×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به “مقابله با رانت و دوقیمتی ها از مسیر بورس کالا”، “چند نرخی خودرو در بورس کالا پایان می‌یابد”، “صرفه جویی ۱۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران با خرید از بورس”، “پیشنهاد حذف بخت آزمایی خودرو با بورس کالا” و “حراج ملک از مسیر بورس کالا برای فروشندگان حقیقی و حقوقی” اشاره کرد.

مقابله با رانت و دوقیمتی ها از مسیر بورس کالا

به گزارش کیوسک خبر به نقل از «کالاخبر»، در هفته گذشته وزیر صمت در گزارش ارایه شده در نشست مشترک دولت و مجلس گفته است که این وزارتخانه با کمک سازوکار بورس کالا با رانت مقابله کرده است.

رضا فاطمی امین در دومین نشست مشترک مجلس و دولت تصریح کرد: در سال گذشته کار ویژه ای در حوزه بورس کالا انجام دادیم و همچنین با رانت و دو قیمتی ها مقابله کردیم. در حوزه معادن نیز اقدامات موثری انجام گرفته و برای فعال شدن واحدهای تولیدی و صنعتی ضمن استفاده از ظرفیت ها باید در حوزه سرمایه گذاری تمرکز شود.

چند نرخی خودرو در بورس کالا پایان می‌یابد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا می‌گوید: فروش خودرو در بورس کالا نه تنها منجر به افزایش شفافیت اطلاعات در بخش عرضه خودرو می‌شود، بلکه روند خرید نیز با نظارت بیشتری همراه و خودرو را از وضع دو قیمتی و چند قیمتی خارج می‌کند.

به گفته محمد رضا پور ابراهیمی عرضه خودرو در بورس کالا شرایط را به سمتی هدایت می‌کند که ما با برگزاری قرعه‌کشی و فضاهای این چنینی مواجه نشویم مثلا، ۵ هزار نفر ثبت‌نام کنند و ۵۰ نفر صاحب خودرو شوند.

پیشنهاد حذف بخت آزمایی خودرو با بورس کالا

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص فروش خودرو در بورس کالا گفت: عرضه خودرو در بورس کالا منجر به شفافیت بیشتر شده و فروش آن را از حالت قرعه کشی و بخت آزمایی خارج می کند و دستت دلالان و سودجویان را هم که از این طریق سود کلانی به جیب می زنند قطع می کند.

به گفته مهدی عسگری، در بورس کالا عرضه و تقاضا خودرو می تواند قیمت ها را شکل دهد که در نتیجه آن، شکاف قیمت کارخانه و بازار که عملاً منجر به ضرر مصرف‌کننده نهایی میشود، به حداقل رسیده و قیمت ها به سمت تک نرخی شدن می رود.

صرفه جویی ۱۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران با خرید از بورس

سخنگوی شهرداری تهران از خرید سومین محموله کالای مورد نیاز شهرداری به ارزش ۳۵ میلیارد تومان از بورس کالا خبر داد و گفت: با این روش در کنار شفافیت حداکثری و ‏رصدپذیری و نظارت بر خطِ مسیر خرید از لحظه قرارداد تا تحویل کالا، با حذف دلالان و واسطه‌ها جمعاً مبلغ ۱۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی شد؛ این آغاز راه است و مسیر ‎شفافیت حقیقی و صیانت از بیت‌المال با قدرت ادامه خواهد داشت.

عبدالمطهر محمدخانی افزود: ‏اواخر سال گذشته این مدل تحولی با خرید دو محموله آهن و قیر انجام شده بود. در کنار شفافیت حداکثری و ‏رصدپذیری و نظارت بر خطِ مسیر خرید از لحظه قرارداد تا تحویل کالا، با حذف دلالان و واسطه‌ها جمعاً مبلغ ۱۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی شد.

حراج ملک از مسیر بورس کالا برای فروشندگان حقیقی و حقوقی

رییس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: ابزار و قراردادهای مربوط به فروش ملک از طریق بورس کالا از سال گذشته اجرایی شده و وزارت راه و شهرسازی، بانک اقتصاد نوین، وزارت دفاع هم از طریق این ابزار اقدام به فروش املاک خود کرده‌اند و برخی بانک‌ها و همچنین شهرداری نیز خواهان استفاده از این ابزار هستند که با رفع برخی موانع عرضه‌های جدی از سوی شهرداری انجام می‌شود.

معین محمدی پور افزود:در این روش اشخاص حقیقی، حقوقی، انواع نهادهای عمومی و دولتی می‌توانند املاک خود را در بورس کالا عرضه کنند و تا جایی که بورس کالا کشش داشته باشد پذیرای مخاطب عام و خاص خواهد بود و اگر این بازار پررونق شود ممکن است محدودیت‌هایی برای آن در نظر گرفته شود.

نقش مهم بورس کالا در تامین مالی ارزان قیمت بنگاه ها

مدیرعامل گروه مالی کاریزما با اشاره اقدامات مثبت سال گذشته دولت در تقویت معاملات بورس کالا گفت: توسعه ابزارهای سرمایه گذاری، ابزارهای مشتقه و ابزارهای تامین مالی مبتنی بر کالاهای پذیرفته شده در بورس کالا نقش به سزایی در تامین مالی ارزان قیمت شرکت ها، پوشش ریسک تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و همچنین متعادل شدن عرضه و تقاضا در شرایط نامتعادل عرضه و تقاضای کالاها ایفا می کند.

به گفته علی تیموری عرضه محصول هایی همچون سیمان و زنجیره ارزش فولاد و محصولات مشابه در بورس کالا گام بلندی در شفافیت در اقتصاد و پالایش حلقه های زاید و فسادزا در رنجیره توزیع در سال گذشته بود. کما اینکه کنترل و سرکوب قیمت در عرصه اقتصادی کشور در سالیان گذشته نتیجه ای جزء توزیع رانت و گسترش فساد نداشته و عملا مصرف کننده با قیمت هایی بالاتر از نرخ های معمول و آزاد کالا را خریداری کرده اند و تولید کنندگان نیز ضررهای قابل توجهی را متحمل شده اند.

بورس کالا به صنعت سیمان سامان داد

ولی‌اله اخلاقی فرد، مدیرعامل سیمان صوفیان با بیان اینکه تا پیش از ورود سیمان به بورس کالا برخی شرکت ها خودزنی و با دستکاری قیمت ها بازار را آشفته می کردند گفت: وی با ورود سیمان به بورس کالا کف قیمت مشخص شد و با نظارت های وزارت صمت حتی بخش خصوصی ملزم به عرضه همه محصول های خود در بورس کالا شدند و اکنون شاهد هستیم که قریب به ۹۰ درصد کارخانجات سیمان در بورس کالا عرضه میشوند.

به گفته وی فرد ورود سیمان به بورس کالا، شرایط بازار را شفاف کرده است و نرخ ها براساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می شوند. به این ترتیب که چنانچه عرضه بیشتر از تقاضا باشد محصول با قیمت های کف معامله می شود اما اگر تقاضا بیشتر باشد شاهد رشد نرخ خواهیم بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.