×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

در هفته گذشته رویدادهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به”تسویه اعتباری بازار فیزیکی بورس کالا با اوراق گام”، “چهارمین ملک شهرداری در بورس کالا پذیرش شد” و”برنامه شهرداری تهران برای تامین قطعات مترو و اتوبوس در بورس‌” اشاره کرد.

تسویه اعتباری بازار فیزیکی بورس کالا با اوراق گام

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر ،براساس اطلاعیه بورس کالای ایران، بازار فیزیکی در رینگ‌های داخلی و صادراتی با استفاده از اوراق گام تسویه اعتباری می‌شود.

بورس کالای ایران در اطلاعیه ای به مدیران شرکت های کارگزاری اعلام کرد: در راستای توسعه زیرساخت تامین مالی در زنجیره تامین کالایی کشور و بهره‌برداری از ظرفیت اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) در تسویه اعتباری قراردادهای بازار فیزیکی؛ فرمت جدید تسویه اعتباری رینگ داخلی و صادراتی (مصوب جلسه شماره ۳۵۸ مورخ ۳۰ شهریور) هیات مدیره بورس کالای ایران، پس از درج بند جدید با عنوان «از محل گواهی اعتبار مولد (اوراق گام) کارسازی شده است» در سامانه عملیاتی کارگزاران (BrokerSystem) اعمال شد.

اوراق گام، امکان استفاده از منابع مالی بیشتر را فراهم می‌کنند

فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای پولی و مالی در پاسخ به تأثیر حمایت‌های دولت از بازار سرمایه و به‌ کارگیری اوراق گام در معاملات بازار سرمایه گفت: ابزارهای مالی نوین همانند معاملات ثانویه بر روی اوراق گام، امکان استفاده از منابع مالی و تسهیلات بیشتر را فراهم می‌کنند.

وی توضیح داد: استفاده از اوراق‌ گام یکی از روش‌های جبران نقدینگی محدود است. به‌طورکلی هنگامی که نقدینگی‌ بازار محدود می‌گردد و به یک مشکل در بازار سرمایه مبدل می‌شود، از راهکاری همچون اوراق گام استفاده می‌شود.

آقابزرگی گفت: اوراق گام و عرضه خودرو در بورس کالا از جمله سیاست‌های مناسبی است که استفاده بهتر از ابزارهای مالی نوین را ممکن می‌سازد. خوشبختانه مسئولان فعلی و تصمیم‌گیرنده‌ برای بازار سرمایه، آگاهی درستی نسبت به بورس کالا دارند و با ادامه این رو می‌توان امید داشت که از این سیاست‌ها نتیجه درستی گرفته شود.

تامین مالی بخش تولید در بورس کالا بدون نیاز به وام

یک کارشناس بازار سرمایه میگوید: اوراق گام برای تامین مالی زنجیره‌ای شرکت‌ها است. یعنی شرکت‌هایی که نیاز به خرید مواد اولیه دارند، اما نقدینگی مورد نیاز خود را ندارند می‌توانند از اوراق گام استفاده کنند.

حسین مرید سادات گفت:این اوراق برای تامین مالی شرکت‌ها مخصوصا در زنجیره یک صنعت است. یعنی شرکت‌هایی که نیاز به خرید مواد اولیه دارند، اما نقدینگی مورد نیاز خود را ندارند می‌توانند از اوراق گام استفاده کنند. بانک مرکزی یک سری از این اوراق را منتشرمی‌کند که دارای سر رسید یک ساله است.

وی افزود: قرار است این اوراق در بورس کالا منتشر شود و پس از آن در بازار ثانویه بازار سهام هم می‌تواند خرید و فروش شود. یکی از مزیت‌های این اوراق این است که شرکت‌ها به راحتی می‌توانند تامین مواد اولیه داشته باشند.

چهارمین ملک شهرداری در بورس کالا پذیرش شد

پس از پذیرش ملک تجاری متعلق به بانک ملت در تیر امسال و همینطور دو واحد مسکونی شهرداری تهران در اواسط مرداد و یک ملک دیگر آن در اوایل شهریور در بازار فرعی بورس کالا، شهرداری مجددا یک آپارتمان دیگر خود را در بورس کالا پذیرش کرد.

مدیریت پذیرش بورس کالای ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد: یک واحد آپارتمان مسکونی متعلق به شهرداری تهران پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و پنجاه و پنجمین جلسه کمیته عرضه در ۲۹ شهریور ١۴٠١ مورد تصویب قرار گرفت.

اطلاعات امیدنامه آپارتمان مذکور نشان می دهد این آپارتمان با نوع کاربری مسکونی در تهران (شهران، بلوار کوهسار، کوچه دانش، مجتمع استاد شهریار ۲، پلاک ۱۹، بلوک ۱، طبقه دوم واحد جنوب غربی) واقع شده است.

برنامه شهرداری تهران برای تامین قطعات مترو و اتوبوس در بورس‌

مدیرعامل سرمایه‌گذاری شهر از تامین برخی قطعات مورد نیاز مترو و اتوبوس در بورس کالا توسط شهرداری تهران خبر داد. شهرداری تهران پیش‌تر هم اعلام کرده بود که برای تامین نیازمندی‌هایش، حضوری فعال در بورس کالا خواهد داشت.

هادی علیرضایی خرید و فروش در بورس‌کالا توسط شهرداری تهران اظهار کرد: علاوه بر عرضه املاک در شهرداری تهران در بورس‌کالا که با موفقیت‌های خوبی همراه بود، قرار است لوازم یدکی خودرو و برخی از قطعات مترو و اتوبوس نیز از طریق بورس‌کالا انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه خرید و فروش گل و گیاه، تابلوهای زیباسازی و ضایعات آهن نیز از دیگر موضوعات مورد توجه برای خرید و فروش در بورس‌کالا است،‌ گفت: خرید و فروش در بورس‌کالا علاوه بر شفافیت‌ها سبب ۳۰ درصد صرفه‌جویی در منابع شهرداری تهران شده است.

فرآیند تحویل قرارداد آتی «صندوق طلا» سررسید مهر

بورس کالا زمان انجام فرآیند تحویل قراردادهای آتی واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس را اعلام کرد.

فرآیند تحویل قراردادهای واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس سررسید مهر ۱۴۰۱ در روز چهارشنبه ۲۷ مهر انجام می شود.

مبنای محاسبه قیمت نقدی در محاسبات جرائم نکول قراردادهای آتی واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس، قیمت پایانی نماد صندوق س.پشتوانه طلای لوتوس در آخرین روز معاملاتی قراردادهای آتی است.

جزییات تحویل قرارداد آتی نقره سررسید مهر

بورس کالا با صدور اطلاعیه ای زمان انجام فرآیند تحویل قراردادهای آتی نقره سررسید مهر ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

فرآیند تحویل قراردادهای مذکور در روز دوشنبه ۲۵ مهر انجام می شود.در این اطلاعیه آمده است: همه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز، موظفند طبق ضوابط اعلام شده جهت انجام فرآیند تحویل اقدام کنند.هر قرارداد آتی نقره شامل ۱۰۰ گرم از این محصول به صورت ساچمه گرانول با درجه خلوص حداقل ۹۹۹ است.

زمان عرضه کامیون کشنده FAW CA۴۱۸۰

سید امیر میرمنصف، رئیس سازمان فروش و خدمات پس از فروش گروه بهمن عرضه‌های جدید را در بورس کالا تشریح کرد.به گفته وی ۳۵ دستگاه کامیون کشنده FAW CA4180 متعلق به شرکت سیباموتور ۱۲ مهر روی تابلوی عرضه می رود.

وی افزود: این خودروها که در ۱۲ آذر (یعنی دو ماهه) تحویل خریداران می شود، با قیمت پایه ۲۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال (معادل ۲ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان) در بورس کالا عرضه می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.