×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به “برگزاری مجمع بورس کالای ایران و دستاوردهای ۱۴۰۰”، “تنظیم بازار کالاهای بورسی باید به کمیسیون اقتصادی ارجاع شود”، “با طرح تنظیم بازار کالاهای بورسی مخالف هستیم”، “تداوم برنامه خرید شهرداری از بورس کالا”، “نان دلالان با عرضه خودرو در بورس کالا آجر می شود” و “محصول های ایران خودرو و سایپا در راه بورس کالا” اشاره کرد.

دستاوردهای ۱۴۰۰ و برنامه های امسال بورس کالا

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر ،در هفته گذشته مجمع عمومی عادی سالانه شرکت بورس کالای ایران با حضور بیش از ۵۶ درصد سهامداران این شرکت برگزار شد و حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران علاوه بر تشریح دستاوردهای سال ۱۴۰۰، اهم برنامه های این بورس در سال جاری را تشریح کرد.

به گفته ی وی توسعه بازار گواهی سپرده کالایی از طریق محصول‌های صنعتی، رونق معاملات خودرو، تعمیق بازار فروش املاک و مستغلات و ایجاد زیرساخت الکترونیک معاملات صادراتی در راستای تعاملات با گمرک و بانک مرکزی از جمله برنامه های امسال بورس کالاست.

سلطانی نژاد همچنین به ارزش معاملات بورس کالای ایران در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: ارزش کل معاملات بورس کالا در سال گذشته با افزایش ۹۰ درصدی نسبت به سال ۹۹ به ۶۶۵ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین در بازار فیزیکی بیش از ۷۶ میلیون تن انواع کالا به ارزش ۶۳۰ هزار میلیارد تومان دادوستد شد که نسبت به سال ۹۹ با رشد ۱۲۸ درصدی در حجم و ۱۰۲ درصدی در ارزش مواجه شده است.

موافقت سهامداران با افزایش ۶۶ درصدی سرمایه

در مجمع عمومی عادی سالانه و فوق العاده بورس کالای ایران سهامداران با رأی اکثریت، عملکرد این شرکت را مورد تایید قرار دادند و تقسیم سود ۸۰ ریالی و افزایش ۶۶ درصدی سرمایه شرکت را به تصویب رساندند.

همچنین در مجمع فوق العاده شرکت بورس کالای ایران نیز افزایش ۶۶ درصدی سرمایه شرکت به تصویب صاحبان سهام رسید. بدین ترتیب سرمایه شرکت از ۵۰۰ میلیارد تومان به ۸۳۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته و اندوخته های قانونی افزایش می یابد.

قوانین کامل است در اجرای قانون ضعف وجود دارد

معاون عملیات و نظارت بر بورس کالای ایران در خصوص طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام عرضه در بورس کالا، معتقد است که به جای جرم انگاری در زمینه سیاست‌های تنظیم بازار کالاهای بورسی، بهتر است مشوق‌های پیشنهادی شورای عالی بورس در دستورکار قرار گیرد و در حوزه تنظیم بازارها نیز قوانین کامل است اما در اجرای آن ها ایراد و ضعف وجود دارد.

جواد جهرمی گفت: در حوزه پتروشیمی ها حدود ۹۵ درصد محصول‌ها در بورس کالا عرضه می‌شود، بنابراین همان قانونی که سبب شده کف عرضه در پتروشیمی ها رعایت شود، می تواند برای سایر محصول‌ها از جمله فولاد اثرگذار باشد؛ در این زمینه به نظر می‌رسد نه نبود قانون، بلکه ضعف در اجرای قانون چالش اصلی است که باید تقویت شود.

وی تاکید کرد: بزرگترین چالش و نگرانی ما تکرار اتفاق های سال ۹۷ در بازارهای کالایی است؛ در این سال براساس مصوباتی، کل اختیارها زیرنظر وزارت صمت قرار گرفت و از آن ناحیه، هم خُسران نصیب سهامداران و هم رانت زیادی توزیع شد؛ اکنون نگرانی بزرگ، تکرار همان روند است.

تنظیم بازار کالاهای بورسی باید به کمیسیون اقتصادی ارجاع شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه با دخالت دولتی و رفتار تنظیم‌گری در بازار سرمایه کاملا مخالف هستیم، گفت: طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول عرضه در بورس‌ کالا باید به کمیسیون اقتصادی ارجاع شود؛ این طرح به دلیل ماهیت محتوایی آن ارتباط کاملا موضوعی با ماموریت‌های کمیسیون اقتصادی دارد، بنابراین به ریاست مجلس نامه نوشتیم که این طرح به کمیسیون اقتصادی ارجاع شود تا همه جوانب آن کاملاً در نظر گرفته شود.

محمدرضا پورابراهیمی با مخالفت با بررسی طرح « تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی» در کمیسیون صنایع و معادن، اظهار کرد: نمی‌توانیم مسائل فنی و تخصصی بازار سرمایه و بورس کالا را در جایگاهی غیر از حوزه تخصصی بررسی کنیم، در صورت ارجاع این طرح به کمیسیون اقتصادی حتماً دغدغه‌های مربوط به ساختار بورس کالا مد نظر قرار خواهد گرفت؛ ما با دخالت دولتی و رفتار تنظیم گری در بازار سرمایه کاملا مخالف هستیم.

وی تاکید کرد: هم اکنون نیز دولت در قالب شورای عالی بورس و سازمان بورس و اوراق بهادار بر اجرای سیاست‌های کلان در بازار سرمایه نظارت می‌کند، اما ما مخالف دولتی کردن جنس فعالیت در بورس کالا و تغییر ساختار تصمیم‌گیری با رویکردی کاملاً مغایر با ماهیت تشکیل بورس کالا و بازار سرمایه هستیم؛ قطعاً تصمیم گیری لازم را در اسرع وقت به عمل خواهیم آورد.

با طرح تنظیم بازار کالاهای بورسی مخالف هستیم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید دارد مداخله در سازوکار قیمت‌گذاری در بورس کالای ایران که در «طرح تنظیم بازا کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی» کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار دارد به معنای قیمت گذاری دستوری و دولتی است و به این ترتیب این طرح، براساس قانون ممنوع بوده و کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با آن مخالف است.

مهدی طغیانی گفت: آن چیزی که در طرح فعلی پیش بینی شده، این است که تصمیم گیری در خصوص قیمت گذاری پایه به شورایی با مدیریت وزارت صمت داده شود که این موضوع عملاً به معنای قیمت گذاری دستوری و دولتی کردن آن است.

وی این مسئله را خارج از عرف و سازوکارهای حاکم بر بورس کالا خواند و اظهار کرد: از نگاه کمیسیون اقتصادی، ما معتقدیم که بورس کالا باید طبق قانون و در قالب مکانیسم عرضه و تقاضا و استانداردهای خود عمل کند و اینکه بخواهیم با روش های مختلف در بازار مداخله کرده و وارد قیمت گذاری شویم از نظر فنی و تخصصی کار صحیحی نیست. کما اینکه کشور نتیجه این مداخلات در بحث قیمت گذاری را آزموده است.

تداوم برنامه خرید شهرداری از بورس کالا

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران از تداوم برنامه خرید کالاهای مورد نیاز شهرداری از طریق بورس کالا و صرفه جویی هایی که از این طریق حاصل می‌شود، خبر داد.

به گفته ابوالفضل فلاح این اقدام، باعث حذف واسطه ها از مسیر خریدهای شهرداری و همچنین تسریع در تأمین و تحویل کالاها، مصالح و افزایش فضای رقابتی و شفافیت حداکثری شده است.

وی مزایای خرید از بورس کالا را شفافیت، حذف واسطه ها و صرفه جویی در هزینه ها و ایجاد فضای رقابتی و حضور تولیدکنندگان بدون واسطه عنوان کرد و گفت: به جز خرید قیر، خرید میلگرد و سه پارت سیمان، یکی دیگر از اقدامات شهرداری بوده و صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای همراه داشته است.

نان دلالان با عرضه خودرو در بورس کالا آجر می شود

عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس معتقد است که عرضه خودرو در بورس کالا، علاوه بر ایجاد شفافیت موجب کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار و نیز حذف دلالی ها و رانت در بازار خودرو می شود.

محسن علیزاده با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا گفت: شورای‌عالی بورس از ابتدا تلاش داشت خودرو و سایر کالاها از این طریق عرضه شوند و متخصصان بازار سرمایه بر این باور هستند که شفافیت قیمت، جلوگیری از فساد و رانت و حذف دلالان به تعدیل قیمت‌ها کمک خواهد کرد و اگر واسطه از بین برود و با عرضه بیشتر خودرو در بازار، تقاضا کاهش یابد، منجر به تعدیل قیمت خودرو در بازار می‌شود.

وی همچنین در خصوص رویه عرضه خودرو در بورس به تعیین کف قیمتی اشاره کرد و گفت: از این ‌پس، عرضه و تقاضا نرخ خودروی بورسی را مشخص می‌کند.

محصول های ایران خودرو و سایپا در راه بورس کالا

با برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه دو خودروساز معروف یعنی ایران خودرو و سایپا، اکنون خبرهای رسیده حاکی از آن است که عرضه برخی از محصول های ایران خودرو و سایپا در بورس کالا به احتمال زیاد در دستورکار قرار می‌گیرد.

مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو در مجمع عادی سالانه ایران در بخشی از صحبت هایش در جمع سهامداران تاکید کرد: با مساعدت های وزیر صمت، موافقت شد محصول های ایران خودرو و سایر خودروسازان در بورس کالا عرضه شود که این موضوع کمک شایانی به افزایش درآمدهای گروه صنعتی ایران خودرو می کند.

این درحالی است که در مجمع عمومی سالانه سایپا نیز اعلام شد، عرضه محصول های سایپا در بورس کالا با خودروی شاهین و چند محصول دیگر به زودی آغاز می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.