا، رانت قیمتی که به دلیل وجود دو نرخ دستوری و آزاد در بازار ایجاد شده بود، از بین می‌رود و عرضه چند محصول خودروسازان در بورس و رفتار قیمتی بازار نیز همین اتفاق را نشان می‌دهد.

تحویل زودتر از موعد خودرو به خریداران بورسی

رئیس سازمان فروش و خدمات پس از فروش گروه بهمن گفت: خودروهای عرضه شده در بورس کالا را زودتر از موعد به خریداران تحویل داده ایم که این موضوع رضایت آن ها را در پی داشته است.

امیر میرمنصف اظهار کرد: عرضه خودروی کارا تک کابین و دو کابین دو نوبت، خودروی دیگنیتی دو نوبت و خودروی فیدلیتی یک نوبت در بورس کالا عرضه شده است و گروه بهمن برنامه عرضه خودروهای دیگر را در بورس کالا در دستورکار دارد؛ به طوریکه ۱۲ و همچنین ۲۰ مهرماه دو نوع خودروی کشنده عرضه میشوند.

آغاز فروش متری مسکن در بورس کالا از اواخر آبان

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به زوایای جدید فروش متری مسکن در تهران از برنامه احتمالی فروش متری مسکن در بورس کالا از اواخر آبان امسال خبر داد.

مهدی هدایت با بیان اینکه تلاش کردیم برای افرادی که سرمایه کمی هم دارند شرایطی فراهم کنیم که بتوانند خانه‌دار شوند، گفت: از اواخر آبان سال جاری فروش متری مسکن آغاز می‌شود، به این معنا که قرار است مسکن را در بورس کالا عرضه کنیم. این اقدام در جهت جذب سرمایه‌های خرد است تا بتوانیم سرمایه‌ها را به سمت مسکن بیاوریم.

وی تصریح کرد: چند پروژه شهرداری تهران در بخش فروش متری مسکن است که مردم بتوانند به صورت خُرد خرید کنند. برای مردم هم منفعت مالی دارد و اینکه می‌توانند در یک بازه زمانی مشخص خانه‌دار شوند. هر زمان که پول داشتند می‌توانند چند متر زمین بخرند.

امکان تسویه معاملات با اوراق گام در بورس کالا فراهم شد

امکان تسویه معاملات با اعتباردهی از محل اوراق گواهی مولد (گام) در بازار فیزیکی بورس کالا در روز یکشنبه ۱۰ مهر در جریان فروش محصول های شرکت های ملی مس ایران و آلومینیوم ایران فراهم شد.

بورس کالای ایران متناسب با تصمیم اخیر دولت در زمینه فعالسازی اوراق گام و تامین مالی اعتباری بنگاه های تولیدی، هفته گذشته (در روز ۶ مهر) در اطلاعیه ای اعلام کرد: بازار فیزیکی شرایطی را فراهم کرده که به واسطه آن در رینگ‌های داخلی و صادراتی با استفاده از اوراق گام هم تسویه اعتباری امکان‌پذیر می‌شود.

چند روز پس از این ابلاغیه، در روز یکشنبه ۱۰ مهر ، امکان اعتباردهی از محل اوراق گام برای عرضه‌ها فراهم شد.

ابزارهای مالی بورس کالا راهکاری برای تامین مالی کشاورزان

مشاور وزیر اقتصاد درباره اهمیت و مزایای عرضه محصول ها از بستر بورس کالا گفت: کاهش مداخلات دولت در اقتصاد به عنوان یکی از محورهای مهم بهبود فضای کسب و کار تلقی می‌شود که در این میان با پذیرش محصول هایی که امکان عرضه آن‌ها در بورس کالا وجود دارد، می‌توان تا حد زیادی از اثر مخرب قیمت‌گذاری دستوری بر حیات صنایع را خنثی کرد..

حمیدرضا فولادگر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا زمان عرضه محصول های کشاورزی در بورس کالا و ایجاد انگیزه در تولید فرا نرسیده است؟ گفت: اکنون انتشار اوراق گواهی سپرده کالایی به منظور کاهش ریسک نوسان قیمت محصولات کشاورزی در دستور کار بوده که در حوزه زعفران و پسته نیز تجربه موفقی در این زمینه کسب شد.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از این ابزارها می‌توان تامین مالی کشاورزان را به خوبی انجام داد و ریسک نوسان قیمت محصولات کشاورزی در فصول برداشت را به خوبی مدیریت کرد.

هلدینگ های سرمایه گذاری برای حمایت از بازار سهام آستین بالا زدند

از هلدینگ های بزرگ سرمایه گذاری خبر می رسد که ظرف همین چند روز آینده حمایت این هلدینگ ها از سهام زیر مجموعه شان به طور جدی آغاز می شود که یکی از مسیرهای اصلی این حمایت، انتشار اوراق اختیار فروش تبعی به معنای تضمین سود برای سهامداران است تا هلدینگ ها نشان دهند به ارزندگی سهام خود اطمینان دارند. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند انتشار اوراق تبعی در شرایط فعلی بازار سرمایه می‌تواند تا حد زیادی به رونق معاملات و بهتر شدن شرایط بازار سهام کمک کند و این اطمینان را در مورد ارزندگی سهام به سهامداران بدهد.

در همین زمینه جواد عشقی نژاد، کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: واقعیت آن است که وضعیت سهام بسیاری از شرکت‌ها و پیش‌بینی‌ها از آینده در شرایط ارزندگی مطلوبی قرار دارد و در این صورت، قطعاً هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری نسبت به حمایت ویژه از سهام خود اقدام خواهند کرد.

وی افزود: نیاز امروز بازار سهام، آرامش و پیش‌بینی پذیری است که انتشار اوراق اختیار فروش تبعی در این موضوع اثر گذار است. به عبارت ساده‌تر، اوراق اختیار فروش تبعی، حاوی پیامی اعتمادآفرین به سهامداران است؛ به این صورت که ناشر معتقد است دارایی پایه، ارزنده بوده و حتی باوجود ریسک سیستماتیک بازار، حاضر است یک کف قیمتی برای بازدهی سهم طی یک دوره مشخص را تضمین کند.

شرایط خرید کامیون کشنده امپاور ابلاغ شد

بورس کالا شرایط خرید کامیون کشنده امپاور (EM POWER) را ابلاغ کرد. براین اساس قرار است ۵۰ دستگاه کامیون کشنده امپاور متعلق به بهمن دیزل با قیمت پایه ۳۰ میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال در ۲۰ مهر روی تابلوی عرضه می‌رود.

مهلت ثبت سفارش ساعت ۱۷ روز سه شنبه ۱۹ مهر خواهد بود.همچنین پیش دریافت خرید خودرو به میزان ۲۰ درصد است و هر کد ملی (اشخاص حقیقی) صرفا امکان ثبت سفارش یک دستگاه را داشته و هر شناسه ملی (اشخاص حقوقی) مجاز به ثبت سفارش حداکثر ۵ دستگاه خودرو است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.