×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به “راه‌اندازی کارگروه مشترک «صنعت زعفران و بورس کالا»”،”ایجاد گروه تک نمادی زعفران در بورس”،”راه اندازی قرارداد اختیار معامله صندوق طلا” و”پوشش ریسک نوسانات قیمتی با استفاده از اختیار معامله صندوق طلا” اشاره کرد.

راه‌اندازی کارگروه مشترک «صنعت زعفران و بورس کالا»

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر ،مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه کشور ما در تولید زعفران دارای مزیتی ارزشمند است، گفت: برای پیشبرد اهداف داخلی و صادراتی در بازار زعفران و ایجاد نگاهی واحد و کارآمد در این صنعت، ضرورت شکل‌گیری کارگروه مشترکی میان فعالان صنعت زعفران و بورس کالای ایران احساس می شود.

سیدجواد جهرمی در جلسه فوق‌العاده کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی که با محوریت «برنامه‌ریزی و هم‌افزایی انبارهای بورس زعفران» برگزار شد، اظهار داشت: رسالت ما در مجموعه «بورس کالا» خدمات‌رسانی به صنایع مختلف است تا در چارچوب قوانین موجود، جهت عرضه نظام‌مند، اقدام کنند. به همین استناد نیز، پیش از آنکه به دنبال انتفاع خود باشیم، در اندیشه سودآوری آن صنعت هستیم، چرا که در صورت توفیق هر کدام از بخش‌های اقتصادی فعال در بورس کالا، اثرات مثبت آن متوجه ما و کلیت اقتصاد نیز خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه، اقدامات و تلاش‌های بسیاری برای بورسی شدن محصول زعفران انجام گرفته است، خاطرنشان کرد: پیشنهاد داریم تا با هدف تبیین اقدامات و پیگیری‌های انجام شده، مستندی با موضوع سیر ورود زعفران به بورس و حتی وضعیت آن پیش از این اقدام، تهیه شود. این اقدام، یک تصویر شفاف‌تر نسبت به تلاش‌های انجام گرفته و اثرات آن، ایجاد می‌نماید.

تاکید بر توسعه همکاری و هم‌افزایی میان ارکان زنجیره تامین زعفران

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در این جلسه با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در راستای توسعه همکاری و هم‌افزایی میان ارکان زنجیره تامین زعفران در راستای حضور موثر این بخش در بورس کالا، اظهار داشت: پیوندی که میان محصول زعفران با بازار سرمایه شکل گرفته، این امید را ایجاد کرد تا مقوله عرضه این کالا، از رویکردهای سنتی به روش‌های نوین تغییر جهت پیدا کند و ساماندهی موثری در بازار زعفران به مدد این موضوع انجام بگیرد.

فرهاد سحرخیز شکل‌گیری ارتباط میان زنجیره تامین زعفران با بورس کالا را اتفاقی مبارک برشمرد و یادآور شد: بر این اساس در گام بعدی نیازمند تعمیق معاملات زعفران در بورس کالا و هم‌گامی انبارهای زعفران با بخش صادرات این محصول هستیم. آماده‌ایم تا از تمام ظرفیت‌های بورس کالا جهت انتفاع حداکثری زنجیره تأمین زعفران بهره بگیریم و از این طریق، آینده‌ای روشن را رقم بزنیم.

کیفیت زعفران عرضه شده در بورس کالا، یک مزیت صادراتی

علی شریعتی‌مقدم، عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران نیز در ادامه این نشست، از مسائلی سخن گفت که این محصول مهم و مزیت‌دار ایران را در بازارهای جهانی با چالش مواجه می‌سازد و توضیح داد: امروزه رقبایی برای این محصول در سطح دنیا به وجود آمده‌اند که زعفران را با حجم بالا تولید کرده و به مدد یک برنامه‌ریزی دقیق به فروش می‌رسانند. با ادامه این شرایط بیم آن می‌رود که این محصول نیز به سرنوشت خاویار یا فرش ایرانی دچار شود و جایگاه کشورمان در بازار جهانی زعفران، از دست برود.

وی همچنین بر لزوم حفظ کیفیت زعفران عرضه شده در بورس کالا به عنوان یک مزیت رقابتی و صادراتی تأکید کرد و افزود: در مجموع باید سازوکارهایی برای ایجاد رینگ صادراتی زعفران در بورس کالا تعریف نماییم و این مهم تنها با همگرایی ارکان مختلف زنجیره تولید و صادرات و بخش تامین، میسر می‌گردد.

ایجاد گروه تک نمادی زعفران در بورس

محمد حسین رحمتی، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران نیز به ارائه توضیحاتی در خصوص چگونگی ایجاد گروه تک‌نمادی برای یک کالا در بورس پرداخت و گفت: در این روش چند انبار مستقل وجود دارد، اما برای همه این انبارها یک نماد واحد به نام «زعفران» در بورس وجود خواهد داشت. هر انبار برند خود را دارد و ثبت می‌شود، اما همه معاملات بر روی یک نماد انجام می‌شود و بورس نظارت خود را بر روی معاملات انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: از مزایای مهم این روش، امکان حضور انبارهای کوچک است. در واقع، تعدد نمادها چالش چگونگی قیمت‌گذاری و تعیین قیمت آتی را به وجود می‌آورد و با تک‌نماد شدن، این جنس مسائل حل و فصل می‌شود.

تک نمادی شدن و افزایش اقبال به زعفران در بورس

اکبر میرزاپور، مشاور کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در ادامه با اشاره به روند ورود زعفران به بورس کالا، اظهار داشت: در گذشته در حوزه زعفران با یک بازار سنتی مواجه بودیم که مدیریت آن به دشواری انجام می‌گرفت اما با ظرفیتی که بورس کالا ایجاد کرده، تحولات ارزشمندی در موضوع زعفران رقم خواهد خورد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بورس کالا یکی از مراجع قیمتی بازار زعفران است و امیدواریم در آینده با توسعه این صنعت، شاهد عرضه این محصول در بورس‌های بین المللی باشیم.

پوشش ریسک نوسانات قیمتی با استفاده از اختیار معامله صندوق طلا

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران گفت: قرارداد اختیار معامله صندوق طلای کهربا از یکشنبه هفته جاری در بورس کالای ایران راه اندازی شده است و فعالان بازار می توانند با وارد شدن به این ابزار، ریسک ناشی از نوسانات قیمتی در آینده را پوشش دهند.

رحمان آراسته با بیان اینکه صندوق‌های کالایی بسیاری در حوزه طلا و محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران وجود دارد گفت: سرمایه گذاران می توانند با خرید واحدهای صندوق های طلا به طور غیرمستقیم در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند اما به منظور پوشش ریسک ناشی از نوسانات قیمت، ابزارهایی روی واحدهای صندوق های کالایی راه اندازی شده که یکی از این ابزارها، قرارداد اختیار معامله است.

وی با بیان اینکه معاملات اختیار معامله صندوق طلای کهربا از هفته جاری آغاز شده است، افزود: این ابزار به عنوان اولین اختیاری است که به شکل مستقیم روی یک صندوق راه اندازی شده و در همین مدت کوتاه با استقبال سرمایه گذاران مواجه شده است.آراسته در ادامه بیان کرد: فعالان می‌توانند با وارد شدن به این ابزار ریسک ناشی از نوسانات قیمتی در آینده را پوشش دهند.

راه اندازی قرارداد اختیار معامله صندوق طلا

از اول مرداد ماه ۱۴۰۲ یک قرارداد جدید تحت عنوان قرارداد اختیار معامله بر روی واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلای کهربا به بازار مشتقه بورس کالای ایران اضافه شد.

نمادهای اختیار معامله صندوق طلای کهربا با سررسید ۳۰ مهر ماه از یکشنبه اول مرداد ماه و طبق اطلاعیه راه‌اندازی منتشر شده، قابل معامله خواهند بود. مطابق مشخصات قرارداد، اندازه هر قرارداد اختیار معامله واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلای کهربا برابر با ۱۰۰۰ واحد و ساعات معاملاتی شنبه تا چهارشنبه ۱۰:۰۰ الی ۱۷:۰۰ و پنجشنبه‌ها و آخرین روز معاملاتی ۱۰:۰۰ الی ۱۵:۰۰ خواهد بود.

در قرارداد اختیار معامله واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلای کهربا، نوع تسویه پس از اعمال قرارداد به صورت تحویل دارایی پایه است. همچنین جهت اتخاذ موقعیت خرید اختیار معامله خرید و اختیار معامله فروش تنها وجود ارزش پیشنهادی برای خرید اختیار در حساب مشتری کفایت می‌کند.

استقبال سرمایه گذاران از آپشن کهربا ادامه دارد

استقبال از قراردادهای اختیار معامله واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلای کهربا همچنان ادامه دارد و هر روز به آمار معاملات این قراردادها افزوده می شود به گونه ای که در سومین روز از آغاز معاملات این قراردادهای تعداد ۶۲۶ قرارداد اختیار معامله صندوق طلای کهربا منعقد شد.

در نخستین روز از معاملات آپشن (اختیار معامله) صندوق طلای کهربا، سرمایه گذاران ۳۹۶ قرارداد منعقد کردند و حجم موقعیت‌های باز هم به ۳۸۴ موقعیت رسید درحالی که این عدد در روز قبل به ۵۲۲ قرارداد رسید و تعداد ۸۳۴ موقعیت باز نیز در بازار وجود داشت.

در معاملات سوم مرداد نیز۶۲۶ قرارداد منعقد شد که بیشتر قراردادها در قالب اختیار خرید بود؛ تعداد موقعیت‌های باز هم ۱۴۳۹ قرارداد بود و کارشناسان این حجم معامله در روزهای نخست را نویدبخش رونق این معاملات در هفته های آتی عنوان می کنند.

کامیونت FORCE با قیمت پایه معامله شد

هر دستگاه کامیونت FORCE کابین خوابدار ۶ تن بدون کاربری (متعلق به بهمن دیزل) امروز در تالار خودرو با قیمت پایه یک میلیارد و ۴۳۷ میلیون تومان معامله شد.

کامیونت FORCE کابین خوابدار ۶ تن بدون کاربری، ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ امسال تحویل مشتریان میشود.

قیمت نهایی کامیونت FORCE کابین خوابدار ۶ تن بدون کاربری (رنگ سفید مدل ۱۴۰۲) علاوه بر قیمت کشف شده، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۸.۲ میلیون تومان هزینه‌های جانبی (بیمه، پلاک، شماره‌گذاری و …) است.در تالار خودرو، ۱۰ دستگاه کامیونت FORCE کابین خوابدار ۶ تن بدون کاربری (رنگ سفید مدل ۱۴۰۲) معامله شد و مابقی عرضه به سامانه مچینگ انتقال یافت.

راه اندازی آتی زعفران نگین سررسید اسفند ۱۴۰۲ از چهارشنبه

بورس کالای ایران در اطلاعیه ای از راه اندازی قرارداد آتی زعفران نگین با سررسید اسفند ۱۴۰۲ از چهارشنبه ۴ مرداد خبر داد.

در نامه مدیریت بازارهای مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران آمده است: قرارداد آتی زعفران نگین سررسید اسفند ۱۴۰۲ از روز چهارشنبه ۴ مرداد راه اندازی شده و تا تاریخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ قابل معامله خواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.