×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به “مقابله با فساد با سازوکار بورس کالا”، “چگونه بورس کالا میتواند به کاهش رکود بازار مسکن کمک کند”، “معاملات همه کالاهای نهادهای دولتی و عمومی در راه بورس کالا” و “عرضه نخ، پنبه و منسوجات نبافته در بورس کالا الزامی شد” اشاره کرد.

مقابله با فساد با سازوکار بورس کالا

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر ،معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران درباره اقدام عملی در مبارزه با فساد اعلام کرد، با استفاده از سازوکارهای بورس کالا علاوه بر جلوگیری از ایجاد بسترهای فسادزا در فرآیند خرید، صرفه جویی ۴۰ درصدی نیز شکل گرفت.

معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با ارایه گزارش درباره اقدام عملی از سوی شهرداری تهران در مبارزه با فساد با تاکید روی خرید از بازار شفاف بورس کالا اعلام کرد: شفافیت کامل در خریدهای تخصصی شهرداری با خرید ۲۳۰ میلیارد تومان قیر، میلگرد و سیمان و جلوگیری از فساد در فرآیند خرید و صرفه جویی حدود ۴۰ درصد در این روش خرید انجام شد.

چگونه بورس کالا میتواند به کاهش رکود بازار مسکن کمک کند

یک کارشناس بازارهای کالایی درباره ابزارهای کالایی برای کنترل نوسان‌ها در بازار مسکن گفت:هم اکنون با توجه شرایط تورمی موجود در کشور، شرایط خرید کامل یک مسکن دشوارتر از قبل شده است. اوراق سلف مسکن سبب خرید قطعه‌های مسکن و افزایش سرمایه گذاری در آن و استفاده از این اوراق در معاملات ثانویه و سود خریداران از نوسان‌های تورمی می‌شود. همچنین اوراق سلف مسکن نقدینگی مناسب را برای سازنده جهت تامین مالی بدون درگیری جهت دریافت وام‌های بانکی فراهم میکند.

امیر صادقی گفت: اوراق سلف مسکن، اوراقی که از آن به عنوان پیش خرید یا همان پیش فروش یاد می‌شود، به این شکل است که امروز به قیمت کنونی مبلغ کالایی (مسکن) را می‌پردازیم و با دریافت رسید، فروشنده تضمین می‌کند که آن کالا (مسکن) را در یک سر رسید معینی به شما تحویل دهد.

این کارشناس حوزه بورس های کالایی ادامه داد: هم اکنون با توجه شرایط تورمی موجود در کشور، شرایط خرید کامل یک مسکن دشوارتر از قبل شده است. اوراق سلف مسکن سبب، خرید قطعه‌های مسکن و افزایش سرمایه گذاری در آن و استفاده از این اوراق در معاملات ثانویه و سود خریداران از نوسان‌های تورمی می‌شود. همچنین اوراق سلف مسکن یک نقدینگی مناسب برای سازنده جهت تامین مالی بدون درگیری جهت دریافت وام‌های بانکی خواهد شد.

معاملات همه کالاهای نهادهای دولتی و عمومی در راه بورس کالا

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اواخر خرداد ماه سال جاری بود که کمیسیون اقتصادی مجلس پیش نویس طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار را رونمایی کرد گفت: شاهد آن هستیم دایره فعالیت های بورس کالا در حال وسیع تر شدن است و معاملات در بورس کالا برای نهادهای دولتی و عمومی به یک تکلیف تبدیل شده است.

رضا باغانی همچنین از افزایش حمایت حقوق سهامداران خرد از جمله پرداخت های سود به عنوان یکی از موضوعات مثبت این قانون یاد کرد و گفت: موضوع بعدی این است که در خصوص فرآیندهای پذیرش شرایط خوبی داشته باشیم. مهلت استفاده از حق تقدم کاهش یافته، برخی از مفاهیم به روز شده، ابعاد قراردادهای حقوقی در سطح قانون ارتقا یافته، در خصوص سود نقدی دستورالعمل قانون تجارت از ۸ ماه به سه ماه تقلیل یافته، معاملات در بورس کالا برای نهادهای دولتی و عمومی به یک تکلیف تبدیل شده، ابزارسازی در بورس کالا انجام شده، اعتبار ارزش افزوده در بورس کالا افزایش یافته، گواهی های بورس کالا برای ارزش افزوده مورد قبول واقع شده، مبانی برای قیمتگذاری های خوراک پالایشگاه ها و همچنین فرآورده هایشان در بورس انرژی قرار گرفته و در عین حال فرآیندهای الکترونیکی مانند مجامع، پذیره نویسی ها، برگزاری مجامع، دعوت به مجامع، حق تقدم ها و برگه سهم ها به صورت الکترونیکی زیرساختش در قانون پیش بینی و مجاز شده است.

جزییات تحویل قرارداد آتی نقره سررسید مرداد

بورس کالا با صدور اطلاعیه ای زمان انجام فرآیند تحویل قراردادهای آتی نقره سررسید مرداد ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

براساس اطلاعیه اخیر مدیریت بازارهای مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران، فرآیند تحویل قراردادهای مذکور در روز دوشنبه ۳۱ مرداد انجام میشود.در این اطلاعیه آمده است: همه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز، موظفند طبق ضوابط اعلام شده جهت انجام فرآیند تحویل اقدام کنند.هر قرارداد آتی نقره شامل ۱۰۰ گرم از این محصول به صورت ساچمه گرانول با درجه خلوص حداقل ۹۹۹ است.

گشایش انبارها و نمادهای معاملاتی نخود با سررسید ۱۴۰۲

بورس کالا از گشایش انبارها و نمادهای معاملاتی گواهی سپرده نخود با سررسید سال ۱۴۰۲ خبر داد.

در اطلاعیه جدید مدیریت بازارهای مالی بورس کالا آمده است: از سه شنبه ۴ مرداد انبارهای شیری، کامیاران و خلیفه فعال شده و با نمادهای نخود متوسط ۰۲۰۲ شیری (نخود۰۰۰۲پ۰۱)، نخود متوسط ۰۲۰۲ کامیاران (نخود۰۲۰۲پ۰۲) و نخود متوسط ۰۲۰۲ خلیفه (نخود۰۲۰۲پ۰۳) آماده پذیرش محصول نخود متوسط از مشتریان است. زمان گشایش نمادهای معاملاتی مربوط به این انبارها روز دوشنبه ۱۰ مرداد اعلام شد.

عرضه نخ، پنبه و منسوجات نبافته در بورس کالا الزامی شد

بر اساس مصوبات هجدهمین جلسه کارگروه مدیریت بازار کالاهای پایه، تولیدکنندگان نخ، پنبه و منسوجات نبافته ملزم به ثبت‌نام و اخذ کد پذیرش از بورس کالا شدند.

بر اساس مصوبات کارگروه مدیریت بازار کالاهای پایه تولیدکنندگان نخ، پنبه و منسوجات همچنین با توجه به تاکید وزیر صمت مبنی بر عرضه محصول‌های تولیدی در بورس کالا، همه تولیدکنندگان نخ، پنبه و منسوجات نبافته باید نسبت به ثبت نام و اخذ کد پذیرش از بورس کالا اقدام و تولیدات خود را در بورس کالا عرضه کنند.

ضروری است عرضه کنندگان محصول‌های فوق، اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان به منظور جلوگیری از تبعات بعدی، نسبت به ثبت نام و اخذ کد پذیرش اقدام کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.