×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به “وعده وزیر اقتصاد درباره عرضه خودرو در بورس کالا عملی شد”، “فصل جدید تامین مالی شهرداری‌ها در بورس کالا”، “عرضه املاک شهرداری در بورس کالا نهایی شد”، “فروش زعفران در بستر شفاف بورس کالا ادامه می یابد” و “هدایت سرمایه گذاری به سمت تولید با عرضه خودرو در بورس” اشاره کرد.

وعده وزیر اقتصاد درباره عرضه خودرو در بورس کالا عملی شد

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر ، سی و یکم خردادماه سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست خبری با رسانه ها اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس از دستور کار خارج نشده و بورس کالا در این حوزه راهگشاست؛ در همین زمینه معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: در روز سه شنبه ۲۸ تیر ماه وعده وزیر اقتصاد مبنی بر حمایت از عرضه خودرو در بورس محقق شد و به زودی علاوه بر عرضه فیزیکی خودرو، تامین مالی خودروسازان از مسیر اوراق گواهی سپرده کالایی و سلف موازی استاندارد عملیاتی می شود.

سید جواد جهرمی در خصوص آخرین جزییات تصویب طرح عرضه خودرو در بورس کالا که روز سه شنبه در شورای عالی بورس به تصویب رسید، گفت: بحث عرضه خودرو در بورس کالا که طی هفته های اخیر با چالش هایی روبرو شده بود، یکبار در کمیسیون تخصصی شورای عالی بورس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و امروز نیز در صحن شورا با حضور وزیر اقتصاد، وزیر صمت، ریاست سازمان بورس و سایر اعضا مورد بررسی قرار گرفت و با اعلام نقطه نظراتی که وزارت صمت درباره عرضه خودرو در بورس کالا داشت، این طرح مورد تصویب اعضا قرار گرفت.

وی افزود: در همین راستا قطعا هماهنگی هایی با وزارت صمت در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا صورت خواهد گرفت.

فصل جدید تامین مالی شهرداری‌ها در بورس کالا

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد صندوق املاک و مستغلات فصل جدیدی در تامین مالی شهرداری‌هاست. به نظر می‌رسد بورس‌ کالا در این زمینه بتواند ابزارهای لازم را برای تامین مالی شهرداری ها از طریق صندوق‌ املاک و مستغلات آماده کند.

مجید عشقی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری که به‌تازگی میان سازمان بورس و اوراق بهادار و شهرداری تهران در ارتباط با تامین مالی در حوزه توسعه شهری منعقد شد، گفت: در این تفاهم‌نامه مباحث جدیدی مطرح شد و امید می‌رود موضوع‌های مطرح شده در حوزه طراحی، تدوین و راه‌اندازی ابزارهای مالی به‌منظور تامین مالی پروژه‌های شهراداری اجرایی شوند.

او با بیان اینکه در این تفاهم‌نامه به روش‌های ترکیبی در ارتباط با تامین مالی پروژه‌های شهری اشاره شده است، گفت: بسته به نوع پروژه‌ها ممکن است در بخشی از تامین مالی از اوراق صکوک بهره برده و در بخش دیگری ممکن است از ظرفیت صندوق‌های املاک و مستغلات استفاده شود.

عرضه املاک شهرداری در بورس کالا نهایی شد

سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و امور بین الملل بورس‌کالا اعلام کرد که عرضه املاک شهرداری تهران در بورس کالا تقریبا به مرحله نهایی رسیده است.

معین محمدی پور همچنین از مذاکرات در جریان با سازمان خصوصی سازی، دفتر مدیریت اموال دولتی وزارت اقتصاد، بانک‌ها و سازمان اموال تملیکی در خصوص عرضه املاک مازادشان در بورس کالا خبر داد.

وی افزود: بورس کالای ایران از سال ۹۹ زیرساخت‌های فنی، بستر معاملاتی و سامانه‌های مورد نیاز در حوزه عرضه اموال غیرمنقول را فراهم کرده و از ابتدای مرداد همان سال نهادهایی همچون شرکت مادرتخصصی شهرهای جدید (زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی)، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و بانک اقتصاد نوین عرضه املاک انجام دادند. برخی دیگر از دستگاه‌های دولتی و خصوصی مانند شهرداری تهران و بانک ملت در حال طی کردن فرآیند پذیرش و عرضه املاک خود هستند. اما عرضه آن‌ها هنوز به سرانجام نرسیده است.

فروش زعفران در بستر شفاف بورس کالا ادامه می یابد

وزیر جهاد کشاورزی از ۲۰ مرحله عرضه زعفران در بورس کالا خبر داد و گفت: ۳.۱ تن محصول به مبلغ ۲۸ میلیارد تومان به فروش رفت و مابقی ۱۵.۴ تن در انبارها موجود است که در راستای طرح صیانت در دو انبار تجمیع شده است. به گفته جواد ساداتی نژاد، این وزارتخانه تاکید دارد از طریق سازوکار بورس کالا که فرایند شفافی است، فروش ادامه یابد.

جواد ساداتی‌نژاد به فروش زعفران در بورس کالا اشاره کرد و یادآور شد: ۲۰ مرحله عرضه در بورس کالا انجام شده که فقط ۳.۱ تن به مبلغ ۲۸ میلیارد تومان به فروش رفته و مابقی ۱۵.۴ تن در انبارها موجود است که در راستای طرح صیانت در دو انبار تجمیع شده است؛ با عرضه مجدد، تلاش شده زعفران به فروش برسد و در اردیبهشت نیز حدود ۵ تن آن به فروش رفته و برنامه‌ریزی شده از طریق بورس کالا که فرایند شفافی است، فروش ادامه یابد.

هدایت سرمایه گذاری به سمت تولید با عرضه خودرو در بورس

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا، سرمایه‌ها به جای بازارهای سوداگرانه به بخش‌های تولید هدایت می‌شوند.

حجت الله فیروزی درباره عرضه خودرو در بورس کالا، تصریح کرد: برای از بین بردن بازار ثانویه، رقابتی شدن و تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا از جمله طرح‌هایی بود که مجلس یازدهم آن را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: بیشترین تاثیر این طرح در کنترل سوداگری است؛ یعنی راه خرید و فروش‌های کاذب و سودجویانه که فضا را ملتهب می‌کند، می‌بندد و مانع کالای سرمایه‌ای شدن خودرو می‌شود. علاوه بر این، به ارتقای کمی و کیفی خودروسازی و قطعه‌سازی کمک می‌کند.

راه برون رفت از شرایط فعلی، عرضه خودرو در بورس کالا

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور می گوید: عرضه خودرو در بورس کالا در شرایط فعلی برای برون‌رفت از وضعیت پیش آمده بهترین گزینه است و در کوتاه‌مدت شاید چاره دیگری وجود نداشته باشد.

آرش محبی‌نژاد پیش‌بینی کرد، با عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت‌های کاذب موجود در بازار تعدیل شده و همچنین قیمت کارخانه‌ای خودروها اصلاح شود؛ به این ترتیب، خودروسازان و قطعه‌سازان با زیان کمتری مواجه خواهند شد.

این مقام صنفی تاکید کرد:امروز هم مردم خودروها را با قیمت‌های بالا در بازار می‌خرند و فاصله ایجاد شده قیمت کارخانه‌ای و بازاری خودروها نه به نفع تولیدکننده و نه به نفع مصرف‌کننده است، اما معتقدیم عرضه در بورس کالا این شکاف را پُر کرده و بازار را به تعادل و شفافیت نزدیک می‌کند.

طرح مجلس با شرایط و قوانین بازار سرمایه همخوانی ندارد

حمیدرضا فولادگر، نماینده سابق مجلس درخصوص طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی که در در دستور کار مجلس است، گفت: محتوای اصلی طرح بر این موضوع استوار است که در زنجیره‌های صنایع معدنی و پتروشیمی همه محصولات در بورس کالا عرضه شوند و به منظور مدیریت بر این مسئله، کارگروه یا شورایی برای تصمیم گیری تعیین شود که این مسئله با روال حاکم بر بازار سرمایه و بورس کالا قابل تجمیع نبوده و به نوعی نقض کننده مسیر عرضه و تقاضا و روش‌های متداول بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس کالا است.

به گفته مشاور وزیر اقتصاد، این طرح نیاز به کار کارشناسی دارد و به نظر می رسد قبل از اینکه در صحن علنی به قانون تبدیل شود، باید صاحبنظران نظرهای خود را ارایه دهند و قطعا آرا و نظرات کارشناسی شرکت‌های بزرگ و تولیدکنندگان صنایع معدنی و پتروشیمی و همینطور مدیران شرکت‌های بورسی، سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس کالا نیز مورد نیاز است و می‌تواند تعیین کننده و موثر باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.