×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به”حجم معاملات بورس کالا معادل ۷۵درصد حجم تجارت خارجی غیر نفتی”،”رشد تولید و تعادل بازار با تعامل حلقه های زنجیره تولید”،”مسیر رشد تولید از تقویت بازارهای رسمی می گذرد”،”رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی مستلزم کشف قیمت منطقی نهاده‌های تولید” و”اهمیت آمارهای بورس کالا برای تعادل بخشی به بازار” اشاره کرد.

حجم معاملات بورس کالا معادل ۷۵درصد حجم تجارت خارجی غیر نفتی

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر ،مدیرعامل بورس کالای ایران در همایش سرمایه گذاری‌ تامین مالی از بازار سرمایه گفت: حجم معاملات در بورس کالا طی سال گذشته با دادوستد ۱۱۸ میلیون تن کالا معادل ۷۵ درصد حجم تجارت خارجی غیر نفتی کشور است.

سید جواد جهرمی گفت: سال گذشته ۱۱۸ میلیون تن کالا به ارزش هزار همت در بورس کالا معامله شد که این میزان معادل ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی است. سالانه به میزان ۱۷ درصد نقدینگی کشور در بورس کالا در حال گردش بوده و حجم معاملات در بورس کالا معادل ۷۵ درصد حجم تجارت خارجی غیر نفتی کشور است.

وی عنوان کرد: بورس کالا اسفند ماه سال گذشته معاملات گواهی سپرده شمش طلا را راه اندازی کرد و امروز حجم معاملات این ابزار با استقبال مردم از یک تن طلا عبور کرده است.

رشد تولید و تعادل بازار با تعامل حلقه های زنجیره تولید

رئیس انجمن سنگ آهن ایران می گوید، حفظ بازار و تنظیم و تعادل مناسب در عرضه و تقاضا، حکم مرگ و زندگی برای بنگاه‌ها دارد که اگر دولت به بخش خصوصی، بدنه تولید و نظام بازار اعتماد کند و همانند سال گذشته روند مطلوب عرضه و تقاضا با تعامل زنجیره تولید در بورس کالا ایجاد شود، همه شاهد شرایط بهتر بازارها و رشد تولید و سرمایه گذاری خواهیم بود.

مهرداد اکبریان ادامه داد: دولت در برهه‌ای با هدف تنظیم بازار بحث قیمت گذاری دستوری را مطرح کرد و نتیجه این تصمیم سرکوب شدید قیمت‌ها در حلقه‌هایی از زنجیره ارزش فولاد بود. به عبارت دیگر، شرایطی ایجاد شد که تعدادی از حلقه‌ها سود زیادی نصیبشان شود و تعداد دیگری از حلقه‌ها نه تنها سودی عایدشان نشد، بلکه در معرض زیان قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه نظام قیمت‌گذاری دستوری پیامدهای نامطلوب را به همراه دارد، گفت: با تلاش انجمن‌های صنفی از نظام قیمت گذاری دستوری عبور کردیم و به سازوکار عرضه و تقاضا در بورس کالا رسیدیم. سازوکار بورسی برای شرکت های سنگ آهنی یکی از مطمئن‌ترین و بهترین شیوه‌های تخصیص منابع به حساب می‌آید.

مسیر رشد تولید از تقویت بازارهای رسمی می گذرد

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت:تجربیات و آمارها از روند رشد تولید و توسعه شرکت‌های تولیدی کشور نشان می دهد که به هر اندازه بازار سرمایه در سال‌های گذشته تقویت و بازارهای غیرسمی و زیرزمینی را برای مبادلات کالاها کنار گذاشته شد، به همان میزان در جهت تحقق رشد تولید قدم برداشته‌ایم.

عظیم ثابت افزود:اگر تنظیم‌گری بازار برای تامین مناسب کالاها توسط سیاست‌گذاران به نحو احسن انجام شود، یک بازی برد- برد برای تولیدکننده و مصرف‌کنندگان آن هم در زمین شفاف بورس کالا رقم می خورد.

وی به تجربه موفق استفاده از بورس کالا در اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: در سال «افزایش تولید و مهار تورم» نباید تولیدکنندگان را از رسیدن به حق واقعی خود که قیمت‌گذاری منصفانه منطبق بر مکانیزم بازار است، محروم کنیم.

رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی مستلزم کشف قیمت منطقی نهاده‌های تولید

نایب رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: بورس کالا بستری را فراهم آورده که کشف قیمت براساس عرضه و تقاضای بازار به صورت منطقی و واقعی کشف می‌شود و در این میان، هم منافع تولیدکننده حفظ می‌شود و هم زمینه رانت و فساد از بین خواهد رفت.

برمک قنبرپور ر رابطه با مزیت کشف قیمت در بورس کالا اظهار کرد: براساس اصول علم اقتصاد، کشف قیمت مواد اولیه یا تمام نهادهای تولید باید به نحوی باشد که وقتی تولیدکنندگان وارد بازارهای جهانی می‌شوند بتوانند با رقبای خود به ویژه در حوزه منطقه رقابت کنند.

او افزود: به هر میزان که اقتصاد کشور شفاف باشد ارزش‌هایی که در تولید به کار گرفته می‌شود قابلیت نمایش بیشتری خواهند داشت، لذا هرچه قیمت مواد اولیه بر توان خرید رقبای منطقه‌ای منطبق باشد، آن وقت می‌توان در بحث مواردی که منجر به خلق ارزش افزوده می‌شود توان واقعی خود را به نمایش گذاشت.

اهمیت آمارهای بورس کالا برای تعادل بخشی به بازار

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: سیاست گذار برای تعادل‌بخشی به بازارها نیازمند اطلاعات دقیق از روند معاملات کالاهاست که این آمار از بورس کالا بدست خواهد آمد.

غلامحسین رضوانی درباره چگونگی تنظیم بازار کالاها گفت: سازوکارهایی که دولت برای تنظیم بازار در دستورکار قرار می‌دهد، نسبت به نوع بازارها متفاوت است؛ دولت تلاش می‌کند که بر مبنای عرضه و تقاضا به تنظیم گری و سیاست گذاری در بازارها بپردازد که به نظر می‌رسد که دولت براساس تجربیات گذشته با تبعات قیمت گذاری دستوری آشناست.

وی تصریح کرد: باید شرایط رقابت و شفافیت بازار به گونه‌ای فراهم شود که تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، کالاهای مورد نیازشان را بدون واسطه خریداری کنند که در این زمینه، بستر امن و شفاف معاملات، بورس کالاست.

ظرفیت بورس‌های کالایی در رونق اقتصاد ملی

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بازار سرمایه یک از بازارهای مهم در اقتصاد کشور ماست، گفت: اقدام‌ها و تصمیم‌های ناگهانی دولت ها باعث کاهش اعتماد به این بازار می‌شود. به گفته مهدی حاجی غلام سریزدی از بورس ‌های کالایی برای کشف قیمت منصفانه می‌توانیم بهره ببریم.

مهدی حاجی غلام سریزدی بیان کرد: یکی از موضوع‌های مهم در آشفتگی فعلی بازارسرمایه تصمیم‌های خلق الساعه و ناگهانی است که از فضای خارج از بازار سرمایه به این بخش تحمیل می‌شود، مواردی از قبیل تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، توقف معاملات خودرو در بورس کالا، چگونگی نرخ ارز فروش صادراتی شرکت‌ها و…. ، به طور خلاصه می‌توان گفت این تصمیم‌ها باعث شده حال بازار سرمایه خوب نباشد.

وی در خصوص شایعه‌های مطرح شده در مورد بورس کالا اظهار کرد: به خاطر امضاهای طلایی ، رانت‌ها و… مخالفت‌هایی با بورس کالا صورت می‌گیرد. هرکالایی در ابتدای ورود به بورس کالا (مانند سیمان) همواره با مقاومت و مشکل‌هایی روبه‌رو بود؛ ولی بعد از ورود این کالاها و مشاهده اثرات مفید آن بر شرکت‌ها، استقبال مناسبی از سوی تولیدکنندگان صورت گرفت.

پذیرش کامیون امپاور و فورس بهمن دیزل در بورس کالا

بورس کالای ایران در اطلاعیه‌های جداگانه‌ از پذیرش کامیون فورس و کامیون امپاور متعلق به شرکت بهمن دیزل در بازار اصلی خبر داد.

در اطلاعیه‌های مدیریت پذیرش بورس کالا آمده است: پذیرش خودروهای امپاور (EM POWER) و فورس (FORCE) شرکت بهمن دیزل پس از بررسی مدارک و مستندات در یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ در بازار اصلی بورس کالا مورد تصویب قرار گرفت.

حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا از مرز یک تن عبور کرد

حجم معاملات از ابتدای راه‌اندازی تاکنون، از مرز ۱۰ میلیون گواهی معادل بیش از یک تن شمش طلا عبور کرد. با این رویداد، روند رو به رشد استقبال فعالان بازار طلا، سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و واردکنندگان طلا به این ابزار بورس کالا بیش از گذشته نمایان شود.

از ابتدای راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران که به تاریخ ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ باز می گردد تا کنون در مجموع ۱۶۰۹۶ معامله ثبت شده که حجم آن‌ها از ۱۰ میلیون گواهی عبور کرد و از نظر وزنی معادل بیش از یک تن شمش طلاست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.