×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
یک هفته با بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به”شمارش معکوس برای راه اندازی معاملات جذاب گواهی سپرده شمش طلا”، “بورس کالا، بهترین مسیر برای مبادله کالاها”، “نمایندگان مجلس به عرضه خودرو در بورس کالا رای مثبت دادند”، “۵۵۰ دستگاه لاماری و ۱۰۰ دستگاه کامیون راهی تالار خودرو می شوند” و”پذیرش خودروهای نیمه سنگین و سنگین جدید” اشاره کرد.

شمارش معکوس برای راه اندازی معاملات جذاب گواهی سپرده شمش طلا

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر ،نشست هماهنگی آغاز معاملات گواهی سپرده شمش طلا پنجشنبه ۱۱ اسفندماه با حضور کارگزاران و نهادهای مالی و مدیران شرکت بورس کالای ایران به میزبانی این بورس برگزار شد.

جواد فلاح مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران در این نشست با بیان اینکه در معاملات گواهی سپرده شمش طلا، پنج شنبه نیز روز معاملاتی خواهد بود، گفت:شنبه آینده اطلاعیه گشایش نماد در سایت بورس کالا منتشر می شود.

فلاح دارایی پایه این معاملات را شمش طلا اعلام کرد و افزود: این ابزار به توسعه معاملات بازارهای مالی و مشتقه بورس کالا کمک ویژه ای می کند و پیش بینی می شود از اوایل سال آینده (فروردین ۱۴۰۲) معاملات قراردادهای آتی این دارایی (شمش طلا) در بورس کالا نیز راه اندازی شود.

اهمیت دسترسی آسان مردم به معاملات

برمک هوشیار مدیر توسعه فناوری اطلاعات بورس کالای ایران در این نشست گفت: اصلی ترین نکته دسترسی مردم به بازار است چراکه قطعا شاهد گسترش ابعاد بازار خواهیم بود.

وی افزود: دولت کارفرمای این پروژه است و پیش بینی می شود به واسطه دارایی جذاب یعنی شمش طلا، متقاضیان زیادی در این بازار حضور پیدا کنند.

به گفته هوشیار، پکیج طلا برای بورس کالا مهم است و به دنبال راه اندازی یک بسته کامل برای طلا با راه اندازی معاملات گواهی سپرده و قرارداد آتی هستیم. از اینرو نیازمند همکاری کارگزاری ها هستیم تا باشگاه مشتریان کارگزاری ها فعال تر شده و در کنار روابط عمومی بورس کالا، در حوزه اطلاع رسانی ها کمک کننده باشند.

اعطای اعتبار به مشتریان ممنوع است

محمد نوروزپور، مدیر بازرسی و امور اعضای بورس کالای ایران نیز گفت: تاکید بر این موضوع ضروری است که اعطای اعتبار به مشتریان در معاملات گواهی سپرده شمش طلا ممنوع است و این موضوع به کارگزاران ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: اگر وجوهی از حساب مشتریان به کارگزار انتقال یابد ما از کارگزاران مدارک و مستندات را به صورت لحظه ای یا روزانه خواهیم خواست و البته در ادامه نرم افزاری تهیه خواهد شد تا اطلاعات را به صورت برخط در اختیار ما قرار دهید.

بورس کالا، بهترین مسیر برای مبادله کالاها

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ کل کشور با تاکید بر اینکه عرضه کالاها در بورس کالا طبق ضوابط مورد حمایت دولت و مجلس است، گفت: هنوز پرونده‌هایی به دلیل فروش کالا با نرخ‌های ارزان‌تر به عده‌ای خاص در دولت‌های گذشته در جریان است.

شمس‌الدین حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرفداران قیمت‌گذاری دستوری در رسانه‌ها عنوان می‌کنند که به جای عرضه کالاها در بورس، باید فروش دستوری بر اساس ریال به صنایع پایین دستی در دستور کار باشد تا شاهد ارزانی در کشور باشیم، گفت: هنوز هم پرونده‌هایی به دلیل فروش کالا با نرخ‌های ارزان‌تر به عده‌ای خاص در دولت‌های گذشته در جریان است؛ بنابراین به دلیل توزیع رانت در آن شیوه معاملات، مخالف تعیین قیمت دستوری در این حوزه هستیم.

معاملات گواهی سپرده کالایی بورس کالا از مالیات معاف شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز شنبه ششم اسفند ماه رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور را آغاز کردند که در مصوبه ای مهم، معافیت مالیاتی معاملات گواهی سپرده کالایی بورس کالا مصوب شد؛ کارشناسان این رویداد را زمینه تحولی بزرگ در مبادلات بورس کالای ایران به وسیله توسعه روزافزون معاملات گواهی سپرده کالایی می دانند.

در نوبت عصر (ح) تبصره (۲) لایحه بودجه با موضوع معاف از مالیات بر ارزش افزوده برای گواهی سپرده کالایی به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

نمایندگان مجلس به عرضه خودرو در بورس کالا رای مثبت دادند

نمایندگان در نشست علنی عصر روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور بندهای الحاقی (۱۱)، (۱۲) و (۱۳) تبصره ۶ را بررسی و برخی از این بندها را تصویب کردند.

براساس بند ۱۳ تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲، شرکت های خودروسازی داخلی و واردکنندگان خودروهای خارجی باید صرفا با رعایت برخی شرایط، نسبت به عرضه خودرو در بورس اقدام نمایند.

۵۵۰ دستگاه لاماری و ۱۰۰ دستگاه کامیون راهی تالار خودرو می شوند

مجتمع آرین پارس موتور و سیبا موتور یکشنبه و دوشنبه هفته آینده با ۶۵۰ دستگاه خودرو راهی بورس کالا می شوند.

به این ترتیب ۱۸۵ دستگاه لاماری ایما مشکی، ۱۸۵ دستگاه ،لاماری ایما سفید ۱۰۰ دستگاه لاماری ایما سبز، ۱۰۰ دستگاه لاماری ایما خاکستری در روز ۱۴ اسفند ماه به قیمت پایه ۹۸۱ میلیون تومان عرضه می شود.

همچنین ۶۰ دستگاه کامیون کشنده نیمه تریلی FAW CA۴۲۵۰ به قیمت پایه ۲ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان و ۴۰ دستگاه کامیون کمپرسی FAW CA۳۲۵۰ به قیمت پایه ۲ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان در روز ۱۵ اسفند ماه عرضه می شود.

عرضه های جدید کامیون و کامیونت

بهمن دیزل و سیباموتور نیز دوشنبه هفته آینده (۱۵ اسفند) با عرضه ۳۳۵ دستگاه کامیونت فورس، ۱۵۰ دستگاه کامیون کشنده امپاور و ۶۰ دستگاه کامیون کشنده فاو راهی بورس کالا می شوند.

به این ترتیب ۸۵ دستگاه کامیونت فورس (FORCE) بدون خواب ۶ تن بدون کاربری به قیمت پایه ۸۹۳ میلیون تومان، ۲۵۰ دستگاه کامیونت فورس (FORCE) خوابدار ۶ تن بدون کاربری به قیمت پایه ۹۳۰ میلیون تومان، ۶۰ دستگاه کامیون کشنده فاو (FAW CA۴۱۸۰) به قیمت پایه ۲ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان و همچنین ۱۳۰ دستگاه کامیون کشنده امپاور (EM POWER) به قیمت پایه ۳ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان عرضه می شود.

پذیرش خودروهای نیمه سنگین و سنگین جدید

بورس کالای ایران همچنین با صدور اطلاعیه های جداگانه از پذیرش خودروهای نیمه سنگین و سنگین ۴ شرکت در این بورس خبر داد. به این ترتیب هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا با پذیرش کامیون کشنده دافران شرکت شایان دیزل صنعت پارس، کامیون کمپرسی فاو و کامیون کشنده نیمه تریلر شرکت سیبا موتور، کامیونت جک شرکت آرین پارس موتور و کامیون دانگ فنگ و کامیونت فوتون شرکت سایپا دیزل موافقت کرده است.

مدیریت پذیرش بورس کالای ایران اعلام کرد: پذیرش این خودرو ها در بازار اصلی پس از بررسی مدارک و مستندات در یکصد و پنجاه و دومین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در تاریخ ۶ اسفند تصویب شد.به این ترتیب کامیون کشنده دافران متعلق به شرکت شایان دیزل صنعت پارس راهی بورس کالا می شود.

همچنین مجتمع صنعتی آرین پارس موتور کامیونت JAC را در بورس کالا پذیرش کرده است.علاوه بر این شرکت سایپا دیزل کامیون دانگ فنگ و کامیونت فوتون خود در بازار اصلی بورس کالا شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.