×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به “بورس کالا، شفافیت را جایگزین رانت و فساد در بازارها کرد”،”خبر توقف فعالیت بورس کالا تکذیب شد” و “رکورد حجم معاملات روزانه آپشن کهربا شکسته شد” اشاره کرد.

بورس کالا، شفافیت را جایگزین رانت و فساد در بازارها کرد

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر ،در هفته گذشته دبیر انجمن سیمان گفت: قبل از راه اندازی بورس کالا، رانت و فساد زیادی در بازار کالای کشور وجود داشت و بسیاری از تولیدکنندگان، محصول مورد نظر خود را از واسطه‌ها خریداری می‌کردند اما بورس کالا بستری شفافی را برای معاملات فراهم کرده است و در بازار سیمان نیز اگر عرضه‌ها در بورس انجام نمی‌شد امروز شاهد جولان دلالان بودیم.

علی اکبر الوندیان اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بورس کالا برای اقتصاد کشور که همه باید از آن حفاظت کنیم، شفافیت است زیرا عرضه و فروش محصول در بورس کالا در رصد همه نهادهای نظارتی بوده و این شفافیت حداکثری از رانت و فساد جلوگیری می‌کند و این دستاورد بسیار با ارزشی برای کشور است.

وی افزود: قیمت‌هایی که در بورس کالا کشف می‌شود با قواعد مشخصی رصد شده و این حسن بزرگی است که سیاست گذار امروز می‌داند قیمت یک کالا به چه دلیل کاهش یا افزایش پیدا کرده است و طبیعتاً با استفاده از داده‌های بورس، برای تنظیم بازار اقدام می‌کند؛ به همین دلیل است که برخلاف بازار آزاد عموماً شاهد جهش قیمتی عجیب در بورس کالا نیستیم.

دبیر انجمن سیمان عنوان کرد: دلیل اینکه افرادی به دنبال خروج محصولات از بورس کالا هستند این است که روند شفاف معاملات و حذف رانت و دلالان به مذاقشان خوش نیامده و همچون گذشته به دنبال رانت هستند در صورتیکه با تمرکز معاملات در بورس کالا، فضای رانتی و دلال بازی از بین رفته و به همین دلیل شاهد تلاش عده‌ای برای توقف معاملات بورس هستیم.

خبر توقف فعالیت بورس کالا تکذیب شد

خبر توقف فعالیت بورس کالای ایران توسط سازمان بورس تکذیب شد.

در معاملات روز یکشنبه ۸ مرداد ماه خبری در فضای مجازی بدون هیچ سندی و منبع معتبری، مبنی بر توقف فعالیت بورس کالا منتشر شد.

در این زمینه سازمان بورس و اوراق بهادار با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: خبر منتشر شده در فضای مجازی کاملا کذب بوده و خبرهای کذب منتشر شده در این زمینه صرفا در راستای تشویش افکار عمومی و آسیب رساندن به روند بازار سرمایه است.

مجید عشقی، دبیر شورای عالی بورس نیز در این رابطه گفت: به موجب قانون بازار اوراق بهادار، صدور، تعلیق و لغو مجوز فعالیت بورس ها جزو وظایف شورای عالی بورس بوده و به هیچ وجه موضوع اشاره شده در دستور کار شورای عالی بورس قرار ندارد.

وی افزود: بورس کالا در سال های اخیر به شفافیت معاملات کالاهای پذیرفته شده کمک شایانی داشته و عملکرد این بورس در اقتصاد ملی انکارناپذیر است.

رکورد حجم معاملات روزانه آپشن کهربا شکسته شد

با انعقاد یک هزار و ۱۵۲ قرارداد اختیار معامله صندوق طلای کهربا در معاملات ۹ مراد ماه، رکورد جدیدی در حجم معاملات روزانه این بازار به ثبت رسید.

در معاملات ۹ مرداد ماه اختیار معامله صندوق طلای کهربا یک هزار و ۱۵۲ قرارداد منعقد شد. همچنین ۲ هزار و ۷۷۱ قرارداد به صورت موقعیت باز هم در معاملات امروز ثبت شد. تقریبا تمامی قراردادهای منعقد شده در گروه صندوق طلای کهربا به صورت اختیار خرید بودند. البته دو قرارداد از موقعیت‌های باز هم برای اختیار فروش بودند. با ثبت معاملات امروز از زمان راه‌اندازی آن یعنی یکم مرداد که به یک هفته کاری می‌رسد، رکورد جدیدی به ثبت رسید.

مطابق مشخصات قرارداد، اندازه هر قرارداد اختیار معامله واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلای کهربا برابر با ۱۰۰۰ واحد و ساعات معاملاتی آن شنبه تا چهارشنبه ۱۰ تا ۱۷ و پنجشنبه‌ها و آخرین روز معاملاتی ۱۰ تا ۱۵ خواهد بود.

بورس کالا زمان‌بندی جدید عرضه را اعلام کرد

بورس کالا با توجه به تعطیلی روز چهارشنبه ۱۱ مرداد ماه، در نامه‌ای زمان‌بندی جدید عرضه محصول‌ها در هفته منتهی به ۱۱ مرداد را اعلام کرد.

به این ترتیب در روز شنبه ۱۴ مرداد؛ مقاطع فولادی طولی شامل میلگرد ساختمانی، تیرآهن، نبشی و ناودانی، ورق گرم سنگین یا شمش بلوم آلیاژی، میلگرد صنعتی و آلیاژی، میلگرد کلاف سبک، ناودانی بال شیب‌دار، تیرآهن، بال شیب دار و بال پهن و تیرآهن سنگین در تالار صنعتی و محصولات شیمیایی و آف گریدهای آنها و محصولات آف گرید پلیمری به غیر از پلی پروپیلن و پلی وینیل کلراید در تالار پتروشیمی عرضه می‌شود.

یکشنبه ۱۵ مرداد؛ ورق اختصاصی خودرو و لوازم خانگی، سنگ آهن، کنسانتره سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی در تالار صنعتی و محصولات غیر بهین یابی در تالار پتروشیمی روی تابلو می روند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.